استاد گروه مطالعات دینی دانشگاه ملی اوراسیای قزاقستان در گفتگو با «جام‌جم»:

گفت‌وگوی ادیان تنها راه ایجاد آرامش در جهان امروز است

سلمی فاروقی، همسر روژه گارودی، متفکر و فیلسوف فرانسوی در گفتگو با «جام‌جم»:

رستگاری بشریت بدون اسلام محقق نمی‌شود

نام روژه گارودی، متفکر و فیلسوف فرانسوی با نقض حقوق‌بشر در غرب گره خورده است. روژه گارودی پس از نگارش اثر معروف «تاریخ یک ارتداد: اسطوره‌های بنیان‌گذاری سیاست اسرائیل» از سوی دولت فرانسه و لابی‌های صهیونیستی در پاریس تحت فشار شدید قرار گرفت و به اتهام تشکیک در بسیاری از ادعا‌های تاریخی مطرح‌شده از سوی اسرائیل و رد آن‌ها با استناد به اسناد تاریخی، بار‌ها به دادگاه فراخوانده شد و ده‌هاهزار فرانک جریمه پرداخت کرد.
کد خبر: ۱۳۸۲۵۰۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ماه سال۱۳۷۹، شخصیت روژه گارودی و شجاعت و جرات وی در اعلام نظرات خود در فضای صهیونیست‌محور غرب را مورد تحسین قرار دادند. گارودی سال‌های پایانی خود را در اسپانیا گذراند و در طول این سال‌ها، مطالعات عمیقی در حوزه فلسفه اسلامی و فرهنگ ادیان داشت. گارودی سال۱۳۹۱ در شهر کوردوبا درگذشت. جام‌جم درخصوص شخصیت گارودی و نگاه کلان او به انقلاب اسلامی ایران گفت‌و‌گویی با سلمی فاروقی، همسر روژه گارودی انجام داده است. این گفتگو با تلاش و هماهنگی دکتر محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا صورت گرفته است.

آقای گارودی در ابتدا عضو حزب کمونیست فرانسه بودند و پس از آن، به دین مبین اسلام مشرف شدند. این نقطه‌عطف اعتقادی چه تاثیری در ادامه حیات علمی، فلسفی و شخصی وی داشت؟

باید بگویم که روژه گارودی ده‌ها کتاب را به رشته تحریر درآورده و بخشی از آثار وی نیز مربوط به دین اسلام است. ازجمله این آثار می‌توان به «وعده‌های اسلام» و «اسلام در غرب» اشاره کرد. گارودی در این آثار، نگاهی آینده‌نگرانه و پیشگویانه نسبت به اسلام و تاثیر آن بر جهان داشت. او بر این باور عمیق و درست بود که رستگاری و سعادت نهایی بشریت بدون اسلام محقق نخواهد شد. او زمانی که در حزب کمونیست فرانسه مشغول به فعالیت بود، جایگاه بسیار بالایی در آن داشت. گارودی می‌توانست به‌راحتی از سوی این حزب نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه شود. او حتی در بین دیگر سیاستمداران غیرکمونیست در فرانسه نیز محبوبیت زیادی داشت، اما مسئولانه و آزادانه دین اسلام را پذیرفت و مسلمان شد. پس از گرایش به اسلام، او از حزب کمونیست فرانسه استعفا داد. این تصمیم گارودی، از یک‌سو به تقابل تمام‌عیار مخالفان اسلام در فرانسه با وی منجر شد و از سوی دیگر، بسیاری از افراد مستعدی که از اندیشه‌های وی تاثیر می‌پذیرفتند را نسبت به مطالعه مبانی و اعتقادات اسلامی مصر ساخت. افراد زیادی در اروپا و حتی آمریکای‌شمالی تحت تاثیر گارودی مسلمان شدند.

روژه گارودی در دوران حیات پربار خود چند بار به ایران سفر کرد. نگاه کلی گارودی نسبت به ایران و انقلاب اسلامی ایران چگونه بود؟

در ابتدا باید بگویم که گارودی به‌خوبی درخصوص انقلاب اسلامی، ماهیت آن و اهداف این انقلاب مطالعه داشت. بنابراین، در گام اول او انقلاب اسلامی ایران را به‌خوبی درک کرده بود و می‌شناخت. بر پایه همین شناخت، او به انقلاب اسلامی ایران و انقلابیون بسیار علاقه‌مند بود. او انقلاب اسلامی ایران را مثل یک نور در تاریکی می‌دانست. در نگاه گارودی، انقلاب اسلامی ایران کانون ایجاد تغییرات موثر در جهان محسوب می‌شود. انقلابی که تنها منادی واقعی عدالت در جهان بود. او حمایت ایران از مقاومت فلسطین را همواره ستایش می‌کرد و آن را مصداق عینی حمایت از مظلومان جهان می‌دانست. گارودی انقلاب اسلامی ایران را معطوف به انسانیت و عدالت می‌دانست. براساس نگاه و تفکر گارودی، این انقلاب اسلامی ایران (و نظام جمهوری اسلامی) است که به‌صورت واقعی از ملت فلسطین حمایت می‌کند و دربرابر جنایات اسرائیل ایستاده است. گارودی در طول سفر‌های خود به ایران، بر بعد فرهنگی انقلاب اسلامی ایران و فرهنگ‌سازی آن در نظام بین‌الملل بسیار تمرکز داشت. او در یکی از سفر‌های خود دیداری با (مرحوم) آیت‌ا... تسخیری داشت و ابعاد و آثار فرهنگی انقلاب اسلامی ایران را مورد بررسی قرار داد.

با توجه به فعالیت‌هایی که شما در کنار روژه گارودی و در ترویج اسلام و ارزش‌های عدالت‌خواهانه داشته‌اید، چه پیشنهادی درخصوص ترویج این ارزش‌ها در برهه کنونی دارید؟

بدون‌شک پیام‌های عدالت‌خواهانه و جهانی نهفته در انقلاب اسلامی ایران، باید از مجاری صحیح به جهانیان منتقل شود. به‌عنوان‌مثال، در قبال کشور اسپانیا زمینه‌های خوبی جهت هم‌افزایی مشترک اساتید دانشگاهی دو کشور در این خصوص وجود دارد. دانشجویان ایرانی در خارج از این کشور می‌توانند نقش پیام‌آوران انقلاب اسلامی را ایفا کنند. در اینجا صراحتا می‌گویم که نقش یک دانشجو به لحاظ تعامل وی با جامعه علمی کشور هدف، از نقش یک سیاستمدار یا حتی سفیر در آن کشورمی‌تواند پررنگ‌تر باشد. تعاملات محیطی و علمی، مجاری موثری است که باید در انتقال پیام‌های انقلاب اسلامی ایران از آن‌ها استفاده کرد. همچنین غنای فرهنگی و ادبی ایران و عرضه آن به کشور‌های دیگر، می‌تواند نقش بسیاری در درک جهانیان از ایران و اصالت آن داشته باشد. این موضوعات باید به‌صورت جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و تبدیل به یک روند تاثیرگذار شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها