مقررات جدید چین برای پخش زنده

تاثیرگذاران؛ پای میز حسابرسی

چندی پیش خبر آمد چین یک اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی را به دلیل فرار مالیاتی 16 میلیون دلار جریمه کرده است. طبق بیانیه اداره مالیات ایالتی، این اینفلوئنسر که در مومو پخش زنده دارد، به پرداخت 108 میلیون یوان (16میلیون دلار) مالیات معوقه، جریمه دیرکرد و جریمه فرار مالیاتی از سال 2019 تا 2020 محکوم شده است. در همان بیانیه آمده بود اداره مالیات قصد دارد نظارت مالیاتی بر افرادی را که در صنعت پخش زنده هستند بیشتر و تقویت کند.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۵۲
نویسنده مسعود شایگان - خبرنگار فناوری

به گزارش جام‌جم آنلاین، چین سال گذشته اجرای قوانین مالیاتی در بخش پخش زنده را برای حمایت از کمپین رفاه مشترک رئیس جمهور شی جین پینگ تشدید کرده بود. طبق دستورالعمل‌های صادر شده در ماه مارس، پلتفرم‌های پخش جریانی ملزم به جمع‌آوری مالیات بر درآمد و ارائه گزارش‌هایی از جمله اطلاعات شخصی شخصیت‌های رسانه‌های اجتماعی به مقامات محلی شده بودند.
یکی از محبوب ترین پخش کننده‌های کشور - هوانگ وی، معروف به ویا آنلاین - دسامبر سال گذشته 210 میلیون دلار جریمه شد. 
دستورالعمل‌های جدید پخش زنده چین، سطح نظارت بر این صنعت را که زمانی به دلیل «نظارت پایین و درآمد بالا» شناخته می‌شد، افزایش داده است. اپلیکیشن ویدئوی کوتاه Kuaishou از اینفلوئنسرهای خود می‌خواهد سوابق مربوطه را برای اثبات هویت و اعتبار خود آپلود کنند. گرچه در این مرحله این کار هنوز اجباری نیست، افرادی که این فرآیند را تکمیل می‌کنند نماد «تأیید شده» دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، یک اینفلوئنسر که ادعا می‌کند اقتصاددان است، می‌تواند اعتبارش را با آپلود عکسی از خود در حالی که کارت شناسایی و نامه‌ای در دست دارد و موقعیت خود را ثابت می‌کند، تأیید کند.
مورد دیگر اینفلوئنسر چینی، پینگ رونگ بود که به دلیل فرار مالیاتی 62میلیون یوان(9.8میلیون دلار) جریمه شده بود. این زن 29ساله که 24میلیون دنبال کننده در پلتفرم ویدئویی کوتاه کوآیشو دارد، توسط مقامات مالیاتی چین متهم شده که او در سال‌های 2019 و 2020 این موضوع را پنهان کرده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در ماه نوامبر، دو پخش کننده زنده مستقر در هانگژو به دلیل اعلام غیرقانونی درآمد شغلی به عنوان درآمد کسب و کار 15میلیون دلار جریمه شدند. 
در ماه دسامبر، یکی از مشهورترین پخش کننده‌های زنده چین ویا، به دلیل فرار و پرداخت کمتر مالیات 210میلیون دلار جریمه شد. در همان ماه، بیش از هزار پخش‌کننده زنده با عجله سعی کردند مالیات معوقه خود را قبل از پایان سال 2021 تسویه کنند. بر اساس برآوردهای شرکت مشاوره KPMG، بازار پر سود پخش زنده چین در سال 2020 تقریبا یک تریلیون یوان یا 156 میلیارد دلار ارزش داشته است.
اخیرا اما دستورالعمل جدیدی در چین منتشر شده که نشان می‌دهد چین به دنبال قانون بخشیدن به پخش زنده و صنعت پردرآمد آن است. در تفسیری که روز پنجشنبه توسط رسانه دولتی روزنامه مردم منتشر شد، اعلام شده پخش زنده کاری نیست که بتوانید آن را فقط با تهیه تجهیزات و جوک گفتن انجام دهید و برخی از پخش‌کنندگان زنده که محصولات را به‌صورت آنلاین می‌فروشند، به‌طور تصادفی برای خودشان مشکل ایجاد کرده‌اند. 
این روزنامه نوشته است که برای پخش زنده، باید قوانین را رعایت کنید. محدودیت‌ها را رد نکنید تا ترافیک بیشتری داشته باشید، [برای کسب درآمد] قانون را به چالش نکشید. این تفسیر یک روز پس از صدور مقررات جدید چین در صنعت پخش زنده از جمله 31 رفتار ممنوعه و الزامات برای اینفلوئنسرها برای داشتن شرایط لازم برای بحث در مورد موضوعات خاص مانند قانون، امور مالی، پزشکی و آموزش ارائه شده است. 
این دستورالعمل 18ماده‌ای به طور مشترک توسط سازمان رادیو و تلویزیون ملی و وزارت فرهنگ و گردشگری منتشر شده است. قوانین جدید در بحبوحه کنترل پکن بر بازار رو به رشد تجارت الکترونیک پخش زنده منتشر شده است. 
پخش زنده در طول همه‌گیری کووید-19 در چین به طور تصاعدی رشد کرد و راهی برای خرید و سرگرمی در طول قرنطینه برای مردم فراهم کرد. حداقل 1.23میلیون میزبان و دستیار حرفه‌ای پخش زنده در این صنعت در سال 2020 مشغول کار بودند، در حالی که این رقم در سال 2019 کمتر از 250هزار بود.
لکه‌دار کردن و تحریف فرهنگ سنتی چین، شخصیت‌های تاریخی و قهرمانان ملی از جمله فعالیت‌هایی‌اند که طبق دستورالعمل جدید ممنوع هستند.
چرا که اخیرا مشخص شد برخی از پخش‌کننده‌های زنده به افتخارات کشور بی‌احترامی می‌کنند تا در معرض دید بیشتر قرار بگیرند.
برخی از پخش‌کننده‌های زنده آگاهی حقوقی ضعیفی دارند و با القای مصرف غیرمنطقی و نقض قوانین و مقررات از جمله آسیب رساندن به سلامت روان خردسالان و اخلال جدی در نظم صنعت رفتارهای خلاف قانون انجام می‌دهند که طبق قانون جدید باید با نظارت قوی تنظیم شوند.
هنجارهای منتشر شده حفاظت از خردسالان را در فضای مجازی برجسته کرده است. به گفته دولت، پخش‌کننده‌های زنده از ترغیب کاربران خردسال به دادن پول و انعام به کسانی که اطلاعات هویتی غلط منتشر کرده‌اند منع شدند. 
طبق قوانین جدیدا منتشر شده، پخش‌کنندگان زنده باید درآمد خود را نیز صادقانه اعلام کنند و طبق قانون مالیات بپردازند. همان طور که گفته شد پیش از این چند نفر از اینفلوئنسرهای چینی که پخش زنده داشتند درآمد خود را به دروغ اعلام کرده بودند و به همین خاطر مجازات شدند. 
این دستورالعمل همچنین تصریح می‌کند برای محتوایی که نیاز به دانش حرفه‌ای دارد، مانند رشته‌های پزشکی، مالی و آموزشی، پخش‌کنندگان زنده باید صلاحیت‌های حرفه‌ای داشته باشند و در پلتفرم‌های پخش زنده ثبت نام کنند. 
پخش‌کنندگان زنده با مشکلات جدی و مکرر، حساب‌هایشان مسدود می‌شود و در «فهرست سیاه» یا «فهرست هشدار» قرار می‌گیرند و اجازه تغییر حساب‌ها یا پلتفرم‌های خود را به پخش زنده نخواهند داشت. 
نام پخش زنده‌هایی که قوانین و مقررات را زیر پا می‌گذارند و تأثیرات بد اجتماعی ایجاد می‌کنند، باید مرتبا در معرض دید عموم قرار گیرند و همه تربیون‌ها به سمت تحریم آنها بروند. آنها اجازه نخواهند داشت از فرصت‌های اجرای عمومی بهره‌مند شوند. 
این هنجارها خاطرنشان می‌کند پخش‌کنندگان زنده باید از جهت‌گیری صحیح هدایت افکار عمومی و رعایت اخلاق اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای و پرورش اخلاق فردی پیروی کنند، زیرا نقش مهمی در گسترش دانش علمی و فرهنگی و غنی‌سازی معنوی و فرهنگی داشته‌اند.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها