از ویژگی‌های برجسته در بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید به‌ویژه گوشی‌های پرچمدار، دوربین آنهاست. با کوچک‌تر شدن حسگر‌های تصویری (درعین‌حال بهتر شدن آنها) و قدرت محاسباتی تلفن‌های هوشمند که امکان بهبود تصاویر پیچیده را در لحظه فراهم می‌کند، این روز‌ها کیفیت عکس‌هایی که با گوشی‌های هوشمند روز گرفته می‌شود نزدیک به کیفیت عکس‌هایی شده است که روزگاری فقط با دوربین‌های گران‌قیمت با لنز قابل تعویض ثبت می‌شد.
کد خبر: ۱۳۸۳۱۷۳
نویسنده عسل اخویان‌طهرانی - دبیر دانش و سلامت
البته واقعیت این است که این موضوع فقط به گوشی‌های پرچمدار هم محدود نمی‌شود؛ در چند سال گذشته فناوری دوربین‌های گوشی‌های هوشمند تغییر کاملا محسوسی داشته است. این پیشرفت کاملا در حدی بوده که در بیشتر موارد مردم دیگر نیازی نمی‌بینند که برای ثبت تصاویر باکیفیت به دنبال خرید دوربین‌های عکاسی و حمل تجهیزات سنگین عکاسی در موقعیت‌های مختلف باشند. اگرچه هنوز برخی عکاسان حرفه‌ای و علاقه‌مندان به عکاسی معتقدند که با دوربین‌ها و لنز‌های سطح بالا نتایج بهتری به دست می‌آورند، گوشی‌های هوشمند جدید قادر به ثبت عکس‌هایی هستند که کاملا برای خواسته‌های مصرف‌کننده معمولی راضی‌کننده است.

صنعت دوربین و تجهیزات عکاسی، با پیدا شدن سر و کله عکاسی با گوشی‌های هوشمند به‌شدت آسیب دیده است. براساس گزارش انجمن بین‌المللی عکاسی کیپا (CIPA)، فروش جهانی دوربین‌های گروه‌های صنعتی عکاسی ژاپنی مانند شرکت‌های اولیمپوس، نیکون و کانن بین سال‌های ۱۳۸۹/۲۰۱۰ تا ۱۴۰۰/۲۰۲۱ به میزان ۹۳درصد کاهش یافته و دهه‌ها رشدی که این صنعت پرقدرت طی کرده بوده را از بین برده است. این کاهش شدید عمدتا ناشی از کاهش فروش دوربین‌های دیجیتال با لنز‌های داخلی بوده است، که بیشتر افراد معمولی برای عکاسی‌های غیرحرفه‌ای تا پیش از مطرح‌شدن عکاسی با گوشی‌های هوشمند یا «موبایل‌گرافی» خریدارش بودند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها