این روز‌ها بازار هوش‌های مصنوعی‌ تولید‌کننده‌ تصویر حسابی داغ است. دال ‌ ــ ای اولین پروژه‌ای بود که چند ماه قبل در مورد آن صحبت کردیم. پس از آن Midjouney و حس و حال زیبایی‌شناسانه‌ این هوش مصنوعی نظر همه‌ جهان را به‌خودش جلب کرد. به نظر می‌آید گوگل، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان هوش مصنوعی، نمی‌خواهد در این رقابت از دیگران عقب بماند. هفته‌ گذشته گوگل محصولی را معرفی کرد که می‌تواند با دریافت یک دستور متنی، کلیپ کوتاه تصویری درست کند. چند ماه پیش دانشمندان چینی موفق شده بودند محصولی مشابه با عنوان CogVideo را تولید کنند اما به نظر می‌رسد ویدئو‌های گوگل از کیفیت بالاتری نسبت به مدل چینی‌اش برخوردارند.
کد خبر: ۱۳۸۴۲۱۹
نویسنده هفته‌نامه سایبرنما

هوش جدید گوگل پس از دریافت یک متن (مثلا منفجر‌شدن یک بالن پر از آب) ابتدا یک فیلم با کیفیت پایین را تولید می‌کند و سپس با استفاده از تکنیک‌های افزایش کیفیت، آن را به فیلمی ۱۲۸ فریمی (۲۴ فریم در ثانیه) با کیفیت 720تبدیل می‌کند. گفته می‌شود هوش گوگل فهم بهتر و دقیق‌تری نسبت به متن دارد و در نتیجه کیفیت آن از دال ــ ای بالاتر است. آیا روزی از راه می‌رسد که رمان‌ها خود به خود به فیلم‌های سینمایی یا سریال تبدیل شوند؟

 پیش‌بینی خودکشی توسط هوش مصنوعی
یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارکرد‌های هوش مصنوعی در حوزه‌ پیش‌بینی محقق می‌شود. شاید بی‌راه نباشد اگر بگوییم ما انسان‌‌ها هوش‌های مصنوعی را می‌سازیم تا آنها بهتر از خود ما بتوانند پیش‌بینی کنند: رفتار کاربران در اینترنت، وقوع جرم، پیش‌بینی لجستیکی، رفتار مواد و ذرات و حتی پیش‌بینی خود هوش مصنوعی تعدادی از مصادیق متعدد این مسأله هستند. بنابراین پیش‌بینی خودکشی توسط هوش دور از ذهن نیست. یک انستیتوی استرالیایی الگوریتم‌هایی در یادگیری ماشینی توسعه داده که می‌تواند خودکشی را در سطح ایده‌پردازی، اقدام و مرگ تشخیص دهند. کشور‌های مختلف مانند ایران پروتکل‌های مشخصی برای پیش‌بینی خودکشی یک فرد و راهکارهای مواجهه با آنها را اختیار کرده‌اند اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد  حدود ۷۵درصد کسانی که به‌دلیل خودکشی می‌میرند در این پروتکل‌های آنالوگ کم‌ریسک محسوب می‌شدند و برای هیچ‌کدام از آنها ریسک بالای خودکشی تشخیص داده نشده است. به گفته‌ محققان یادگیری ماشینی می‌تواند حجم گسترده‌ای از داده‌های بالینی و حتی اجتماعی (مانند پست‌های شبکه‌های اجتماعی) را بررسی و به ‌این ترتیب ریسک‌ یک فرد برای خودکشی را با صحت بالاتری اعلام کند. هوش مصنوعی ۶۶ درصد خودکشی‌های موفق را درست تشخیص داده و ۸۷ درصد مواردی را که به خودکشی منتهی نمی‌شود نیز به دقت پیش‌بینی کرده است.

 سگ‌های قاتل، سوار بر پهپاد‌های چینی
رقابت بر سر سگ‌های قاتل روز به روز شدت می‌یابد. همه‌، قدرت‌ نظامی این سگ‌ها را در عملیات‌های زمینی درک و نمونه‌های متعددی از آنها را معرفی کرده‌‌اند. به نظر می‌آید سگ‌ها همان نقشی را روی زمین به عهده گرفته‌اند که پهپاد‌ها در آسمان به عهده گرفته‌اند: ارزان، کارآمد و مهیب. هفته‌ گذشته شرکت بوستون داینامیکز در بیانیه‌ای، مسلح‌ کردن ربات‌های خودمختاری مانند سگ‌های رباتیک را محکوم کرد اما به نظر نمی‌آید چنین بیانیه‌هایی تغییری در روند‌های مهم نظامی ایجاد کند. به عنوان مثال، چین هفته‌ گذشته ترکیب سگ ــ پهپاد را معرفی کرد. این ترکیب به گفته‌ کارشناسان، خلاقیت کم‌هزینه اما کارآمدی در صحنه‌های نبرد است: پهپاد‌های سبک، سگ‌های قاتل را به منطقه‌های عملیاتی حمل می‌کنند و عملیات‌ زمینی توسط این سگ‌ها برای ضربه‌زدن به محور‌های ضعیف پشت نیروهای دشمن انجام می‌پذیرد. این خبر توسط یک اکانت منتسب به ارتش چین در توییتر فاش شد. این اکانت فیلمی یک دقیقه‌ای از این ترکیب را منتشر کرد که در آن سگی مسلح به یک مسلسل ساخت چین روی سقف یک ساختمان از پهپاد پیاده می‌شود. خلاقیت چینی‌ها به‌خصوص در جنگ‌های پارتیزانی کاربرد دارد. همچنین دیر یا زود باید منتظر ظهور چنین جنگ‌افزار‌هایی در نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز باشیم.

 آیا گوشت‌های مصنوعی در آمریکا آزاد خواهد شد؟
غذا و آب دو ابربحران آینده‌ بشریت هستند و بسیاری از سیاستگذاری‌ها در زمینه‌ توسعه‌ تکنولوژی در راستای این دو بحران تدوین می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود در آینده گوشت‌های مصنوعی قوت غالب جوامع باشد و به همین دلیل کشور‌های مختلف در حال تنظیم سیاست‌های خود در این زمینه‌ هستند. امروزه سنگاپور تنها کشوری است که در آن تولید و توزیع گوشت مصنوعی آزاد است. چین اعلام کرده تا پنج سال آینده عرضه‌ این گوشت‌ها را آزاد خواهد کرد. آمریکا و اسرائیل نیز هرکدام استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلفی را تاسیس کرده‌اند که به‌زودی وارد بازار خواهند شد. در شماره‌ گذشته‌ سایبرنما از فرمان اجرایی بایدن در حوزه‌ بیوتکنولوژی خبر دادیم و آرام آرام تاثیرات این فرمان روی مسأله‌ گوشت و مواد غذایی نیز بیش از پیش آشکار می‌شود. بر اساس گمانه‌زنی‌ها به نظر می‌رسد اداره‌ غذا و داروی آمریکا پس از فرمان بایدن در حال مقررات‌گذاری روی این محصول است تا با معرفی استاندارد‌های پزشکی و سلامت، گوشت‌های مصنوعی در یک فرآیند مشخص به بازار عرضه شود. دولت ایالات متحده هنوز واکنش رسمی به این گمانه‌زنی‌‌ها نداشته است، زیرا به نظر می‌رسد چنین قانونی می‌تواند نظام بازار کشاورزی و دامداری را (که صنعت بزرگی در آمریکا هستند) به کل دگرگون کند.

 انتشار نقشه‌ منشور حقوق هوش‌مصنوعی توسط کاخ سفید
سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ کشور‌های مختلف به تبعیت از چین، یکی پس از دیگری برنامه‌های ملی خود را برای توسعه‌ هوش مصنوعی منتشر می‌کردند تا روشن شود آن کشور دقیقاًدر پی توسعه‌ چه حوزه‌هایی است و چگونه باید بسیج عمومی در این حیطه رخ بدهد. از سال ۲۰۲۲ اما این روند تغییر کرده است: اکنون کشور‌ها بیش از هر زمان دیگری در حال مقررات‌گذاری و سیاستگذاری در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی هستند. این هفته کاخ سفید نقشه‌ «منشور حقوق هوش مصنوعی» را منتشر کرد. این نقشه مشتمل بر ۵اصل است:

ـــــ  موثر و امن‌بودن سیستم‌ها
ـــــ  حفاظت از تبعیض الگوریتمی
ـــــ  حریم خصوصی داده
ـــــ  اطلاعیه و توضیحات کافی به کاربران
ـــــ  بازگشت به انسان در صورت نیاز

این منشور ابعاد مختلف حقوق انسان‌ها و کاربران نسبت به هوش مصنوعی را تعیین کرده است. به عنوان مثال در اصل پنجم، هر کاربر انسانی باید بتواند در صورت خواست یا نیاز با یک انسان (و نه هوش مصنوعی) سر و کار داشته باشد. کاخ‌سفید با انتشار این منشور پرستیژ حقوق بشری خود را (به‌خصوص در مقابل اتحادیه‌ اروپا) به میزان زیادی تقویت کرده است.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها