احکام اسلام از سوی آفریدگاری حکیم و دانا و بر پایه حکمت و مصلحت وضع شده‌است تا انسان را در مسیر زندگی مادی و معنوی یاری رساند. این حکمت‌ها گاه آشکار است و هرکس می‌تواند با اندکی تامل، وجه، یا وجوهی از آنها را دریابد؛ مانند شستن دست پیش از غذا اما در برخی احکام، یافتن فلسفه وجودی آنها به سادگی میسر نیست. برخی احکام، به آثار و روابطی ناشناخته اشاره دارد که فهم حقیقت آنها ابزار خاص خود را می‌طلبد، روابط و آثاری مانند وضوی پیش از غذا و زیاد شدن رزق، یا جمع کردن آنچه از سفره غذا می‌ریزد و....
کد خبر: ۱۳۷۶۴۳۱
نویسنده حجت‌الاسلام دکتر سیدحسن جواهری - مدرس حوزه و دانشگاه پیشکسوت دانشگاه

این گونه مسائل و حقایق از دید دل‌آگاهان و صاحبان دیدگان برزخی و ملکوتی پنهان نمی‌ماند و هر یک به فراخور بینایی و دریافت‌های معنوی خویش، بهره‌ای‌ می‌یابند. 
دکتر غلامرضا جعفری، فرزند مرحوم علامه محمدتقی جعفری می‌گوید:  «وقتی در نروژ بودم [سفر نروژ در هفته‌های آخر عمر علامه و برای معالجه بوده‌ است]، یکی از دوستان من، استاد را برای شام به منزل خود دعوت کرد. راس ساعت مقرر، من و پدرم به منزل آن دوست رفتیم. هنگام شام، پدرم ناراحت شد و گفت: «بوی تعفن می‌آید». 
من تصور کردم که ممکن است تومور موجود در مغز، فعالیت مراکز بویایی در مغز را دچار اختلال کرده‌باشد. من به او توضیح دادم که بوی تعفن در کار نیست اما او ضمن ابراز ناراحتی از بوی تعفن، از جا برخاست که برود. به ناچار من نیز همراه او از منزل دوستم خارج شدم. 
صبح روز بعد، من با آن دوستم تماس گرفتم تا راجع به اتفاق شب گذشته عذرخواهی کنم اما با کمال تعجب، آن دوستم گفت برای شام شب گذشته، نتوانسته‌بودم مرغ ذبح اسلامی بخرم و ناچار شدم از مرغ معمولی استفاده کنم. آن دوستم گفت: از این که داشتم مرغ غیر ذبح اسلامی به استادم می‌دادم، بسیار ناراحت بودم. خیلی خوشحال هستم که ایشان شام‌نخوردند.» 
نکته دیگر این که اهل بیت (علیهم السلام) به مقتضای «کلم الناس علی قدر عقولهم »، متناسب با زبان و فرهنگ مخاطبان خویش سخن می‌گفتند. برای مثال: «انما قصوا الاظفار لانها مقیل الشیطان و منه یکون النسیان »؛ «ناخن هایتان را کوتاه کنید؛ چرا که ناخن بلند جایگاه شیطان [میکروب] و باعث فراموشی است».  البته تفسیر شیطان به میکروب صرفا یک احتمال قوی است.
متواضعانه غذا بخورید و از شیوه متکبران بپرهیزید 
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «هنگام غذا خوردن، کفش‌هایتان را درآورید؛ چه آن که سنتی نیکو و برای پاها راحت‌تر است.» تواضع هنگام غذا خوردن، در واقع احترام گذاشتن به نعمت‌های خدا و سپاس از اوست. علامه مجلسی می‌نویسد: «دو زانو بنشینید و خوابیده غذا نخورید و... چهار زانو نشستن مکروه است و با خدمتکاران و غلامان چیز خوردن و بر زمین چیز خوردن، سنت است.»
 با صدا غذا نخوردن
این صدا ممکن است از جویدن، قورت دادن یا غیر اینها باشد که همه آنها ناخوشایند است. 
هنگام غذا خوردن کمتر به صورت دیگران نگاه کنید. 
امام‌حسن(ع) فرمود: از جمله آداب سفره چهار [چیز است] که از باب رعایت ادب است: خوردن از آنچه در جلوی توست، کوچک گرفتن لقمه، خوب جویدن غذا و کمتر نگاه کردن به صورت مردم است. 
غذا خوردن را طول بدهد 
در روایت است نشستن سر سفره را طولانی کنید که از عمرتان محسوب نمی‌شود و این تاکید، نشان دهنده اهمیت جویدن غذا و آرام خوردن است و چه بسا معنای آن، تاثیر خوب جویدن و آرامش هنگام خوردن در طول عمر باشد. 
 کم بخورد و از پرخوری بپرهیزد 
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمود: «کم خوردن نفس را گرامی تر و تندرستی را پایدارتر می‌کند» و «هر گاه خداوند بخواهد بنده خود را اصلاح گرداند، سه چیز نصیب او کند: کم گویی، کم خوری و کم خوابی».

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها