معرفی 86447 نفر از داوطلبان آزمون استخدام بخش‌خصوصی به سازمان‌ها و شرکت‌ها

افزایش پنج برابری داوطلبان استخدام بخش‌خصوصی و دانش‌بنیان

اگر کارفرما باشید، می‌دانید استخدام نیروی کاربلد و حرفه‌ای این روزها چقدر دردسر به همراه دارد. این‌که اطمینان پیدا کنید نیروی مورد نظر شما مهارت‌های لازم را دارد و در عین حال دوره‌های مرتبط با شغل را هم گذرانده، یک بخش نگرانی است و این‌که شخصیت داوطلب برای همکاری گروهی مناسب است یا خیر یک بخش دیگر ماجراست. ممکن است نیرویی کاملا از نظر مهارت، حرفه‌ای باشد اما مهارت‌های برخورد با دیگران را نداشته و کار تیمی و گروهی را فرا نگرفته باشد. ششمین دوره آزمون استخدام بخش‌خصوصی این روزها شروع شده اما سازوکار این آزمون چیست؟ آزمون استخدام بخش‌خصوصی دارای دو مرحله‎ آزمون تخصصی و شخصیت‌شناسی است که کمک می‌کند تا کارجویان، شناخت دقیقی از قابلیت‌ها، شایستگی‌ها و شخصیت خود به دست آورند. نقطه قوت آزمون این است که با سنجش مهارت‌ها و شایستگی‌ها، شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان قادرند با صرف کمترین هزینه و زمان، نیروی انسانی مستعد و سازگار با فرهنگ سازمانی خود را استخدام کنند. تا‌کنون پنج دوره از این آزمون برگزار شده است و در مجموع 528هزارو 465 نفر در این آزمون‌ها شرکت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۷۳۹۷۴
نویسنده مهدی خانقلی - خبرنگار

اهمیت بهره‌مندی مدیران و کارفرمایان از مزایای آزمون استخدام بخش‌خصوصی در این است که بررسی رزومه‎‌های ناقص، اطلاعات به‌روز نشده و داده‌های اشتباه و نامرتبط، سبب هدررفت فرصت‌های جذب نیروی انسانی شرکت‌ها و سازمان‌های دانش‌بنیان می‌شود. در این آزمون، معیارهای مورد نیاز شرکت‌ها و سازمان‌ها از طریق آزمون‌های تخصصی و مهارت‌محور و همچنین شخصیت‌شناسی، صحت‌سنجی می‌شوند و شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌راحتی می‌توانند نیروی مورد نیاز خود را متناسب با موقعیت شغلی و فرهنگ خود استخدام کنند. شرکت‌های خصوصی با نیروی انسانی بالا که در بورس و فرابورس فعال‌اند، برای جذب نیروی انسانی خود، مجبور به برگزاری آزمون‌های استخدامی هستند. با آزمون استخدام بخش‌خصوصی میزان آزمون‌های سالانه این شرکت‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه هزینه‌ها و اتلاف زمان نیز به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد. در پنجمین دوره از این آزمون، به‌طور رسمی 4900 سازمان و شرکت صنعتی، تجاری و دانش‌بنیان متقاضی جذب نیروی انسانی بوده‌اند که از این میان بیش از 95 شرکت، شرکت‌های بورسی و فرابورسی هستند.
 ویژگی‌های آزمون استخدام بخش‌خصوصی
این آزمون شامل دو آزمون تخصصی و شخصیت‌شناسی است که آزمون تخصصی به سنجش میزان مهارت‌ها و دانش می‌پردازد و در آزمون شخصیت‌شناسی، شایستگی‌ها، قابلیت‌ها، مهارت‌های نرم و علاقه‌مندی شغلی افراد سنجیده می‌شود. در مرحله ابتدایی آزمون استخدام بخش‌خصوصی، متقاضیان باید از میان 9 دسته شغلی، دسته شغلی مورد علاقه خود را انتخاب کنند. عناوین شغل‌های برتر و تعداد دسته‌های شغلی در هر دسته به شرح زیر هستند:
1- دسته بازاریابی و فروش شامل مشاغل بازاریاب تلفنی، بازاریاب حضوری (ویزیتور)، تحلیلگر بازاریابی و 15 شغل دیگر
2- دسته سلامت شامل مشاغل امدادگر، بهیار و اپراتور کمک‌های اولیه، تکنیسین آزمایشگاه، دامپزشک و 6 شغل دیگر
3- دسته فناوری‌ اطلاعات شامل مشاغل برنامه‌نویس(C#).NET، برنامه‌نویس(VB)NET.، کارشناسDevOps و 34شغل دیگر
4- دسته فنی و اجرایی شامل مشاغل آبدارچی و نظافتچی، آمارگیر و پرسشگر، برق‌کار و 13 شغل دیگر
5- دسته کارشناسی و ارائه خدمات شامل مشاغل پژوهشگر، دستیار وکیل، راهنمای گردشگری (تور لیدر) و 14 شغل دیگر
6- دسته مالی، اداری و حقوقی شامل مشاغل اپراتور ارتباط با مشتری، انباردار، پاسخگوی تلفنی و 21 شغل دیگر
7- دسته مدیریتی شامل مشاغل عضو موظف هیات مدیره، مدیر HSE، مدیر SEO و 28 شغل دیگر
8- دسته مهندسی شامل مشاغل مهندس انرژی، مهندس برق، مهندس برق ــ الکترونیک و 51 شغل دیگر
9- دسته هنر، رسانه و آموزش شامل مشاغل تدوینگر، دبیری/ معلمی، طراح اینفوگرافی و 23 شغل دیگر
داوطلبان در هر دسته امکان انتخاب چهار دسته شغلی را دارا هستند. با توجه به هر دسته، شایستگی‌های اجباری و اختیاری هر دسته قابل رویت است. 
متقاضیان با توجه به دسته شغلی منتخب، دفترچه‌ آزمون اختصاصی خود را به منظور سنجش دقیق‌تر دریافت می‌‌کنند. در کنار این آزمون، داوطلبان باید در آزمون شخصیت‌شناسی نیز شرکت کنند. 
در نهایت رزومه برگزیدگان آزمون از سوی مدیران و صاحبان کسب‌وکارها مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای مصاحبه دعوت می‌شوند.
مزیت بزرگ آزمون استخدام بخش‌خصوصی برای شرکت‌کنندگان، فراهم‌آوری شرایط ارتقای شغلی در شرکت‌های شایسته است.
لازم به ذکر است در ششمین آزمون استخدام بخش‌خصوصی، بیش از 4900سازمان و شرکت دانش‌بنیان، صنعتی و تجاری در بخش‌خصوصی اقدام به شناسایی و جذب نیروی انسانی موردنیاز خود در 232عنوان شغلی، برای 25000موقعیت شغلی در سراسر کشور از طریق آزمون خواهند کرد.
پس از انجام آزمون استخدام بخش‌خصوصی، هریک از داوطلبان کارنامه‌ای با عنوان «کتابچه راهنمای شغلی» دریافت می‌کنند. 
با کمک این کتابچه، می‌توانند شاهد ارزیابی دقیق عملکرد تخصصی و ویژگی‌های شخصیتی خود باشند.
در واقع، کتابچه راهنمای شغلی به متقاضیان این امکان را می‌دهد تا با مهارت‌ها و شایستگی‌های شغلی خود بیش از گذشته آشنا شوند. 
شرکت‌کنندگان با کمک آزمون‌های شخصیت‌شناسیMBTI،DISC،NEO و هوش هیجانی، می‌توانند نقاط قوت و ضعف را بسته به تیپ شخصیتی خود شناسایی کنند.
علاوه بر این، مجموعه مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز هر شغل در اختیار داوطلبان قرار می‌‌گیرد. 
درباره ارزیابی کلی عملکرد آزمون استخدام بخش‌خصوصی نیز باید اشاره کرد تعداد کل داوطلبان در پنجمین آزمون استخدام بخش‌خصوصی، 167هزار و 69نفر بود که از این میان 337هزار و4 نفر به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی معرفی شدند که در مقایسه با دوره‌های گذشته، 426درصد رشد داشته است. 
تعداد سازمان‌ها و شرکت‌ها بخش‌خصوصی در پنجمین آزمون استخدام بخش‌خصوصی به 4900 سازمان و شرکت رسیده است و در قیاس با سال‌های گذشته 300 درصد رشد را تجربه کرده است. 

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها