مزایا و معایب حالت خصوصی مرورگرهای اینترنتی

نه چندان ایمن!

محبوب‌ترین مرورگرهای اینترنتی، گزینه‌هایی را برای جست‌وجو و بازدید از وب‌سایت‌ها در حالت‌ «خصوصی» در نظر گرفته‌اند. این گزینه‌ها اکنون ممکن است برای برخی کاربران به عنوان ابزاری حیاتی باشد اما برخی کارشناسان حریم خصوصی می‌گویند کلیک روی گزینه مرور خصوصی ممکن است آن‌قدر که فکر می‌کنید از شما محافظت نکند. این گزینه‌ها نام‌های مختلفی دارند - مرور خصوصی در سافاری و فایرفاکس و حالت ناشناس در کروم - اما عملکردشان در هر کدام مشابه است. در این حالات خصوصی، مرورگر گزارشی از سایت‌های بازدید شده، صفحات ذخیره شده در حافظه پنهان یا اطلاعات ذخیره شده مانند شماره کارت اعتباری و آدرس را نگه نمی‌دارد. همچنین از ذخیره اطلاعات جلسات در فضای ابری جلوگیری می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۶۱
نویسنده مصطفی سلیمانی - کارشناس آی‌تی

اگرچه استفاده از این گزینه‌ها سطح مشخصی از محافظت آنلاین را به همراه می‌آورد اما کارشناسان حریم خصوصی می‌گویند که مانع از ردیابی کاربر به طور کامل نمی‌شود و به طور بالقوه محافظت‌هایی را که ممکن است برای مردم انجام دهد محدود می‌کند.
آلبرت فاکس کان، بنیانگذار و مدیر اجرایی پروژه نظارت بر فناوری نظارت و همکار در دانشکده حقوق دانشگاه یورک می‌گوید: «ما باید درک کنیم که اغلب اوقات تغییر حالت خصوصی به‌سادگی از ردیابی شخص ثالث جلوگیری می‌کند.»
طبق گفته کارشناسان، حالت‌های مرور خصوصی برای محافظت از فعالیت‌های وب شما در برابر سایر افرادی که از همان دستگاه استفاده می‌کنند، بهترین حالت را دارند. این می‌تواند مفید باشد، به عنوان مثال برای افرادی که ممکن است در شرایطی باشند که نمی‌توانند کامپیوتر خود را به طور ایمن از سایر افرادی که می‌توانند به تاریخچه مرورگر دسترسی داشته باشند جدا کنند، این قابلیت می‌تواند مفید و کاربردی باشد.
حالت خصوصی همچنین می‌تواند به کاهش ردیابی در بین وب‌سایت‌ها کمک کند. برای مثال، در کروم به کاربران گفته می‌شود: «وب‌سایت‌ها شما را به‌عنوان یک کاربر جدید می‌بینند و تا وقتی وارد سیستم نشده‌اید، نمی‌دانند چه کسی هستید.»
معاون مرورگر کروم می‌گوید: «مردم به دلایل زیادی وب را به صورت خصوصی مرور می‌کنند. برخی افراد مایلند از حریم خصوصی خود در دستگاه‌های به اشتراک گذاشته شده یا قرض گرفته شده محافظت کرده یا فعالیت‌های خاصی را از تاریخچه مرور خود حذف کنند. حالت ناشناس به این موارد استفاده کمک می‌کند.»
معمولا وقتی شخصی به صورت آنلاین وبگردی می‌کند، شرکت‌ها از دستگاه‌های ردیابی معروف به کوکی‌ها استفاده می‌کنند تا با فعالیت‌های دیجیتالی از یک سایت به سایت دیگر برای تبلیغات هدفمند بهتر همراهی کنند. بسته به مرورگر و انتخاب‌های کاربر، حالت مرور خصوصی می‌تواند اشتراک‌گذاری اطلاعات بین سایتی را کاهش دهد. اما در مورد برخی از مرورگرها، کاربران باید بدانند فراتر از انتخاب حالت خصوصی بین گزینه‌های اضافی را انتخاب کنند. 
 محدودیت ردیابی متقابل سایت‌ها
برای مثال، سافاری دارای یک ویژگی پیش‌فرض Intelligent Tracking Prevention است که ردیابی متقابل سایت را محدود می‌کند و در عین حال سایت‌ها را قادر می‌سازد به عملکرد عادی خود ادامه دهند. گزینه‌های «جلوگیری از ردیابی بین سایتی» و «مسدود کردن همه کوکی‌ها» مراحل اضافی برای محافظت از کاربران بوده، اما این ویژگی‌ها از حالت خصوصی جدا است. در همین حال، کروم به کاربران توصیه می‌کند باید کوکی‌های شخص ثالث را حتی در حالت ناشناس مسدود کنند. 
فایرفاکس سال گذشته ویژگی‌های پیش‌فرض جدیدی از جمله «محافظت کامل از کوکی‌ها» را اضافه کرد تا از ردیابی کاربران در اینترنت جلوگیری کند و همچنین «بلاک هوشمند» برای اجازه ورود شخص ثالث از طریق سایت‌هایی مانند فیسبوک یا توییتر در حالی که همچنان برای جلوگیری از ردیابی کار می‌کند. 
حالت‌های خصوصی همچنین در مورد آدرس‌های IP که به دستگاه متصل می‌شوند و می‌توانند برای تعیین موقعیت جغرافیایی کاربر استفاده شوند، از نظر کارایی محدود هستند.
چه در حالت حریم خصوصی باشید چه نباشید، آدرس IP شما همیشه باید توسط گیرنده شناخته شود، زیرا وقتی مرورگر شما درخواست دریافت داده را ارسال می‌کند، سروری که درخواست را دریافت می‌کند باید بداند آن داده‌ها را به کجا ارسال کند. اندرو ریفرز، استادیار تدریس در دانشکده اطلاعات دانشگاه واشنگتن می‌گوید یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی همچنین می‌تواند فعالیت آنلاین کاربر را بدون توجه به تنظیمات حریم خصوصی مرورگر آنها ضبط کند.
برخی مرورگرها برای رفع این مشکل محافظت‌های بیشتری ارائه می‌دهند. سافاری دارای یک انتخاب مخفی کردن آدرس IP جدا از حالت مرور خصوصی است که در صورت فعال بودن، اطلاعات مرورگر کاربر را به دو نهاد مختلف ارسال می‌کند که یکی آدرس IP را دریافت می‌کند اما وب‌سایت مورد بازدید قرار نمی‌گیرد و دیگری وب‌سایت را دریافت می‌کند اما آدرس IP را نمی‌گیرد. به این ترتیب، هیچ‌کدام تمام اطلاعات یک کاربر را ندارند. سایر مرورگرها نیز گزینه‌هایی برای پوشاندن آدرس‌های IP دارند، مانند قابلیت‌های غیرفعال کردن Geo IP که مرورگرها را از اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی کاربر با وب‌سایت‌ها باز می‌دارد.
 حالت‌های مرورگر خصوصی از چه چیزی محافظت نمی‌کنند؟
مرور آنلاین در دو مکان ذخیره می‌شود: در رایانه محلی و توسط سایت‌های بازدید شده. به عنوان مثال، وقتی کاربر در حالت مرور خصوصی به فیسبوک می‌رود، سابقه‌ای از آن بازدید در دستگاه او ذخیره نمی‌شود، اما یک رکورد ذخیره شده از آن بازدید در دستگاه وجود خواهد داشت و سوابق حساب فیسبوک هم مورد تجزیه و تحلیل تبلیغات فیسبوک قرار می‌گیرد.
سوابقی که کاربران آنلاین با یا بدون فعال کردن گزینه‌های مرور خصوصی، ترک می‌کنند، ابهام زیادی در مورد نحوه استفاده از این داده‌ها به عنوان مدرک توسط مجریان قانون در کشورهای مختلف ایجاد می‌کند. شرکت‌های فناوری درباره نحوه رسیدگی به چنین درخواست‌هایی چیزی نگفته‌اند. برای مثال در آمریکا گروه‌هایی که حقوق دیجیتال را ترویج می‌کنند اکنون به مردم هشدار می‌دهند هنگام جست‌وجوی اطلاعات و منابع آنلاین سقط جنین از ردپای دیجیتال خود محافظت کنند و نکاتی را برای انجام این کار به اشتراک بگذارند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها