دو سال پس از محکومیت آیفون

دروغ چهارده میلیون دلاری سامسونگ

سامسونگ با پرداخت جریمه 14میلیون دلاری به دلیل ادعاهای گمراه‌کننده مبنی بر ضدآب بودن هفت گوشی گلکسی این شرکت در زمانی که دستگاه‌ها پس از استفاده در استخرهای شنا یا آب اقیانوس از کار می‌افتند، موافقت کرده است. ناظر قوانین رقابتی ادعا کرده بود سامسونگ از فوریه 2016 در بیش از 300آگهی، مشتریان را با ادعاهای خود در مورد تلفن‌های همراه فریب داده است. در دادگاهی که اخیرا برگزار شد، وکیل مدافع سامسونگ، نیکلاس دی‌یانگ گفت محاسبه کامل تبلیغاتی که دیگران را تحت تأثیر قرار داده‌اند به 684 مورد رسیده است.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۵۴
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار

به گزارش جام‌جم آنلاین، تبلیغات آنلاین، تلویزیون و تبلیغات بیلبوردها نشان می‌دادند این تلفن‌ها در برابر آب مقاوم هستند و در استخرها و سواحل استفاده می‌شوند، به‌رغم این‌که تلفن‌ها برای استفاده در آب استخر یا آب نمک مناسب نبوده‌اند.
تسویه توافق شده 14میلیون دلاری برای مجموعه بسیار کوچکی از تبلیغات است. سامسونگ به عنوان بخشی از حل‌وفصل این پرونده موافقت کرده است که 9آگهی برای هفت دستگاه که طی دو سال و نیم بین سال‌های 2016 تا 2018 پخش شده‌اند، گمراه‌کننده بوده‌اند.
کارین ون پراکتر، وکیل ACCC به دادگاه گفت، این شرکت اعتراف کرده اگر از دستگاه‌ها در آب نمک یا استخر استفاده می‌شد، احتمال آسیب مادی براثر خوردگی به درگاه شارژ تلفن وجود داشت. در این مدت، سامسونگ سه میلیون مدل گوشی گلکسی را که در این قرارداد گنجانده شده بود، در استرالیا فروخته است. 
این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که مردم برای شارژ کردن گوشی خود در حالی که هنوز آب در درگاه شارژ وجود دارد، اقدام می‌کنند، به‌رغم این‌که هشداری روی گوشی ظاهر می‌شود که به کاربر توصیه می‌کند آن را شارژ نکند. به گفته دادگاه، سامسونگ از آن زمان این مشکل را با تغییرات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در مدل‌های بعدی گوشی گلکسی برطرف کرده است.
در حالی که اطلاعاتی در مورد تعداد بازدیدهایی که از تبلیغات فیس‌بوک و توییتر دریافت کرده‌اند - صدها هزار بازدید- به دادگاه ارائه شده بود - دادگاه به این نتیجه رسیده بود که هیچ راهی برای دانستن این‌که چه تعداد از مصرف‌کنندگان دستگاه‌ها را به این دلیل خریده‌اند، وجود ندارد. 
مورفی در موافقت با تسویه 14میلیون دلاری گفت بسیاری از مصرف‌کنندگان با تکیه بر این بازنمایی‌ها، از تلفن‌های خود به روشی که در تبلیغات نشان داده شده، استفاده می‌کردند. 
او گفت 14میلیون دلار به عنوان یک عامل بازدارنده عمل می‌کند و یک ننگ واقعی و کافی برای 14درصد از سود سامسونگ استرالیا در شش سال گذشته است. او همچنین از این سازنده تلفن انتقاد کرد که پس از سال‌ها مخالفت با پرونده ACCC راضی به همکاری برای حل این موضوع شده است. 
او از شیوه عرضه محصولات در استرالیا انتقاد کرده و گفته است دادگاه فدرال اغلب، مواردی را می‌بیند که در پویش‌های بازاریابی محصولات به مصرف‌کنندگان بیش از آنچه واقعا وجود دارد، بازنمایی می‌شود. سامسونگ موظف شد 14میلیون دلار به اضافه 200هزار دلار کمک به هزینه‌های ACCC ظرف 30روز پس از حکم دادگاه پرداخت کند.
کاس گوتلیب، مدیر کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا هم گفته است سامسونگ استرالیا در تبلیغ تلفن‌های گلکسی خود افرادی را نشان می‌داد که از تلفن‌های خود در استخرها و آب دریا استفاده می‌کردند، ‌به‌رغم این واقعیت که این کار درنهایت آسیب قابل‌توجهی به تلفن وارد می‌کند.
او گفته است این جریمه یادآوری قوی برای مشاغل است که همه ادعاهای مربوط به محصول‌شان باید ثابت شوند. 
این پرونده یادآور تقلب دیگری است که اپل دو سال پیش به خاطر آن محکوم شد. در سال 99 اپل به دلیل گمراه کردن مشتریان در ارتباط با ادعاهای ضدآب بودن آیفون توسط رگولاتور ضدانحصار ایتالیا 10میلیون یورو جریمه شد و رگولاتوری اعلام کرد تبلیغات نادرست نشان‌دهنده روش‌های تجاری خصمانه است. 
این جریمه 10میلیون یورویی(16 میلیون دلار استرالیا) پس از تحقیقی از سوی گروه نظارت بر رقابت و مصرف‌کنندگان ایتالیا (AGCM) صورت گرفت که ادعاهای ضدآب اپل برای آیفون‌ها را مشکوک دانست. این نهاد همچنین گفت اپل نمی‌تواند به گونه‌ای شرایط ضمانت خود را اعلام کند که مشتریان آسیب دیده در اثر برخورد آیفون‌شان با آب از دریافت تعویض یا تعمیر مقرون‌به‌صرفه محروم شوند.
اولین مورد محکومیت اپل مربوط به انتشار پیام‌های تبلیغاتی مدل‌های مختلف آیفون، آیفون8 تا آیفون11 پرومکس بود که در آن برای هر یک از محصولات تبلیغ‌شده، مشخصه مقاوم بودن در برابر آب برای حداکثر عمق بین یک‌تا چهار متر و حداکثر 30دقیقه بسته به مدل‌های مختلف را عرضه می‌کرد. به گفته این سازمان، در پیام‌ها مشخص نشده است این خاصیت فقط در صورت وجود شرایط خاص، به عنوان مثال در آزمایش‌های آزمایشگاهی خاص و کنترل شده با استفاده از آب ثابت و خالص یافت می‌شود و در شرایط عادی مورد آزمایش قرار نگرفته است. 
نکته اصلی جریمه AGCM این واقعیت است که اگرچه ادعاهای ضدآب آیفون اپل ممکن است از نظر فنی در شرایط آزمایشگاهی درست باشد اما وقتی تکرار نتایج در شرایط واقعی دشوار است، بیان این ادعا برای مشتریان گمراه‌کننده است. این سازمان همچنین سلب مسوولیت اپل را در یک توافق‌نامه ضمانت مورد هدف قرار داد که بیان می‌کند ضمانت خسارت ناشی از مایعات را پوشش‌نمی‌دهد. 
مقامات می‌گوید با توجه به این‌که ادعاهای ضدآب در پویش‌های بازاریابی اپل بسیار مورد توجه بوده است، مشتریان را با استفاده از این مساله فریب‌ می‌دهد.
این نهاد، تبلیغات آیفون را یک رویه تجاری تهاجمی نامناسب دانسته است که امتناع اپل، در مرحله پس از فروش، از ارائه کمک گارانتی برای گوشی‌هایی که بر اثر برخود با آب آسیب دیده‌اند، مانع اعمال حقوقی می‌شود که توسط قانون درمورد مصرف‌کننده به رسمیت شناخته شده است. ناظر رقابت ایتالیا اضافه کرده بود با امتناع از ارائه تعمیرات برای آیفون‌هایی که در مدارهای خود بر اثر آب آسیب دیده بودند، برخلاف حقوق مصرف‌کننده ایتالیایی عمل شده است.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها