کمربندی دوم که دیگر کمربندی محسوب نمی‌شود با ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی هوا ناشی از عبور ماشینهای سنگین ، باعث ایجاد مخاطرات بی شماری برای اهالی این مناطق شده است.
کد خبر: ۱۳۷۶۵۵۰
نویسنده سولماز نعمتی

جاده های کمربندی به منظور روان سازی ترافیک و کاهش خسارات ناشی از تصادفات در شهرها احداث می شود. تقریبا اکثر شهرهای بزرگ دارای چندین جاده ی کمربندی و بزرگراه‌های طویل و عریض هستند. اما وقتی این کمربندی در مسیر و مرکز شهر قرار می گیرد مشکلات زیاد مالی و جانی به وجود می آورد.
در شهر اردبیل در حال حاضر 2 کمربندی اجرا شده که هر 2 در داخل محدوده شهری واقع شده‌اند و کمربندی سوم که در سال ۸۹کلنگ زنی شد  به منظور کاهش بار ترافیک شهر اردبیل و هدایت کردن خودروهای سنگین مانند تریلی و اتوبوس های بین شهری از محدوده شهری به خارج از شهر بود.  در سال ۹۱ عملیات این پروژه آغاز شد اما تا کنون نتوانسته به بهره برداری برسد و همچنان خودروهای سنگین از کمربندی دوم که دیگر  درون شهر حساب می شود عبور می کنند. عبوری خطرناک از بیخ گوش مردم!

 از هر کسی راجع به فلسفه وجود کمربندی سئوال شود به طور قطع خواهد گفت کمربندی همانطور که از نامش بر می آید باید از اطراف شهر بگذرد اما در شهر اردبیل کمربندی ها از میان شهرک‌های کارشناسان، کشاورز، گلستان و دیگر شهرک های همجوار شهر می گذرد به طوریکه امنیت و آسایش مردم را به خطر انداخته است.

"تصادفات عابران پیاده محصول عبور کمربندی از مرکز شهر"

این موضوع جدا از اینکه به عنوان یک فرصت برای ایجاد مشاغل جدید در راستای سرویس دهی به رانندگان حائز اهمیت است اما به دلیل عبور از کمربندی دوم، مخاطرات گوناگونی را برای ساکنان پرجمعیت این منطقه ایجاد کرده است به نحوی که در سالهای اخیر به تعداد تصادفات و در نتیجه افزایش میزان خسارات جانی ومالی افزوده شده است.
اهمیت موضوع احداث کمربندی سوم به عنوان یک ضرورت اکنون به یکی از دغدغه های جدی مردم  تبدیل شده تا جایی که  در اظهارات مختلف خواهان ساماندهی این وضعیت شده اند، به گونه ای که مردم این مناطق این موضوع را اولین و مهمترین مشکل شهر می دانند.
مکاییل نعمت زاده از ساکنین این منطقه و شاکی از وضعیت نامناسب محوطه زندگی اش هست و معتقد است عبور ماشینهای سنگین در کمربندی دوم موجب مخاطرات جانی شهروندان شده است.
وی در ادامه افزود: عبور ماشینهای سنگین در کمربندی دوم باعث شلوغی و ترافیک بیش از حد شده است.
نعمت زاده ادامه داد: این کمربندی علاوه بر آلودگی صوتی و آلودگی های دیگر موجب ایجاد مخاطرات جانی و مالی برای راننده ها و عابرین پیاده به ویژه دانش آموزان شده است.
وی با یادآوری اینکه محل زندگی اش در حاشیه کمربندی است، عنوان کرد: با توجه به نزدیکی محل زندگی ما به کمربندی از نزدیک شاهد وضعیت آشفته ترافیک و تردد هستیم.

یکی دیگر از شهروندان اردبیلی ساکن این منطقه معتقد است که مشکلات کمربندی دوم مهمترین معضل شهر اردبیل است.
وی با بیان اینکه خیابانهای اصلی شهر ما محل رفت و آمد ماشینهای سنگین تبریز، ارومیه، رشت و تهران شده است، ادامه داد: وجود این همه ماشینهای سنگین مشکلات بی شماری برای مردم بوجود آورده است.

فاطمه امیری یکی از شهروندان این منطقه است و به گفته خودش ۳۰ سال است در این محل زندگی می‌کند وی در این باره می گوید: متاسفانه به دلیل عبور ماشینهای سنگین از این کمربندی معمولا شاهد تصادفات ناگوار هستیم. در دهه های قبل که تعداد ماشین‌ها به این اندازه نبود نیز تصادفات ناگوار داشتیم اما تعدادش به زیادی تصادفات امروزی نیست. وی ادامه داد: با گذشت زمان و افزایش ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی محیط زیست شهری هم اضافه شد و دیگر باید کمربندی سوم به بهره برداری برسد تا بیشتر از این خسارت جانی و مالی نزده باشد.
وی ادامه داد: وجود کمربندی دوم از وسط شهر اردبیل به شدت چهره شهر را تخریب کرده است و موجب وارد آمدن خسارات زیادی به تاسیسات شهری و شهرداري شده است. از جمله: آسیب دیدن مکرر آسفالت، تخریب جدولهای کنار خیابان، آسیب دیدن تاسیسات و آسیب به زیبایی شهر و ... از جمله خسارات  که بر اثر عبور خودروهای سنگین از کمربندی دوم به وجود آمده است.
وی ادامه داد: مسئولین استانی، شهری و نمایندگان مجلس باید برای این طرح که نیاز ضروری شهر اردبیل است، برنامه ریزی و جذب اعتبار کنند. در حال حاضر میادین ورودی شهر که در کمربندی(بزرگراه بسیج) قرار دارند و تداخل عبور ماشین آلات سنگین با سواره ها باعث گره ترافیکی و بروز حوادث مالی و جانی در این نقاط می شود. یا باید کنارگذر احداث شود تا عبور ماشین آلات سنگین رو از داخل شهر شاهد نباشیم یا مسئولین باید به فکر احداث تقاطع غیر هم سطح در این میادین یعنی وحدت، ایثار، آزادگان و فاطمیون و کشاورز و ... باشند.
 
 
سولماز نعمتی _ خبرنگار
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها