بازیابی از دست رفته‌ ها
چگونه پیام‌ های پاک شده در واتس‌ اپ را بازگردانیم

بازیابی از دست رفته‌ ها

چین تلاش برای گسترش سیستم‌عامل‌های داخلی را افزایش می‌دهد تا وابستگی خود را به ویندوز و مک اواس ایالات متحده کاهش دهد. چین در آخرین تلاش خود برای از بین‌بردن اتکای این کشور به سیستم‌عامل‌های خارجی مانند مایکروسافت ویندوز و مک اواس اپل، یک پلتفرم باز برای سرعت‌بخشیدن به توسعه سیستم‌عامل رایانه‌های خانگی ایجاد کرده است. کایلین سافت، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی الکترونیک چین هفته گذشته با بیش از 10 نهاد چینی، ازجمله مرکز تحقیقات توسعه امنیت اطلاعات صنعتی ملی تعامل را آغاز کرده است تا یک جامعه متن‌باز کدهای رایانه‌ای را راه‌اندازی کند. این برنامه با نام «openKylin» به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا کدهای کامپیوتری مربوط به سیستم‌عامل کایلین را منتشر کنند و به اشتراک بگذارند.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۷۸
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

این تلاش در بحبوحه افزایش تنش بین ایالات‌متحده و چین انجام می‌شود. چین همچنین در تلاش است تا تولید داخلی فناوری‌های کلیدی را از نیمه‌هادی‌ها تا نرم‌افزارها تقویت کند.
تلاش چین برای یک سیستم‌عامل داخلی رقابتی است که چندین دهه سابقه دارد و برخی از نتایج این رقابت درحال‌حاضر در بازار موجود هستند. کایلین در ابتدا توسط دانشگاه ملی فناوری دفاع ارتش آزادیبخش خلق توسعه داده شد که از سال 2014 مجوز کایلین سافت را برای کاربردهای تجاری صادر کرده است. بااین‌حال، این تلاش‌ها هنوز به هیچ سیستم‌عامل چینی منجر نشده است که بتواند با مایکروسافت ویندوز رقابت کند. این سیستم‌عامل بازار را با سهم 85 درصدی در سرزمین اصلی چین رهبری می‌کند.
در سطح جهانی، ویندوز همچنین با سهم بازار 74درصد از دسامبر، همچنان سیستم‌عامل دسکتاپ غالب باقی مانده است. مک اواس  اپل که در طول سال‌ها با استفاده از محبوبیت آی مک و مک‌بوک به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار گرفته است، سهمی حدود 15 درصد دارد.
سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس، که شامل اکثر سیستم‌های خانگی چین می‌شوند، سهم بازار کوچک اما پایداری را در سراسر جهان حفظ کرده‌اند.
طبق گزارشی از شرکت تحقیقاتی و مشاوره ایکوال اوشن، اولین نسخه‌های کایلین شامل کدهایی از نرم‌افزار FreeBSD مانند یونیکس است، درحالی‌که نسخه‌های بعدی مبتنی بر لینوکس هستند. به‌عنوان بخشی از تلاش‌های چین برای کاهش وابستگی خود به فناوری‌های غربی، این کشور پلتفرم متن‌باز Gitee خود را برای مقابله با سایت جهانی مشهورتر مایکروسافت گیت هاب اجرایی می‌کند.
شبکه تلویزیونی دولتی سی‌سی تی‌وی چین روز پنجشنبه اعلام کرد که openKylin توسعه سیستم‌عامل‌های چینی را به‌سرعت پیگیری می‌کند.
کایلین سافت درحال‌حاضر دارای سه سیستم‌عامل با نام‌های وی 4، وی 7 و وی 10 است است و در میان آنها وی10 به گونه‌ای پیکربندی شده است که با گسترده‌ترین واحدهای پردازش مرکزی، ازجمله دستگاه‌های‌های سیلیکون، سان‌وی، لونگ‌سان و فیتنگ شرکت هواوی  سازگار باشد.
سال 2000 مقامات چینی به ادارات دولتی دستور دادند که ویندوز را حذف کرده و لینوکس پرچم‌قرمز را جایگزین کنند. بااین‌حال این تلاش‌ها درنهایت پس از شکست پروژه به جایی نرسید. این سازمان در نهایت منحل شد و تیم در سال 2014 از بین ‌رفت. 
سال 2013، مقامات چینی از مایکروسافت خواستند تا پشتیبانی از ویندوز XP را که همچنان به‌شدت به آن وابسته هستند، گسترش دهد. بااین‌حال، یک سال بعد، دولت چین تنها چند ماه پس از پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوزXP، ویندوز 8 را در بسیاری از بخش‌های عمومی ممنوع کرد.

منیع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها