ما در مناسبت‌ها شاهد برنامه‌های مختلف تلویزیون هستیم اما همه برنامه‌هایی که تولید و روانه آنتن می‌شد از یک فرمول ثابت برخوردار بودند و همین موضوع باعث می‌شد تا مخاطبان شاهد برنامه‌هایی با ساختارهای تکراری باشند و این خوب نبود، ولی به نظرم برنامه معلی خط‌ شکنی کرد و این برنامه تلویزیونی فرمول ثابت برنامه‌های معارفی را کنار گذاشت و با بهره بردن از ایده‌های خلاقانه، برنامه معلی را روانه آنتن کرد.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۷۱
نویسنده سجاد نوروزی - کارشناس فرهنگی

برنامه‌ای که با وجود آن‌که چند قسمت بیشتر پخش نشده اما توانسته نظر بسیاری از مخاطبان را جذب کند. آنچه برنامه معلی را در میان برنامه‌های معارفی متمایز کرده، ساختار، فرم و محتوای جدید است که باید گفت قابل ستایش است.

اگر بخواهیم از منظری دیگر به این برنامه نگاه کنیم، باید بگویم که جنس برنامه حسینیه معلی به‌شدت متکی بر سنت و عاطفه است.

در قسمت‌هایی پخش‌شده از این برنامه، این دو عنصر به‌شدت پررنگ است و باعث شده تا برنامه برای همه تاثیرگذار باشد. اگر قرار بود دست‌اندرکاران این برنامه تلویزیونی به سراغ فرمول‌های ثابت برنامه‌های مذهبی بروند، بدون تردید شکست می‌خوردند اما این برنامه ساختارهای برنامه‌سازی را تغییر داد تا مخاطبان شاهد یک برنامه اثرگذار باشند. از دیگر ویژگی‌های برنامه معلی این است که اصلا از برنامه‌ای تقلید نکرده است.

همچنین برنامه در قالب مسابقه پخش نمی‌شود، بلکه ساختار به گونه‌ای است که مخاطبان به‌ویژه بچه‌ها به لحاظ عاطفی، ارادات خاصی نسبت به برنامه پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر برنامه بدون این‌که مخاطب و شرکت‎کنندگان را درگیر رقابت کند، یک فضای درست را ترسیم کرده که مخاطبان از لحظه لحظه برنامه حسینیه معلی استفاده می‌کند. یکی دیگر از بخش‌های جذاب برنامه، تعزیه‌خوانی است که از نقاط برجسته این برنامه محسوب می‌شود و قابل ستایش است.

درمجموع اگر سازندگان برنامه معلی هم می‌خواستند همان مسیر را طی کنند، بدون شک این برنامه هم نمی‌توانست نگاه مخاطبان را جذب کند و با همان ساختارهای تکراری شکست می‌خورد اما باید سازندگان برنامه را تحسین کرد که مسیر را به اشتباه نرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها