از رقیب چینی تا فروش لباس واقعی

شروع رقابت تنسنت با متاورس

هلدینگ تنسنت چین به کارکنان خود اعلام کرده است که یک واحد واقعیت توسعه‌یافته تشکیل داده و به طور رسمی کار خود را روی مفهوم متاورس جهان‌های مجازی گسترش داده است. رویترز این خبر را به نقل از منابع آگاه گزارش داد. این منابع گفتند که این واحد وظیفه ایجاد تجارت واقعیت توسعه‌یافته شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار را برای شرکت تنسنت برعهده دارد و افزودند که توسط مدیر ارشد فناوری واحد جهانی بازی تنسنت، لی شن رهبری می‌شود و بخشی از سرگرمی‌های تعاملی این شرکت خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۵۸
نویسنده مهدی آریایی‌نژاد - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات

به گفته این سه منبع، این واحد برای اولین‌بار در اوایل سال جاری تشکیل شد اما خبری از آن نشد و سرپوشیده باقی ماند. واقعیت بسط‌یافته یا گسترده، اصطلاحی است که به فناوری‌های فراگیر مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره دارد که به نظر می‌رسد بلوک‌های سازنده متاورس هستند. تنسنت که باارزش‌ترین شرکت چین است، از اظهارنظر در مورد این خبر خودداری کرده است. 
 متا، لباس‌های مجازی را با پول واقعی می‌فروشد
مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی فیسبوک اعلام کرد که متاپلتفرم، مالک فیسبوک، یک فروشگاه لباس دیجیتال راه‌اندازی می‌کند که در آن کاربران می‌توانند لباس‌های طراحان را برای آواتارهای خود خریداری کنند. زاکربرگ که در یک پخش زنده ویدئویی با رئیس بخش مد اینستاگرام صحبت می‌کرد، گفت: لباس‌های مجازی طراحی‌شده مانند پرادا و برون برای شروع در دسترس خواهند بود.
یکی از سخنگویان متا گفت که قیمت این لباس‌ها بین 2.99 تا 3.99 دلار خواهد بود که بسیار کمتر از لباس‌های واقعی این طراحان است. به عنوان مثال کیف چرمی شترمرغ Matinee به قیمت 10هزار و 700دلار به فروش می‌رسد. زاکربرگ گفت که امیدوار است این فروشگاه را به یک بازار آزاد تبدیل کند که در آن توسعه‌دهندگان بتوانند طیف گسترده‌ای از لباس‌های دیجیتال را طراحی کنند و بفروشند.
 برندهای جهان در زمینه قابلیت همکاری متاورس با یکدیگر متحد می‌شوند
مایکروسافت، متا و سایر غول‌های فناوری که برای ساخت مفهوم متاورس در حال ظهور رقابت می‌کنند، گروهی را برای توسعه استانداردهای صنعتی تشکیل داده‌اند که دنیای دیجیتال نوپای شرکت‌ها را با یکدیگر سازگار می‌سازد. طبق آنچه که بیانیه ایجاد آن در 21ژوئن گفته است، شرکت‌کنندگان در انجمن استانداردهای متاورس (MSF) شامل بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در این فضا، از سازندگان تراشه گرفته تا شرکت‌های بازی و همچنین نهادهای تعیین‌کننده استاندارد مانند کنسرسیوم جهانی وب (W3C) هستند اما در حال حاضر اپل به طور آشکاری در لیست اعضا غایب است و تحلیلگران انتظار دارند با معرفی هدست واقعیت مختلط در سال جاری یا آینده، تبدیل به یک بازیکن غالب در مسابقه متاورس شود. 
شرکت‌های بازی روبلکس و نیانتاک نیز در میان شرکت‌کنندگان در انجمن حضور نداشتند، همچنین پلتفرم‌های متاورس مبتنی بر رمزارزهای نوظهور مانند دسنترالند و سندباکس نیز حضور نداشتند. نیل تروت، مدیر اجرایی سازنده تراشه انویدیا که ریاست MSF را بر عهده دارد، در بیانیه‌ای به رویترز گفت که از هر شرکتی ازجمله شرکت‌کنندگان در دنیای ارزهای دیجیتال، برای پیوستن به این گروه استقبال می‌شود.
 جایگاه تنوع و برابری در متاورس کجاست؟
متاورس هنوز در مراحل ابتدایی خود است اما در حال حاضر گزارش‌های متعددی از آزار و اذیت جنسیتی و نژادی در فضاهای مجازی وجود دارد.
جین لو، یکی از تشکیل‌دهندگان مجمع جهانی اقتصاد، در حال تجزیه و تحلیل ضرورت ایجاد یک متاورس عادلانه، ایمن و قابل تعامل است. لو برای یک رویکرد اساسی به تنوع و شمول اشاره می‌کند و معتقد است توسعه‌دهندگان متاورس باید آن را ایجاد کنند و هشدار می‌دهد که رسیدگی نکردن به تبعیض هم هزینه اجتماعی و هم اقتصادی دارد.
متاورسی که فاقد جامعیت باشد، ممکن است تصور بدی را برای کاربران جدید ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر اولین چیزی که کاربران زن با آن مواجه شوند، آزار جنسی یا نظرات ناخوشایند در مورد جنسیت خود باشد، ممکن است تمایل خود را برای بازگشت به پلتفرم در آینده از دست بدهند.
وجود نژادهای مختلف هم یکی از خواسته‌ها از متاورس خواهد بود. یک شرکت رسانه آنلاین برای سازندگان هزاره سیاهپوست، خواستار نمایندگی بیشتر در شرکت‌های فناوری درحال توسعه فضاهای متاورس است. جف نلسون به وبلاگ Make It رسانه سی‌ان‌بی‌سی گفت: وقتی افرادی را که در طول تاریخ متحمل صدمات یا سوء‌استفاده شده‌اند یا کسانی که مجبورند با چیزهای خاصی در پس ذهن خود زندگی کنند، در پلتفرم شما نباشند و در ساخت آن مشارکت نکنند، نمی‌توانید آنها را قانع کنید که مکان مناسبی برای‌شان خواهد بود. 
 کاربران متا به 1میلیارد نفر می‌رسند
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا گفته است که متاورس می‌تواند بخش قابل‌توجهی از تجارت شبکه اجتماعی در نیمه دوم دهه باشد. او گفته است امیدواریم به حدود یک میلیارد نفر در دنیای متاورس دست پیدا کنیم که هرکدام کالاهای دیجیتال، محتوای دیجیتال و چیزهای متفاوتی را برای خود می‌خرند و صدها دلار خرج ‌می‌کنند، چه برای آواتارشان لباس بخرند یا کالاهای دیجیتالی مختلف برای خانه مجازی‌شان یا چیزهایی برای تزئین اتاق کنفرانس مجازی‌شان. ابزارهایی که بتوانند در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و به طور کلی در سراسر دنیای متاورس سازنده‌تر باشند.
سرمایه‌گذاران در سال جاری با کاهش رشد و کاهش متوالی تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک، برای اولین بار بین دو فصل گذشته، ارزش بازار شرکت را به نصف کاهش دادند. زاکربرگ به طور فزاینده‌ای شرکت را به سمت چیزی هدایت می‌کند که به نظر او نسل بعدی محتواست، دنیای مجازی که در آن مردم می‌توانند کالاهای دیجیتال را برای آواتارهایی که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بخرند و بفروشند. او می‌گوید من هنوز فکر می‌کنم مدتی طول می‌کشد تا به مقیاس چند صد میلیون یا حتی میلیاردها نفر در متاورس برسیم، فقط به این دلیل که همه چیز برای رسیدن به آن، زمان می‌برد. 
تجربیات در متاورس می‌تواند فراگیرتر از متن، عکس یا ویدئویی باشد که در فیسبوک و اینستاگرام متا وجود دارد و این موضوع بزرگی برای متا در دهه آینده خواهد بود. زاکربرگ می‌گوید علاوه ‌بر هزینه‌های متاواستر، متا به‌شدت در توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند که می‌تواند تبلیغات - منبع حدود 97درصد درآمد - و برنامه‌های کاربردی موجود شرکت را تقویت کند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها