ماموریت صداوسیمای مراکز در استان‌ها تقویت وحدت‌ملی در عین کثرت فرهنگ‌ها، آداب، رسوم، اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها در سراسر کشور است.
کد خبر: ۱۳۷۹۳۰۳
نویسنده فرشید شکیبا - کارشناس رسانه

ذیل این ماموریت‌هاست که مراکز صداوسیما موظف هستند به مزیت‌ها و توانمندی‌های استانی خود توجه ویژه داشته باشند و برای تحقق این موضوع، مردم باید خود و مطالبات‌شان را از رسانه محلی ببینند و بشنوند.

هرچه سخن حق مردم و چهره مردم منطقه به‌نمایش‌درآید، قطعا میزان مخاطب شبکه‌های استانی رو به فزونی خواهد گذاشت.

همین توجه است که امروز میانگین مخاطبان شبکه‌ های استانی نزدیک به ۷۰درصد است. کسانی که با رسانه آشنا هستند، می‌دانند که به‌دست‌آوردن این مقدار مخاطب کار آسانی نیست.

این اقبال مخاطب به شبکه‌های استانی نه به‌دلیل فیلم و سریال که البته آن‌هم مورد توجه است، بلکه به‌دلیل پرداختن به موضوعات پیرامونی و منطقه‌ای است که نشات‌گرفته از فرهنگ، زبان، گویش و رسوم این مردم شریف، متدین و متمدن است. این امتیاز بزرگی است که نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.

امروز به همت مدیران شبکه‌های رادیویی‌وتلویزیونی در استان‌ها، موجی مثبت در همگرایی و تقویت وحدت‌ملی ایجاد شده که در همین بستر استعدادهای فراوانی کشف و به جامعه هنری معرفی شده‌اند. بدون‌شک با برنامه‌ریزی دقیق و مدون می‌توان تاثیرگذاری شبکه‌های استانی را در قوام‌بخشی و اصالت‌بخشی به قومیت‌های ایرانی بیش از پیش در نظر داشت. شبکه‌های استانی در قالب فرهنگ‌های منطقه‌ای می‌توانند گامی موثر در پیشبرد اهداف رسانه‌ملی باشند. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌هایی که می‌تواند باعث هم‌افزایی شبکه‌های استانی صداوسیما باشد بهره‌مندی از ایده‌های نو و شناسایی و معرفی استعدادهای جدید در بخش‌های مختلف هنری و رسانه‌ای است.

بازمهندسی و ایجاد بانک ایده‌های نو، توجه جدی به مهندسی جداول پخش، ساماندهی مجریان و برنامه‌های موثر و تاثیرگذار، شناسایی، معرفی و تقدیر از هنرمندان برجسته استان‌ها، تولید سریال و فیلم‌های تلویزیونی با استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های استان‌ها با محوریت شخصیت‌ها و حوادث برجسته انقلاب، اهتمام به موسیقی محلی و توجه جدی به هنرمندانی که در این بخش فعالیت می‌کنند و درنهایت حذف برنامه‌های خنثی، از مهم‌ترین برنامه‌ها در جهت رشد کمی و کیفی تولیدات رادیویی و تلویزیونی در استان‌هاست.

بدون‌شک این اقدام و برنامه‌ریزی صحیح، راهگشای نیل به اهدافی والاتر خواهد بود زیرا تعمیق خرده‌فرهنگ‌های بومی و اصیل ایرانی، باعث همگرایی خواهد شد. تکامل و تعامل این خرده‌فرهنگ‌ها زمانی میسر می‌شود که آنها خود را در دایره امنیت و آرامش‌خاطری احساس کنند که زیر یک پرچم و با حفظ دستاوردهای تاریخی و سنن اصیل خود ببینند و همگی برای یک هدف مشترک در عین تقویت مبانی فرهنگی خود بکوشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها