در ماه می ‌سال گذشته، زمانی که مسلمانان در سراسر جهان عید فطر را جشن گرفتند، چندین زن در پاکستان شوکه شدند. اسکرین‌شات‌هایی از عکس‌هایی که آنها از خودشان پست کرده بودند، لباسی برای فستیوال به تن کرده بودند، بدون اجازه آنها توسط دو مرد در آن‌سوی مرز هند در یوتیوب پخش شد. پخش زنده، توسط ریتش جها و همدستی که او آن را کشو می‌نامد، با نظرات زن‌ستیز و اسلام‌هراسانه همراه بود و صدها نفر آن را تماشا کردند. پس از این‌که چندین کاربر جریان را گزارش کردند، یوتیوب ویدئو و کانال را حذف کرد. این زنان بعدا گفتند که احساس «ناامنی» و «ترس» می‌کنند و عیدشان «خراب شده است».
کد خبر: ۱۳۷۷۱۲۵
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

هشت ماه بعد، جها، 23 ساله می‌گوید: «در آن زمان پر از نفرت بود.» او ادعا می‌کند می‌خواست انتقام زنان هندو را بگیرد که عکس‌های دگرگون‌شده‌شان را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده بود. او هیچ جزئیاتی در مورد کشو فاش نکرد. ترول کردن زنان - به‌ویژه آنهایی که از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و حزب حاکم او بهاراتیا جاناتا (BJP) انتقاد می‌کنند - در سال‌های اخیر در بحبوحه فضای قطبی فزاینده آنلاین و آفلاین بدتر شده است. درحالی‌که حامیان همه احزاب و ایدئولوژی‌های سیاسی زنان را به‌صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، کارشناسان می‌گویند انحراف جناح راست افراطی و گسترش فناوری، ملی‌گرایان جوان هندو را جسورتر کرده است. حادثه پخش زنده یوتیوب با چندین مورد از زنان مورد آزار و اذیت آنلاین ادامه‌دار شد. توسعه‌دهندگان دو اپلیکیشن عکس‌های زنان مسلمان را در یک «حراج» ساختگی به اشتراک گذاشتند تا آنها را تحقیر کنند. 
زنان هندو منتقد آقای مودی و BJP نیز در یک «فروش» جعلی در اپلیکیشن صوتی کلاب‌هاوس قرار گرفتند که اعلام کرد از آن زمان اتاق را تعلیق و علیه حساب‌های مرتبط با آن اقدام کرده است. در هر سه مورد، فروش واقعی وجود نداشت. پس از اعتراض شدید عمومی، پلیس 9 نفر را در ارتباط با هر دو اپلیکیشن دستگیر کرد که همگی بین 18 تا 26 سال داشتند. بیشتر آنها در گروه‌های رسانه‌های اجتماعی که پیام‌های اسلام‌هراسانه به‌طور مرتب ارسال می‌شد فعال بودند. کارشناسان می‌گویند این حوادث مجزا نیستند. اسنیگدا پونام، روزنامه‌نگار و نویسنده می‌گوید: «من این را به رادیکال‌سازی گسترده طبقه متوسط ​​هندو نسبت می‌دهم. این تعصب خالصی است که از اعماق جامعه هندو سرچشمه می‌گیرد.»
 اکوسیستم راست افراطی
کانال یوتیوب جها که اکنون حذف شده است هزاران دنبال‌کننده داشت که با محتوای ضداسلامی که او به اشتراک می‌گذاشت درگیر بودند. او شوخی‌های توهین‌آمیز با هدف قراردادن اعمال اسلامی را به‌عنوان «طنز سیاه» توجیه می‌کند. او همچنین پخش زنده عکس‌های زنان را با «ویدئوهای بی‌ضرر» در تیک‌تاک مقایسه می‌کند. او می‌گوید بحث‌های سیاسی حزبی و روایت‌های سمی که مسلمانان را به‌عنوان دشمن معرفی می‌کرد، به آرامی او را به یک «رادیکال» تبدیل کرد.
مطالعه‌ای که توسط موسسه گفت‌وگوی استراتژیک کانادا انجام شده است، که رفتار آنلاین افراط‌‌گرایان راست‌گرا را در این کشور مطالعه می‌کند، می‌گوید: این بیماری همه‌گیر با اطمینان از این‌که میلیون‌ها نفر زمان بیشتری را به‌صورت آنلاین سپری کرده‌اند، محیطی مساعد برای رادیکال‌سازی ایجاد کرده است. جناح راست هند نیز دستخوش تغییراتی است؛ بسیاری از آنها اکنون خود را به دو گروه تقسیم می‌کنند: «تجار» و «ریتا».
تجار یا سنت‌گرایان دیدگاه‌های افراطی‌تری دارند و معتقدند حزب مودی به اندازه کافی راست‌گرا نیست. آنها منتقدان خود را در سمت راست ریتا می‌نامند؛ نمایشنامه‌ای با اصطلاح هندی «Rayta Phailana» که به‌طور گسترده به معنای به‌هم‌ریختن همه چیز است. ریتا می‌گوید ترجیح می‌دهند نظرات خود را بدون حمایت از خشونت بیان کنند.
معاملات - درست‌تر از راست
یک مرد جوان دالیت، که فقط می‌خواهد از او به‌عنوان HR یاد شود - حروف اول دسته توییتر او - در مارس 2020، برای پیوستن به یک گروه اینستاگرام دعوت شد که هدف آن «انتشار اطلاعات واقعی درباره هندوئیسم» بود. فردی که او را دعوت کرد گفت تحت تأثیر مهارت HR در بحث با مسلمانان آنلاین قرار گرفته است. از او خواسته شد تا افراد 15‌-14ساله را به گروه اضافه کند.
HR می‌گوید از پیوستن به آن خوشحال بود زیرا به مذهب هندو «مفتخر» بود اما به‌زودی از نفرت بی‌وقفه اعضای افراطی سرخورده شد. او می‌گوید از نظر این تندروها تجاوز به زنان مسلمان برای ساختن هند هندو درست و حتی قتل کودکان نیز قابل‌توجیه است.
سانیا سید، نویسنده، یکی از زنانی که عکس‌هایش در اپلیکیشن‌های حراج جعلی آپلود شده است، می‌گوید: «تجار لینچ را ستایش می‌کنند، هم با مسلمانان و هم با مسیحیان مخالفت می‌کنند، به سیستم کاست ظالم اعتقاد دارند و از همه زنان چه هندو و چه مسلمان متنفرند». پلیس دهلی گفته است مردی که ظاهرا اپلیکیشن حراج جعلی را ایجاد کرده، بخشی از یک گروه تجاری بوده است.
 یک شکاف عمیق
مونا شارما، که خود را ریتا می‌نامد، می‌گوید او و سایر زنان راست‌گرا نیز مورد هدف معامله‌گران آنلاین قرار گرفته‌اند، زیرا با تصورات آنها در مورد نحوه رفتار زنان مطابقت ندارد. 
خانم شارما می‌گوید او به‌صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گرفت و اطلاعات شخصی همسرش لو رفت. او می‌افزاید خودش در فضای مجازی  ترول می‌کند و توسط آنها در توییتر ترول می‌شود اما این یک فعالیت بی‌ضرر است. پلیس هم موفقیت محدودی در برهم‌زدن این اکوسیستم ریشه‌دار داشته است.
بریجس سینگ، یکی از افسران ارشد پلیس بمبئی می‌گوید: نیروهای اجرای قانون امکانات لازم را برای نظارت و ردیابی میلیون‌ها حساب کاربری در پلتفرم‌های متعلق به شرکت‌های خارجی ندارند. کارشناسان می‌گویند این مشکل بسیار عمیق‌تر از نفرت رسانه‌های اجتماعی است. خانم پونام معتقد است رادیکالیزه شدن هندوها یک خطر بزرگ است.
او می‌افزاید: «در میان بخش بزرگی از هندوها این احساس قوی وجود دارد که هند باید برای هندوها باشد و آنها امروز احساس آزادی بیشتری برای بیان آن دارند.»

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها