از رقیب چینی تا فروش لباس واقعی

شروع رقابت تنسنت با متاورس

20سال آینده چه بر سر متاورس خواهد آمد؟

دورنمای دنیای متا در 2040

برای این‌که به دوران کودکی کیهان نگاه کنید و سوسو زدن اولین ستاره‌ها را تماشا کنید، ابتدا باید آینه‌ای به بزرگی یک خانه را بسازید. سطح آن باید به قدری صاف باشد که اگر آینه در مقیاس یک قاره بود، هیچ تپه یا دره‌ای بیشتر از ارتفاع مچ پا نمایش داده نشود.
کد خبر: ۱۳۷۳۳۸۰
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

فقط آینه‌ای به این بزرگی و صاف می‌تواند نور ضعیفی را که از دورترین کهکشان‌های آسمان می‌آید جمع‌آوری و متمرکز کند - نوری که مدت‌ها پیش منبع خود را ترک کرده و بنابراین کهکشان‌ها را همان‌طور که در گذشته باستان، زمانی که جهان جوان بود، نشان می‌دهد. کم‌نورترین و دورترین کهکشان‌هایی که می‌بینیم هنوز در مراحل تولد هستند، زمانی که نیروهای مرموز در تاریکی دست به کار شدند و اولین دانه‌های ستاره شروع به درخشش کردند.

54درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند تا سال 2040 متاورس جنبه بسیار دقیق‌تر پیدا کرده و با زندگی روزانه نیم میلیارد نفر یا بیشتر در سراسر جهان پیوند بخورد. 
46درصد گفتند که انتظار دارند تا سال 2040 متاورس این گونه که گروه قبلی فکر می‌کنند نباشد. 
بخش قابل توجهی از این کارشناسان استدلال کردند که پذیرش واقعیت گسترده در زندگی روزمره مردم تا سال 2040 حول محورهای واقعیت افزوده و ابزارهای واقعیت ترکیبی متمرکز خواهد شد. آنها هشدار دادند که این جهان‌های جدید می‌تواند به طور چشمگیری همه ویژگی‌ها و گرایش‌های انسانی را - هم بد و هم خوب - بزرگ‌تر کنند.
لورانس لانم معاون رئیس شرکت ابتکارات تحقیقاتی ملی، پیش‌بینی کرده است که «متاورس، در هسته خود، مجموعه‌ای از فناوری‌های جدید و توسعه‌یافته خواهد بود. به راحتی می‌توان تصور کرد که بهترین و بدترین جنبه‌های زندگی آنلاین ما با استفاده از یک تجربه غوطه‌ور، با حضور در فضای دیجیتال به جای نگاه از بیرون گسترش می‌یابد. در وجه خوب این ماجرا چیزهایی مانند توانایی افراد برای تعامل با دیگران به گونه‌ای است که انگار همه در یک فضای فیزیکی هستند. انجام کارهای فیزیکی دشوار (مانند جراحی) در نهادهای مجازی؛ و فرصت‌های آموزشی و پژوهشی از همه نوع افزایش می‌یابد، زیرا یاد می‌گیریم از مزایای داخلی محیط‌های جدید استفاده کنیم؛ اعتیاد آسان‌تر به بازی‌ها و تجربیات فانتزی که منجر به افزایش انزوا برای بسیاری می‌شود. 
الیزابت هیمن، مدیر عامل انجمن XR، که توسط متا، گوگل، اچ‌تی‌سی ویو، مایکروسافت و سونی اینتراکتیو اینترتینمنت برای گردهمایی ذینفعان برای توسعه و پذیرش XR تأسیس شد، تعدادی از موارد استفاده حیاتی از این فناوری را به اشتراک گذاشته است: «واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی دروازه‌ای برای کاربردهای خارق‌العاده در پزشکی، آموزش، تولید، خرده‌فروشی، آموزش نیروی کار و موارد دیگر است، و دروازه‌ای برای تعاملات عمیق اجتماعی و همه‌جانبه است. ما هر روز برای بهتر کردن فناوری و اطمینان از محدود نبودن فرصت‌ها گام برمی‌داریم. بدون شک چالش‌هایی پیش خواهد آمد و ما معتقدیم که فناوری XR به پلتفرم محاسباتی بزرگ بعدی تبدیل خواهد شد. 
جری میکالسکی، مشاور فناوری و بنیانگذار Sociate.com و ReX پیش‌بینی می‌کند: «متاورس بیشتر شبیه تلویزیون سه‌بعدی خواهد بود تا وب. گران‌تر، ناراحت‌کننده‌تر و گیج‌کننده‌تر خواهد بود، حتی اگر اطلاعات کمتری داشته باشد و ارتباط برقرار کند. متاورس در حوزه‌های خاص دگرگون‌کننده و به طور کلی دست و پا گیر است.»
ژاکلین فورد موری، پیشگام واقعیت مجازی و دانشمند ارشد در All This Worlds، یکی از ویراستاران «راهنمای تحقیقات در مورد تأثیرات جهانی و نقش رسانه‌های همه‌جانبه»، استدلال می‌کند قبل از این‌که این فناوری کاملا همه‌جانبه در نظر گرفته شود، کارهای زیادی باید انجام شود: «برای موفقیت تا سال 2040، باید برای بسیاری از مردم چیزهای زیادی داشته باشد، زندگی روزمره آنها را غنی یا بهتر کند. باید فراتر از بازی‌ها و سرگرمی‌ها باشد تا نیازهای هرفرد را فراهم کند. اولین و بزرگ‌ترین گام، نمونه‌سازی و تنظیم متاورس به‌عنوان یک سود/فایده عمومی خواهد بود تا بیشتر افراد بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن بهره ببرند. باید به شرکت‌کنندگان خود ارزش ارائه دهد و صرفا با آنها به عنوان منابع پولی رفتار نکند. اگر مجبور باشد برای شرکت‌ها و 10 درصد برتر پول به دست بیاورد، محکوم به تکوین و نه یک تکامل واقعی بشریت است.»
بسیاری از پاسخ‌دهندگانی که انتظار دارند تا سال 2040 متاورس به خوبی توسعه یابد، هشدار دادند که این امر به طور قابل توجهی چالش‌های اجتماعی موجود در حوزه دیجیتال را تشدید خواهد کرد. جاستین رایش، دانشیار رسانه‌های دیجیتال در MIT و مدیر آزمایشگاه سیستم‌های آموزشی می‌گوید: «اصطلاح متاورس برای توصیف یک منظره جهنمی فاقد هرگونه فرهنگ و ارزش ابداع شد. طرفداران متاورس در حال حاضر در تلاش‌اند تا این دیدگاه را به واقعیت تبدیل کنند، به این امید که سطوح دیجیتالی جدیدی ایجاد کنند که تا حد امکان اعتیادآور است. واقعیت افزوده مرز جدید سرمایه‌داری نظارتی است. اگر به نتیجه برسد، به اندازه رسانه‌های اجتماعی امروز وحشتناک خواهد بود. سوالاتی که من ندیده‌ام روزنامه‌نگاران از مارک زاکربرگ یا سایر افراد در متا بپرسند: در حال حاضر چند ساعت در روز را در متاورس سپری می‌کنید؟ چند ساعت در روز فرزندان‌تان را تشویق می‌کنید که در متاورس بگذرانند؟ تصور من این است که کارمند معمولی متا زمان بسیار کمی را در متاورس می‌گذراند، زیرا وحشتناک است و آنها نمی‌خواهند فرزندان‌شان آنجا باشند، زیرا وحشتناک است.»
دیوی اوتنهایمر، معاون اعتماد و اخلاق دیجیتال در Inrupt می‌گوید: «اگر متاورس وضعیت را در مدل غیرمتمرکز مالکیت داده با محوریت انسان تقویت کند، موفق خواهد بود. در حال حاضر در معرض خطر قرارگرفتن بازگشت به مدل‌های برده‌داری در پوشش یک «همزاد دیجیتالی» اختصاصی است که توسط شرکت‌های غول‌پیکری که خودخواهانه و فراتر از قانون عمل کرده و خیر اجتماعی را انکار می‌کنند، ابداع شده است. کسانی که در این سوء استفاده گرفتار شده‌اند، مانند کارگران دوران صنعتی که از مشکلات روزمره مشاغل بی‌روح کارخانه‌ها، خانه‌ها و وسایل نقلیه رنج می‌برند، آرزوی فرار از فضای محدودکننده متاورس را خواهند داشت.»

منبع:‌ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها