از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای برای کاربردهای دنیای واقعی مفید هستند، دامنه دسترسی خود را به نقطه‌ای افزایش داده‌اند که اکنون انسان‌ها در حال استفاده بیش از حد و سوءاستفاده صریح از آن هستند.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۶۷
نویسنده مصطفی سلیمانی - کارشناس آی‌تی

ظرفیت ذاتی سیستم‌های هوش مصنوعی موجود با ادغام در زیرساخت‌های کاملا اجتماعی در حال افزایش است که نشان می‌دهد پیامدهای از دست دادن کنترل آگاهانه حتی نگران‌کننده‌تر می‌شود. هر روز که می‌گذرد، انسان‌ها توسط ربات‌ها احاطه می‌شوند. این انقلاب، بسیاری از تحلیلگران فناوری و منتقدان هوش مصنوعی را به وحشت انداخته است.

در دنیای واقعی، هوش مصنوعی در جهات مختلف با سرعت خیره‌کننده‌ای در حال توسعه است و این توانایی‌های فوق‌العاده هوش مصنوعی ممکن است درنهایت برای انسان‌ها کشنده باشد.

زمینه‌های زیادی وجود دارد که باید در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کرد و باید عواقب آن را در آینده پیش‌بینی و مدیریت کرد. در این مقاله، ما برخی از توانایی‌های فوق‌العاده هوش مصنوعی را که می‌توانند در آینده برای انسان‌ها کشنده باشند، فهرست کرده‌ایم.

از دست دادن شغل ناشی از اتوماسیون
اتوماسیون شغلی به طور کلی به عنوان یکی از فوری‌ترین نگرانی‌ها در مورد پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی در نظر گرفته می‌شود. این موضوع دیگر به این محدود نمی‌شود که آیا هوش مصنوعی جایگزین مشاغل خاصی می‌شود یا نه، بلکه مسأله این است که تا چه حد باعث از دست دادن شغل انسان به طور کلی می‌شود. اتوماسیون مشاغل باعث نرخ بالای بیکاری میان متخصصانی خواهد شد که ماهیت تخصص آنها فناوری محور نیست. از آنجا که ربات‌های هوش مصنوعی در حال باهوش‌تر شدن هستند، همین وظایف به نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. 
 تعرض به حریم شخصی
پس از ادغام هوش مصنوعی در برخی از حیاتی‌ترین الگوریتم‌های فناوری، ردیابی و تجزیه و تحلیل حرکات فرد به صورت آنلاین و آفلاین نیز بسیار آسان شده است. دوربین‌ها تقریبا همه جا هستند و با کمک نرم‌افزار تشخیص چهره پیشرفته، ردیاب‌های شما دقیقا می‌دانند کجا هستید.
 سلاح‌های خودمختار
سلاح‌های خودمختار یا ربات‌های قاتل، ربات‌های نظامی هستند که می‌توانند اهداف خود را جست‌وجو و طبق دستورالعمل‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده به‌طور مستقل هدف‌گیری کنند. تقریبا همه کشورهای پیشرفته از نظر فناوری در جهان در حال توسعه ربات‌های جنگی خودگردان هستند که جایگزین سربازان انسانی خواهند شد. اما در اختیار داشتن این سلاح‌ها خطرات زیادی دارد. مهم‌ترین سوالی که در این مورد مطرح می‌شود این است که چه کسی مسئول سرکشی این ربات‌ها و ارتکاب جنایات فجیعی است که می‌تواند به تلفات انسانی منجر شود؟
 دیپ فیک
گاهی اوقات افراد و مجرمان بدخواه از فناوری دیپ فیک برای القای سوءتفاهم، ترس یا انزجار استفاده می‌کنند. دیپ فیک می‌تواند برای انتشار اطلاعات نادرست، ایجاد روایت‌های نادرست از افراد استفاده شود و همچنین می‌تواند یک تصویر عمومی خاص برای موضوع ایجاد کند که از نظر جسمی و روحی به فرد آسیب برساند.
 تروریسم هوش مصنوعی
در حالی که هوش مصنوعی می‌تواند کمک زیادی به امنیت ملی یک کشور کند، همچنین می‌تواند به طور موثر به تروریست‌ها در انجام حملات تروریستی کمک کند. چندین آژانس تروریستی از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام حملات و نظارت بر اقدامات سربازان در سراسر مرز استفاده می‌کنند. اگر هزاران پهپاد با هم پرتاب شده و برای کشتن انواع خاصی از افراد برنامه‌ریزی شده باشند، می‌توان آن را حمله مبتنی بر فناوری نامید.
 گسترش نابرابری اجتماعی-اقتصادی به دلیل هوش مصنوعی
افزایش نابرابری اجتماعی-اقتصادی ناشی از از دست دادن شغل به دلیل هوش مصنوعی یکی دیگر از علل نگرانی است. در حال حاضر، فقط انواع شغل‌های پیش‌بینی‌کننده و تکراری مستعد تصاحب هوش مصنوعی هستند، اما تحقیقات و نظرسنجی‌ها ثابت کرده‌اند این معیارها ممکن است در آینده گسترش بیشتری پیدا کنند. بنابراین، کارمندانی که در بخش‌های پایین‌تر کار می‌کنند، نسبت به کارکنانی که در پست‌های بالاتر کار می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که با هوش مصنوعی جایگزین شوند.
 دستکاری رسانه‌های اجتماعی
دستکاری رسانه‌های اجتماعی می‌تواند در بازاریابی هدف و تحت تأثیر قرار گرفتن الگوریتم‌های مستقل، بسیار آسان و مؤثر باشد. با گسترش تبلیغات برای گروه‌های منتخب از افراد از طریق الگوریتم‌ها و داده‌های شخصی، هوش مصنوعی می‌تواند هر اطلاعاتی را که برای انتقال مهندسی طراحی شده است، بدون هیچ‌گونه مداخله یا فیلتری توسط کاربر هدف قرار داده و پخش کند.
 هوش مصنوعی فوق بشری
ممکن است بسیار شبیه قطعه علمی‌-تخیلی ترمیناتوربه نظر برسد، اما با پیشرفت روزافزون سلاح‌های جنگی خودمختار، این احتمال وجود دارد که در چند سال آینده یک ربات خودمختار شیطانی که برای کشتن دشمنان برنامه‌ریزی شده اگر قادر به شناسایی موثر انسان‌ها نباشد یا هک شده باشد؟ خب، در حال حاضر، سیستم‌های هوش مصنوعی مافوق بشری نوعی افسانه هستند، اما تا کی باید اسطوره باقی بماند؟
 بی‌ثبات کردن بازار سهام
بسیاری از کارشناسان معتقدند ظهور معاملات الگوریتمی ممکن است به یک فروپاشی مالی بزرگ منجر شود. معاملات الگوریتمی شامل معاملات با فرکانس بالا و با ارزش است که درنهایت می‌تواند منجر به افراط در انجام این معاملات شود. 
 چالش ابرهوش 
قبل از یک انفجار اطلاعاتی، ما انسان‌ها مانند بچه‌های کوچکی هستیم که با بمب بازی می‌کنند. ابرهوشی چالشی است که ما اکنون برای آن آماده نیستیم و برای مدت طولانی نیز آماده نخواهیم بود. ما نمی‌دانیم انفجار چه زمانی رخ می‌دهد، اگرچه دستگاه را کنار گوش خود نگه داریم می‌توانیم صدای تیک‌تاک ضعیفی را بشنویم. 
برای کودکی که بمبی منفجر نشده در دست دارد، یک کار معقول این است که آن را به آرامی زمین بگذارد، به سرعت از اتاق خارج شود و با نزدیک‌ترین بزرگسال تماس بگیرد. با این حال آنچه ما در اینجا داریم یک فرزند نیست، بلکه تعداد زیادی است که هر کدام به مکانیسم ماشه‌ای مستقل دسترسی دارند. احتمال این‌که همه ما حس کنیم چیزهای خطرناک را کنار بگذاریم تقریبا ناچیز به نظر می‌رسد. 

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها