چرا نظارت بر گوشی‌های چین در هند افزایش یافته است؟

جنگ هند و چین این بار بر سر گوشی‌های هوشمند

طبق اعلام قبلی کاخ سفید جو بایدن لایحه‌ای را برای یارانه دادن به صنعت نیمه‌هادی ایالات متحده و تقویت تلاش‌ها برای رقابتی‌تر کردن ایالات متحده با چین امضا خواهد کرد. هدف این قانون کاهش کمبود مداوم نیمه‌هادی‌هاست که همه چیز از ماشین‌ها، سلاح‌ها، ماشین‌های لباسشویی و بازی‌های ویدئویی را تحت تاثیر قرار داده است. هزاران خودرو و کامیون در جنوب شرقی میشیگان پارک شده‌اند و منتظر چیپست هستند زیرا کمبود همچنان بر خودروسازان تأثیر می‌گذارد.
کد خبر: ۱۳۷۶۲۸۹
نویسنده مسعود شایگان - خبرنگار فناوری

این لایحه که یک اتفاق بزرگ نادر در سیاست صنعتی ایالات متحده است، حدود 52‌میلیارد دلار یارانه دولتی برای تحقیقات و تولید نیمه‌هادی‌های ایالات متحده ارائه می‌دهد. همچنین شامل یک اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری برای کارخانه‌های تولید تراشه است که به ارزش 24‌میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بایدن گفت: «این لایحه تلاش‌های ما را برای ساخت نیمه‌رساناها در آمریکا افزایش می‌دهد». این قانون اجازه می‌دهد تا 200‌میلیارد دلار در مدت 10سال برای تقویت تحقیقات علمی ایالات متحده برای رقابت بهتر با چین اختصاص داده شود. کنگره برای تأمین مالی این سرمایه‌گذاری‌ها همچنان باید لایحه‌ای برای تخصیص جداگانه تصویب کند.
چین علیه لایحه نیمه‌هادی لابی کرده بود. سفارت چین در واشنگتن گفت که چین «قاطعانه با آن مخالفت می‌کند» و آن را یادآور «ذهنیت جنگ سرد» خواند.
بسیاری از قانون‌گذاران ایالات متحده گفته بودند که اغلب اوقات از یارانه‌های سنگین برای مشاغل خصوصی حمایت نمی‌کنند اما خاطرنشان کردند چین و اتحادیه اروپا میلیاردها دلار مشوق به شرکت‌های تراشه خود اعطا کرده‌اند. آنها همچنین به خطرات امنیت ملی و مشکلات عظیم زنجیره تامین جهانی اشاره کردند که تولید جهانی را با مشکل مواجه کرده است. برخی از قانون‌گذاران مترقی نگرانی‌هایی را در مورد اندازه کمک‌های مالی دولت به شرکت‌های تراشه سودآور مطرح کرده بودند.
وزارت بازرگانی روز جمعه اعلام کرد که اندازه یارانه‌های دولتی برای تولید نیمه‌هادی‌ها را محدود می‌کند و به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد از بودجه برای تامین سود خود استفاده کنند.
پرامیلا جایپال، رئیس کمیته پیشرو کنگره، گفت که این گروه پس از مذاکرات طولانی با وزیر بازرگانی جینا رایموندو، پس از ابراز نگرانی این گروه از این‌که شرکت‌های تراشه‌ها از بودجه برای خرید سهام یا پرداخت سود سهام استفاده کنند، از این قانون حمایت کرد.
سهام شرکت‌های چیپ‌ساز چینی در چند هفته پیش بیشترین جهش را در دوسال اخیر داشت، زیرا سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها با ایالات متحده را تشدید کرد و گفت‌وگوها در مورد بخشی که پکن آن را کلید رقابت خود با واشنگتن می‌داند، افزایش پیدا کرد.
افزایش علاقه به سهام‌های تولید تراشه که بیش از یک‌سوم ارزش خود را در سال گذشته به‌دلیل نگرانی‌های ارزش‌گذاری از دست داده بودند، پس از آن اتفاق افتاد که مجلس سنای ایالات متحده قانون «تراشه‌ها و علم» را برای رقابت بهتر با چین تصویب کرد.
شاخص نیمه‌هادی چین در روز جمعه پس از تصویب 6.8درصد افزایش یافت و به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید و سود هفته را به 14.2درصد رساند، بهترین عملکرد هفتگی از اواسط سال2020 سهام تراشه‌سازان چینی در بحبوحه تنش‌های چین و آمریکا افزایش یافت و انتظارات بر این متفق شد که پکن حمایت از شرکت‌های داخلی را برای تقویت فناوری حیاتی تقویت می‌کند. 
گرچه قانون تراشه ایالات متحده استفاده از فناوری‌های پیشرفته ایالات متحده را در چین محدودتر می‌کند، در حالی که سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش نیمه‌هادی در ایالات متحده را افزایش می‌کند، برخی سرمایه‌گذاران آن را به‌عنوان خبر خوبی برای بازیگران محلی چین تفسیر می‌کنند.
نیو چونبائو، مدیر سرمایه‌گذاری در خانه صندوق خصوصی گفت: سازندگان تراشه‌های داخلی فرصت‌های زیادی برای جایگزینی محصولات وارداتی خواهند داشت. این دیدگاه توسط Guorong Securities نیز تکرار شد که در یادداشتی گفت قانون تراشه ایالات متحده توسعه صنعت نیمه‌هادی چین را تحریک می‌کند. پس از این اتفاق سهام شرکت Shenzhen China  در اولین روز معاملاتی خود در شانگهای 82‌درصد افزایش یافت، برخلاف بازارهای سهام در روزهای قبل از آن. همچنین شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی (SMIC) غول تراشه‌سازی چین در هنگ‌کنگ 7.1درصد و در شانگهای 4.4 درصد جهش کرد. 
از این پس طبق قانون جدید ایالات متحده با محدود کردن دسترسی SMIC و سایر سازندگان تراشه پیشرو به فناوری جهانی، محدودیت‌هایی را برای دسترسی چین به فناوری نیمه‌رساناهای پیشرفته اعمال کرد.
قانون جدید ایالات متحده، شرکت‌ها را از توسعه مادی تولید تراشه‌های پیشرفته‌تر از 28 نانومتر در چین منع می‌کند. اینتل و شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان با مسئولیت محدود پیشتازان دریافت این کمک هستند زیرا آنها شروع به کار روی کارخانه‌های خود در ایالات متحده کرده‌اند که مستلزم سرمایه‌گذاری‌های کلان است. محدودیت‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده بر چین به‌عنوان یک شکست بزرگ برای سازندگان تراشه که مشتاق توسعه خود در این کشور هستند، به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، سفر نانسی پلوسی، رئیس‌جمهور به تایوان، تنش‌ها را تشدید کرد و احتمالا پکن را مجبور خواهد کرد که توسعه محلی تراشه‌های پیشرفته را تسریع بخشد.
وی سرن لینگ، مدیر عامل Union Bancaire Privee در سنگاپور گفت: «تمرکز چین بر حمایت از صنعت تراشه‌های نیمه‌هادی داخلی خود در آینده بیشتر خواهد بود و تنش‌های شدید با ایالات متحده تنها به این فشار بیشتر دامن می‌زند.»
 لینگ گفت: به طور مستقیم، ایالات متحده احتمالا محدودیت‌های صادرات تجهیزات تولید نیمه‌هادی به چین را افزایش خواهد داد. در حال حاضر صنعت تراشه کشور چین سریع‌تر از هر جای دیگری در جهان در حال رشد است. براساس داده‌هایی که بلومبرگ در ماه ژوئن گردآوری کرده است، 19شرکت از 20شرکت سریع‌الرشد صنعت تراشه در جهان در چهار فصل گذشته، به‌طور میانگین از چین بودند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها