یکی از ابعاد مهم پزشکی سایبری، علاوه بر هوش‌مصنوعی، استفاده از ربات‌ها در فرآیند‌ پیشگیری، درمان و نقاهت است. ربات‌های جراح یکی از روند‌های مهم در حوزه‌ پزشکی سایبری هستند. استفاده از این ربات‌ها علاوه بر تضمین کیفیت بالای جراحی و اجتناب از خطاهای انسانی، منجر به کاسته‌شدن هزینه‌های درمان نیز می‌شود. در هفته گذشته دانشمندان دانشگاه مونشتر آلمان اعلام کردند توانسته‌اند با شبکه‌ساختن یک ربات جراح و یک میکروسکوپ رباتیک، اولین عمل جراحی در سطح میکروسکوپی با استفاده از ربات را انجام دهند. این دانشگاه تاکنون پنج عمل را با استفاده از این تکنیک انجام داده‌است. استفاده از تکنیک میکروسکوپی کمک می‌کند بافت‌ها کمتر در معرض تیغ جراحی قرار بگیرند و در نتیجه بیمار عوارض جانبی کمتری را در فرآیند جراحی متحمل شود. یکی دیگر از کاربرد‌های این فناوری پیوند‌زدن رگ‌های خونی، لنفاوی یا اعصاب است که بیش از 3/0 میلی‌متر قطر ندارند. این تکنیک هنوز به سطح خودرانی نرسیده‌است و جراح عمل را از اتاق فرمان انجام می‌دهد که در آنجا به جای چند ده ساعت ایستادن روی پا، می‌تواند در یک وضعیت راحت و با خستگی بسیار کمتری عمل را پیش ببرد.
کد خبر: ۱۳۷۸۸۵۵
نویسنده هفته‌نامه سایبرنما

 پیمایش جدید گارتنر: تنها نیمی از هوش‌‌های مصنوعی به مرحله تولید می‌رسند
پژوهش‌ها و پیمایش‌های مختلفی در زمینه عوامل رشد و توسعه هوش‌های مصنوعی وجود دارند. این پژوهش‌ها معمولا مهم‌ترین علل شکست هوش‌مصنوعی را مورد توجه قرار می‌دهند. تاکنون پژوهش‌ها نشان می‌داد فقدان نیروی انسانی متخصص، نبود داده‌های معتبر و سوگیری هوش‌مصنوعی اصلی‌ترین علل توسعه نیافتن هوش‌مصنوعی در کسب و کار‌ها و سازمان‌هاست. در آخرین پیمایش موسسه معتبر گارتنر با عنوان چرخه هیاهو آمده‌است تنها ۵۴درصد مدل‌های هوش‌مصنوعی به مرحله بهره‌برداری می‌رسند. بنا بر تحلیل پژوهشگران این موسسه، اصلی‌ترین معضل نه در فقدان نیروی انسانی است، نه نبود داده و نه سوگیری بلکه مشکل مهم «فقدان رویکرد صحیح» است. هوش‌مصنوعی (مانند متاورس) یک هیاهوی بسیار بزرگ را در سطح جهانی شکل داده‌است. اکنون همه شرکت‌ها، سازمان‌ها، مدیران و سیاست‌گذاران به دنبال هوش‌مصنوعی هستند بدون این که دقیقا بدانند چه چیزی نیاز دارند و چرا باید چنین چیزی را برای خودشان درست کنند. در نتیجه ما در سطح جهان شاهد حجم عظیمی از مدل‌های بی‌استفاده و غیرکاربردی هستیم. مسأله بعدی از منظر گارتنر مشکلات «حکمرانی هوش‌مصنوعی» است که ۴۰درصد سازمان‌ها با آن درگیر هستند: توسعه هوش‌مصنوعی بسیار سریع است و دولت‌ها کند هستند.
 فورد سه‌هزار کارمند خود را اخراج می‌کند
فناوری‌های سایبری از سویی باعث کاهش شدید شغل‌های سنتی (مانند پستچی‌ها و پیک‌ها) می‌شوند و از سوی دیگر شغل‌ها و جریان‌های درآمدی جدید (مانند بازی‌کردن) ایجاد می‌کند. این نکته که فناوری‌های سایبری بیش از میزان کاهش‌شان شغل ایجاد می‌کند، یک فهم مهم در زمینه حکمرانی سایبری است. بر همین اساس فورد اعلام کرده‌است برای پیشی‌گرفتن از تسلا در رقابت بر سر خودروهای خودران، سه‌هزار کارگر و کارمند کم‌مهارت خود را اخراج می‌کند. فورد نماد تاریخی اشتغال‌زایی در ایالات متحده است؛ بنابراین زمانی که بیل فورد (مدیرعامل فعلی صنایع فورد و نتیجه هنری فورد) اعلام می‌کند کارگران کم‌مهارت اخراج خواهندشد، این را باید یک سیگنال مهم در تحولات آینده شغل دانست. باید دانست اخراج این کارگران به معنای کاهش شغل در ایالات متحده نخواهدبود. این کارگران از کارخانه فورد اخراج و در کارخانه‌های جدید «چیپ‌سازی» و «باتری‌سازی» (نیاز جدید صنعت خودروسازی) مشغول به کار می‌شوند. هرچند طی ۲۰ سال آینده شغل‌هایی که نیاز به مهارت کم و فعالیت‌های بدنی دارند نیز توسط ربات‌ها انجام خواهدشد و این کارگران از کارخانه‌های باتری‌سازی نیز اخراج خواهندشد. پس اگر می‌خواهید در آینده شغل داشته‌باشید، مهارت‌های سایبری بیاموزید.
 با مفهوم «اعمال نفوذ دیجیتال» آشنا شوید
فرض کنید که 10سال دیگر در یک متاورس یا یک محیط مجازی در حال شنیدن سخنرانی یک نامزد ریاست‌جمهوری هستید. همراه با شما چند ده میلیون مخاطب دیگر هم در این همایش متاورسی شرکت کرده‌اند. شما به این محیط مجازی آمده‌اید تا وعده‌ها و برنامه‌های گزینه محبوب‌تان را بشنوید. در حالی که همه مخاطبان فکر می‌کنند یک نسخه یکسان از سخنرانی می‌شوند، در حقیقت به هر کدام از مخاطبان یک نسخه متفاوت از سخنرانی در واقعیت آمیخته ارائه می‌شود: همان نسخه‌ای که مخاطب ترجیح می‌دهد آن را بشنود. هر چند این مثال به دلیل آن که خیلی راحت منجر به بی‌آبرویی نامزد محترم می‌شود، هیچ وقت به وقوع نخواهدپیوست اما می‌تواند ذهن ما را با مفهوم «اعمال نفوذ دیجیتال» در آینده تمدنی سایبری آشنا کند. اعمال نفوذ (یا دستکاری) فرآیندی است که در آن نسخه‌های مختلفی از واقعیت تهیه می‌شود تا فرد مطابق با ترجیحات خودش، دست به رفتاری (مانند رای‌ دادن) بزند که اعمال‌کنندگان نفوذ (مانند فیسبوک) می‌خواهند. همین الان هم شما با شخصی‌سازی‌های یوتیوب یا اینستاگرام آشنا هستید. حال فرض کنید نسخه‌ فیلم‌ها، کتاب‌ها، روزنامه‌ها و هر محتوای فرهنگی دیگر نیز به همین ترتیب شخصی‌سازی شوند تا رفتار شما را جهت‌دهی کنند.
نقشه راه دولت انگلستان برای خودروهای خودران
چند ماه پیش بود که از تلاش ناظران حقوقی بریتانیا برای سلب مسئولیت رانندگان خودروهای خودران در تصادف‌ها خبر دادیم. به نظر می‌رسد تلاش‌های آنها به ثمر نشسته‌است و دولت بریتانیا در نقشه راه سه‌ساله خود برای حکمرانی و تنظیم‌گری وسایل‌نقلیه خودران اعلام کرده‌است که زین پس کارخانه‌‌های خودران‌سازی خواهندبود که مسئولیت کیفری تصادفات جاده‌ای این خودروها را به دوش خواهندکشید. این سند که به امضای وزیر کسب و کار و وزیر راه و ترابری رسیده‌است، اعلام می‌کند تا سال۲۰۳۵ حدود ۴۰درصد خودروهای تولید‌شده خودران خواهند بود و به همین دلیل لازم است طی یک برنامه کوتاه‌مدت و منسجم، اصول حکمرانی و مقررات‌گذاری این خودروها در سطح حاکمیت بریتانیا تهیه و تصویب شوند. همچنین این سند اعلام می‌کند که دولت مذکور ۱۲۰میلیون دلار برای پروژه‌های صوتی‌ - بصری و ۴۰میلیون دلار برای تحقیقات و قانون‌گذاری در این زمینه اختصاص داده‌است. اختصاص حجم عظیم مالی به بخش تحقیقات و قانون‌گذاری نشان می‌دهد دولت بریتانیا ابعاد گسترده‌ و غیرقابل پیش‌بینی تحولات تمدنی خودروهای خودران را به خوبی درک کرده‌است. همچنین این سند تاکید بسیار زیادی بر «حمل و نقل انبوه خودران» (مانند کشتی‌ها، هواپیماها و قطار‌ها) می‌کند که می‌تواند انقلابی در زمینه خدمت‌رسانی دولتی به شهروندان ایجاد کند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها