آینده رایانه‌های رومیزی

آیا زمان خداحافظی با آنها فرا رسیده؟

هنگام صحبت در مورد رایانه، پیش‌بینی روند آینده و آماده‌شدن برای آن یک اصطلاح رایج است. این مسأله به این اشاره دارد که مطمئن شوید رایانه شما می‌تواند با پیشرفت‌های جدید سال‌های بعد سازگار شود. اگر در حال خرید یک رایانه شخصی جدید یا ساختن یک رایانه شخصی هستید، می‌خواهید بدانید که به این زودی‌ها قدیمی نمی‌شود، درست است؟ اما آیا واقعا ارزش تلاش و هزینه برای یک رایانه مقاوم در برابر گذر زمان را دارد؟ با توجه به سرعت سریع تغییر در دنیای فناوری، آیا واقعا می‌توانید یک رایانه بدون نقص برای آینده تهیه کنید؟ یا بهتر است رایانه قدیمی خود را به‌سادگی تعویض کنید؟
کد خبر: ۱۳۸۳۴۳۳
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

قرار نیست همه به فکر آینده باشند
منطق اساسی مقاوم‌سازی در برابر آینده این است: رایانه‌ای که اکنون می‌خرید همچنان می‌تواند برنامه‌ها را چند سال بعد بدون نیاز به هیچ‌گونه ارتقا یا جایگزینی به همان روانی و کارآمدی اجرا کند و با فناوری‌های جدید سازگار باشد. البته این موضوع جای بحث زیادی دارد. ابتدا برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید مهم است. اگر تنها کاری که انجام می‌دهید مرور وب، تماشای چند ویدئو و کار روی مایکروسافت آفیس باشد، رایانه به احتمال زیاد در برابر تغییرات پیش‌رو مقاوم باقی می‌ماند. بااین‌حال، رایانه‌های شخصی قدیمی‌تر ممکن است در اجرای بازی‌های جدید در بهترین تنظیمات گرافیکی یا چندین سیستم‌عامل به طور همزمان دچار مشکل شوند. از طرفی «فناوری‌های جدید» یک اصطلاح مبهم است. چندی پیش، Wi-Fi 802.11ac و USB 3.1 بهترین‌هایی بودند که می‌توانستید دریافت کنید اما همه چیز به‌سرعت پیش می‌رود و اکنون فناوری‌های جدیدی مانند Wi-Fi 6E و USB-C ویژگی‌هایی هستند که شما به دنبال آنها هستید. پیش‌بینی استانداردهای جدید در چند سال آینده غیرممکن است. به طور خلاصه اگر استفاده‌تان از رایانه شخصی مربوط به این موارد است نیازی نیست نگران روند تحولات باشید:‌ اجرای بازی‌ها با تنظیمات در حالت استفاده بهینه از توان رایانه. استفاده برای مرور وب، ایمیل، کارهای اداری و فیلم.  ممکن است در آینده حتی به یک رایانه شخصی قدرتمند هم نیاز نداشته باشید. با ظهور خدمات بازی‌های ابری و حتی رایانه‌های شخصی ویندوز مبتنی بر ابر، هر رایانه شخصی با مرورگر وب می‌تواند تمام نیاز شما باشد.

 به گارانتی فکر کنید
مادربردها، پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک گران‌ترین بخش‌های یک رایانه معمولی هستند.بااین‌حال،اینتل، AMD، Nvidia و شرکای اصلی آنها حداکثر تا سه سال ضمانت ارائه می‌دهند. اگر قطعات رایانه شخصی گران‌قیمت شما خراب شود و برای مدت طولانی قصد داشتید آنها را داشته باشید، ناراحت‌کننده خواهد بود. هزینه اصلی دیگر واحد منبع تغذیه (PSU) است. بسته به مدل، می‌توانید تا هفت سال گارانتی دریافت کنید اما این ضمانت‌ها معمولا فقط برای PSU‌های برتر هستند. جالب اینجاست چیزهایی که می‌توانید راحت‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین آنها را ارتقا دهید، برای مدت طولانی‌تری تحت پوشش ضمانت‌نامه قرار می‌گیرند. به‌عنوان‌مثال، هارد دیسک‌ها و رم‌ها معمولا با سه تا پنج سال ضمانت پوشش داده می‌شوند اما آن‌قدر سریع منسوخ می‌شوند که جزء اصلی برای محافظت در آینده نیستند.

 فناوری به اوج خود رسیده است 
از برخی جهات، فناوری پردازنده به اوج خود رسیده است. مگر این‌که سرور یا ماشین‌های مجازی را راه‌اندازی کنید. ارتقای پردازنده در گذشته اهمیت بیشتری داشت اما وقتی در نظر می‌گیریم که کدام ارتقا بهترین عملکرد را برای رایانه شما افزایش می‌دهد، معمولا دیگر اولویت ندارند. اگر در حال انجام یک ارتقای بزرگ هستید، مانند پریدن از Core i3 اینتل قدیمی به یک Core i7 مدرن و سریع، پس به احتمال زیاد ارزش آن را دارد اما با ارتقا‌های کوچک‌تر، ممکن است افزایش زیادی در میزان کارایی مشاهده نکنید. در بخش RAM نیز شرایط مشابه است. پایه رم 8 گیگابایت است و با 16 گیگابایت شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی خواهید بود. بااین‌حال، داشتن بیش از 32 گیگابایت رم فایده‌ای ندارد. در عملکرد دنیای واقعی پیشرفت چندانی نخواهید دید. با توجه به روند فعلی، تولیدکنندگان فناوری را بهینه‌تر می‌کنند تا لپ‌تاپ‌ها دوام بیشتری داشته باشند و رایانه‌های شخصی بتوانند انرژی کمتری مصرف کنند.  همان‌طور که رایانه شخصی شما بزرگ‌تر می‌شود، برای مثال، بازی‌ها ممکن است همچنان به‌خوبی اجرا شوند اما احتمالا به‌خوبی در ابتدا اجرا نخواهند شد. احتمالا متوجه خواهید شد که دیگر نمی‌توانید با استفاده از بهترین تنظیمات بصری بازی کنید. کارت‌های گرافیک، اغلب ارتقا می‌یابند و اگر می‌خواهید تصاویری پیشرفته داشته باشید، کارت گرافیک شما تا چهار سال باقی نمی‌ماند، بنابراین ارتقای دوره‌ای بهتر از فکر کردن به خرید بهترین برای ۱۰سال است! اگر مایل به اورکلاک کردن کارت گرافیک و سایر اجزای خود هستید، ممکن است خرید بهترین خوب عمل کند اما باید بدانید که چه کاری انجام می‌دهید و باید خطرات ناشی از اورکلاک را بپذیرید. همچنین ممکن است با اورکلاک گارانتی‌های خود را باطل کنید. بااین‌حال، برخی از اجزا برای مدت طولانی برای شما کار می‌کنند. کیس‌های رایانه می‌توانند سال‌ها عمر کنند، بسیار فراتر از ضمانت‌هایشان. 

 مقرون‌به‌صرفه نیست
سخت‌افزار قدیمی تنها یکی از دلایل احتمالی کند بودن رایانه شماست. اگر در حال خرید یک رایانه شخصی جدید هستید و آن را با مشخصات پیشرفته ارائه می‌کنید، هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده سرعت آن کاهش پیدا نکند. مانند توصیه‌های ذکرشده در مورد کارت‌های گرافیک، ارتقای دوره‌ای بهتر از بار اول است. به‌جای خرید فراتر از نیازهای خود گزینه عاقلانه‌تر این است سیستمی را بخرید که نیازهای شما را هم‌اکنون برآورده کند و بقیه هزینه‌هایی را که خرج می‌کردید ذخیره کنید. زمانی که بتوانید بهترین معامله را از فروشگاه‌های قطعات رایانه شخصی ارزان‌قیمت دریافت کنید، این پول را برای خرید کالا سرمایه‌گذاری نمایید. به‌جای صرف هزینه‌های کلان در تلاش برای ماندگاری یک رایانه شخصی، معمولا به‌روزرسانی‌های متوالی ایده بهتری است. رایانه خود را به‌روز نگه دارید و درصورت نیاز اجزا را از اینجا و آنجا تغییر دهید. این به شما کمک می‌کند تا بیشترین عمر و استفاده را از رایانه خود داشته باشید. در برخی موارد، متوجه خواهید شد که رایانه شما دیگر ارزش هزینه یا تلاش برای ارتقا را ندارد. وقتی آن زمان فرا رسید، می‌توانید یک مورد جدید بخرید یا بسازید. این بدان معنا نیست که رایانه قدیمی شما بی‌فایده است اما راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از یک رایانه قدیمی استفاده کنید. 

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها