در حالی که موانع صرب‌های کوزوو که جاده‌های دو گذرگاه مرزی با صربستان را مسدود کرده بودند، برداشته می‌شد، اطلاعات نادرست درباره درگیری در رسانه‌های اجتماعی و چند پلتفرم رسانه‌ای در سراسر جهان پخش می‌شد. همین چند ماه پیش بود که کوزوو با بیش از 250هزار توییت در توییتر ترند شده بود. کاربران توییتر، عمدتا از اوکراین، روسیه، ترکیه، اسپانیا، صربستان، کوزوو، و آلبانی، همگی اطلاعات نادرستی از یک «جنگ» ادعایی که بین کوزوو و صربستان درگرفته یا تبلیغاتی علیه استقلال کوزوو از صربستان را که در سال2008 اعلام شد به اشتراک می‌گذاشتند.
کد خبر: ۱۳۸۴۲۲۰
نویسنده مسعود شایگان - سردبیر کلیک

توییت‌های الکسی گونچارنکو، نماینده پارلمان اوکراین در روز یکشنبه هزاران لایک، ریتوییت و کامنت دریافت کرد که او نوشت: اوکراین آماده است تا با نیروهایش وارد عمل شود. صربستان در تلاش برای آغاز یک جنگ تهاجمی است.
جیمز کر لیندسی، استاد مدعو در مدرسه اقتصاد لندن LSE که بر درگیری، صلح و امنیت در اروپای جنوب‌شرقی تمرکز دارد، توییت گونچارنکو را محکوم کرد و از او خواست که «موضوع را بدتر نکند».
او نوشته بود: «این یک اظهارنظر غیرمسئولانه و غیرضروری است. همچنین انواع سؤالات پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند که مطمئن نیستم اوکراین آماده پاسخ دادن به آنها باشد. اگر واقعا به صلح اعتقاد دارید، بخشی از مشکل در بالکان نشوید و روی خانه تمرکز کنید.» 
صرب‌های کوزوو موانعی متشکل از کامیون‌های پر از شن برپا کردند و جاده‌های دو نقطه عبور مرزی با صربستان را مسدود کردند. آنها پس از اقدام دولت کوزوو برای اجرای اقدامات متقابل با صربستان بر سر پلاک و شناسه خودروها به مدت یک ماه این کار را کردند.
نخست‌وزیر آلبین کورتی به رسانه‌ها گفته بود: «گذرگاه‌های جارینجه و برنجک همچنان بسته هستند» و افزود: «همه نقاط مرزی درحال صدور سند 90 روزه خروجی هستند. این سند به 1501 شهروند ارائه شده است.»
دولت کوزوو در ماه ژوئن تصمیم گرفت که برای هر فردی که بخواهد با استفاده از شناسنامه‌های شخصی صادرشده توسط مقامات صربستان از مرز دولتی عبور کند، فرم‌های اظهارنامه موقت با اعتبار 90 روزه بدهد که جایگزین سند صادرشده توسط صربستان می‌شود.
این تصمیم متقابلا به رسمیت نشناختن شناسنامه‌های صادرشده کوزوو توسط مقامات صربستان را اعلام می‌کند و همان اقدامی را که صربستان در قبال شهروندان کوزوو اعمال می‌کند را متقابلا انجام می‌دهد. سپتامبر2021 دولت کوزوو از خودروهای با پلاک صربستان خواست پلاک را به خودروهای موقت صادرشده توسط کوزوو در مرز تغییر دهند. شهروندان کوزوو که دارای پلاک‌هایی با حروف RKS، مخفف جمهوری کوزوو است، سال‌ها مجبور به انجام این کار در مرز با صربستان بوده‌اند.
عکس‌های سال گذشته که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، گویی در روز یکشنبه 31 جولای 2022 اتفاق افتاده است. الویس ناچی با 1.2میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام، عکسی از نیروهای ویژه کوزوو را به اشتراک گذاشت که به سمت موانع نزدیک‌تر به مرز حرکت می‌کنند. از سپتامبر2021 با عنوان: «خدا از آلبانیایی‌های کوزوو و همچنین مردان شجاع یگان ویژه که صلح و امنیت را برقرار می‌کنند، محافظت کند.»
توییت گونچارنکو، نماینده اوکراینی، تنها توییتی نیست که نشان می‌دهد از قبل جنگ بین کوزوو و صربستان آغاز شده است. حسین حکی کاهوچی، نویسنده ترک در توییتی به زبان ترکی نوشت: «جنگ بین صربستان و کوزوو در گرفت. آتش در بالکان ناآرام آغاز شد.»
توییت او که بیش از 200 لایک و بیش از 80 بازتوییت دریافت کرد، ادعا کرد که «کوزوو نیروهای ویژه بیشتری را به گذرگاه مرزی یارینجه با صربستان فرستاد. ما در دوره‌ای هستیم که جنگ از طریق بالکان به اروپا و از طریق قفقاز به روسیه گسترش می‌یابد.»
نبویسا مالیچ، ستون‌نویس صرب بوسنیایی برای سایت ضدجنگ در توییتر نوشت که «کوزوو» کاسبکار مورد علاقه ناتو در حال تلاش برای شروع جنگ با صربستان است و این توضیح می‌دهد که «درگیری در اوکراین چقدر برای غرب خوب پیش می‌رود.» توییت او بیش از 2000 لایک دریافت کرد.
در کنار پست‌هایی درباره شروع جنگ بین کوزوو و صربستان، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و همچنین پلتفرم‌های رسانه‌ای، اطلاعات تاییدنشده‌ای از تیراندازی بین نیروهای کوزوو و صربستان به اشتراک گذاشتند.
حساب کاربری ConflictTr در توییتر با بیش از 200هزار دنبال‌کننده در توییتی نوشت: «سربازان کوزوو که در درگیری‌های مرزی صربستان و کوزوو زخمی شده‌اند به بیمارستان دولتی میتروویکا منتقل می‌شوند».
چندین رسانه کوزوو مانند Nacionale و Indeks Online از جمله گزارش دادند که یک مقام پلیس کوزوو و دو شهروند صرب در اثر تیراندازی بین پلیس و شهروندانی که سنگرها را برپا کرده بودند، زخمی شدند. این درست نبود و ناسیونال بعدا خبر خود را حذف کرد.
خلال اسوکلا، وزیر کشور کوزوو روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت: «۱۱شهروند مجروح شده‌اند که تحت مداوای لازم قرار گرفته‌اند و برخی خودروهای شهروندان و پلیس آسیب دیده‌اند. با این حال، هنوز هیچ درگیری مسلحانه‌ای بین پلیس ویژه کوزوو و پلیس یا نیروهای نظامی صربستان رخ نداده است.
چندین حساب توییتر نیز ادعاهای «کوزوو صربستان است» را به اشتراک گذاشتند که اغلب بخشی از گفتمان ملی‌گرای صربستان است.
کاربر توییتر اینگا کاناریاس با بیش از 1500 دنبال‌کننده، عکسی از یک نقاشی دیواری را که روی آن نوشته شده بود «کوزوو صربستان است» با این توضیحات به زبان اسپانیایی بازنشر کرد: «از آنجا‌که به نظر می‌رسد بین صربستان و کوزوو مشکل وجود دارد، باید یک بار دیگر گفته شود؛ کوزوو بخشی جدایی‌ناپذیر از صربستان است.» 
چند حساب اسپانیایی توییت‌های مشابهی را به اشتراک گذاشتند. ریچارد گرنل، فرستاده سابق ایالات متحده در زمان دونالد ترامپ برای گفت‌وگوهای کوزوو و صربستان نیز به این آشفتگی پیوست و عمدتا آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو را مقصر این وضعیت دانست و همچنین اطلاعات نادرستی درباره هاشم تاچی، رئیس‌جمهور سابق کوزوو را به اشتراک گذاشت. 
او گفت: «بگذارید خیلی واضح بگوییم، اروپایی‌ها لاهه را تحت فشار قرار دادند تا هاشم تاچی (رئیس‌جمهور سابق) را پس از 20 سال تحقیقات، تنها به این دلیل که او با (دونالد) ترامپ مذاکره می‌کرد، دستگیر کنند. آنها چیزی علیه او ندارند و او را به دلیل سیاست نگه می‌دارند. به همین دلیل است که ICTY (دادگاه بین‌المللی کیفری یوگسلاوی) باید منحل شود.»

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها