جشنواره‌ای برای شاعران مقاومت در سراسر جهان

شعر، سلاح ملت‌ها در برابر ظلم

درحالی این روزها توجه ویژه به مسائل فرهنگی و هنری در استان مرکزی در کانون توجه است که به گفته مسئولان ارشاد استان، تمرکز برنامه‌های فرهنگی استان مرکزی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و نشاط افزایی است.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۱۲

به گزارش جام جم آنلاین از استان مرکزی، یکی از وسایل بسیار مهم پیشرفت بشریت هنر بوده و هست و نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در روند تکامل اجتماعی داشته و خواهد داشت  که اگر هنر و هنرمند در تاریخ بشریت وجود نمی‌داشت تکامل جوامع انسانی به این صورت که امروز شاهد آن هستیم ممکن نبود.

بیشترین تاثیری که هنر می‌تواند داشته باشد این است که به افراد کمک می‌کند تا سلامت روان خود را از طریق خلاقیت بهبود بخشند و بدون نیاز به استفاده از کلمات، خود را ابراز کنند.

هنرمندان برای شکوفا شدن نیازمند تشویق خانواده و حمایت دولت‌ها هستند، اما متاسفانه این باور اشتباه در جامعه ما وجود دارد که فکر می‌کنند هنر یک اتفاق عملی از سر ذوق است ولی نمی‌دانند که این مهارت هم نوعی دانش است.

در هر حال جامعه هنری همواره با مشکلات فراوانی رو به روست و هنرمندان ما در حسرت حداقل‌ها زیر آوار و آمال و آرزوهایشان همواره له شده‌اند و آن گونه که باید به آنها و نیازهایشان پرداخته نشده است.

این درحالی است که هنر یکی از مهم‌ترین مستلزمات داشتن جامعه‌ای سالم است، بها دادن به هنر، خلاقیت‌ها و ابتکارات افراد می‌تواند سبب ایجاد شور و نشاط در جامعه شده و مانع بروز آسیب‌های اجتماعی شود.

 اجرای 60 برنامه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و نشاط‌افزایی و امیدآفرینی 

"سینا دلشادی"، مدیرکل فرهنگ و ارشاد  اسلامی استان مرکزی هم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و هنری به خبرنگار جام جم آنلاین استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود 100 برنامه فرهنگی در شهرستان‌های استان مرکزی جرا شده و در حال اجراست.

وی افزود: از این 100 برنامه حدود 60 برنامه فقط در حوزه آسیب‌های اجتماعی و نشاط افزایی و امیدآفرینی در جامعه هست که اگر مقایسه‌ای با گذشته بشود یک آمار بی‌نظیر هست، چیزی که کار ما را برجسته‌تر می‌کند و برنامه‌های فرهنگی و هنری مارا رنگ و بوی دیگری می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: رویکرد بنده در دوران مدیریتی رویکرد استانی بوده و توجه به مراکز شهرستانی و انجام برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی در جای جای استان که این پراکنش برنامه‌ها و اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی یک کار بی سابقه‌ای بوده و همچنین چند برنامه شاخص اجرا شده‌ است.

دلشادی تصریح کرد: یکی از این برنامه‌ها که به عنوان بزرگترین برنامه هم هست برگزاری رویداد بین‌المللی شعر روح‌الله در شهرستان خمین در بیت تاریخی حضرت امام (ره) و در ادامه آن یک محفل ادبی در حوزه علمیه امام خمینی بود که روز13 و 14 خردادماه برگزار شد.

وی عنوان کرد: همچنین در هفته هنر انقلاب یک هفته کامل نمایش‌های آیینی و سنتی برگزار شد که هنرمندان مختلف که در حوزه‌های نمایشی توانمندی داشتند در نمایش‌های آیینی و سنتی به انجام فعالیت‌‌های هنری و نمایشگاهی خودشان پرداختند که این هم در واقع کاری کم نظیر بود.

 جامعه مخاطب از آثار هنرمندان استقبال نمی‌کنند 

فاطمه جمالی از هنرمندان حوزه تئاتر استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین استان مرکزی با اشاره به مشکلات حوزه هنری در بخش تئاتر گفت: از جمله مشکلات تئاتر بحث آموزش است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و در این ایام کمتر به آن توجه می‌شود و این روزها آثار هنرمندان روی صحنه می‌رود، اما جامعه مخاطب از این نمایش‌ها استقبال نمی‌کند و این اتفاق می‌تواند متأثر از تعطیلات دو ساله‌ سالن‌ها باشد.

وی افزود: لازم به ذکر است که انتخاب متن نمایش تأثیر به سزایی در روند کار خواهد داشت و می‌تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند پس انتخاب نمایشنامه بدون دانش و آگاهی نباید صورت بگیرد چراکه موجب گمراه شدن مخاطب می‌شود.

این هنرمند اراکی درباره دیگر مشکلات هنر تئاتر بیان کرد: انتظار داریم مسئولان فرهنگی حمایت ویژه‌ای از هنرمندان داشته باشند و هنرمندان هم باید بتوانند با انسجام و دقت بیشتری مخاطب را از اهمیت حضور هنر نمایش در زندگی مطلع کنند.

جمالی عنوان کرد: هنر تئاتر جزو چرخه‌های مهم فرهنگی به شمار می‌آید، این هنر می‌تواند مخاطب را از نظر فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و غیره آگاه سازد، برای رشد بیشتر آن حمایت همه‌جانبه مسئولان فرهنگی وقت، نظام آموزشی کاربردی در دانشگاه‌ها و البته مطالعه عمیق هنرمندان این حوزه درباره متون ادبی و نمایشی نیاز است.

وی ادامه داد: این روند می‌تواند به رشد و شکوفایی هرچه بیشتر تئاتری‌ها کمک کند، همچنین به طور حتم اگر چنین شود، شاهد آثار قابل توجهی در این حوزه خواهیم بود.

 اهمیت دادن به صنایع‌دستی و صادرات آن نشان‌دهنده اقتدار فرهنگی و مدنی است 

"محمد کمانی"، کارشناس ارشد صنایع دستی (هنرهای سنتی) هم در ارتباط با مشکلات هنرمندان صنایع دستی به خبرنگار جام جم آنلاین استان مرکزی گفت: افرادی که وارد حوزه هنر می‌شوند، ممکن است به لحاظ علمی سطح پایین‌تری داشته باشند اما افراد خلاق و هنرمند هستند که اغلب در خانواده‌ها تشویق نشده‌اند و باور هنرمند سوزانده شده است.

وی افزود: اهمیت دادن به صنایع‌دستی و صادرات آن، هم نشان‌دهنده اقتدار فرهنگی و مدنی است و هم پشتیبانی از این کالاها، انحصار و قدرت عرضه آن در بازارهای جهانی را برای ایران فراهم می‌کند.

کارشناس ارشد صنایع دستی (هنرهای سنتی) بیان کرد: صنایع‌دستی به‌ دلیل ایجاد درآمد و اشتغالزایی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته‌اند و از زمانی که حضور توریست و گردشگران در کشور کم شد ما اقدام به صادرات صنایع دستی به کشورهای دیگر کردیم تا این کمبود تقاضا جبران شود، ولی صادرات قطع و گردشگر نیز خیلی کم‌تر شد، به همین جهت صنایع دستی هم با مشکل فروش رو به رو شد.

کمانی عنوان کرد: تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید از مهم‌ترین چالش‌هایی است که مانع رونق تولید و فروش صنایع دستی شده است ضمن اینکه مدتی است شاهد افزایش قیمت غیرعادی مواد اولیه هستیم و این موضوع از دست هنرمندان خارج است و نظارت مسئولان را می‌طلبد.

مبین جلیلی- جام جم استان مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها