تاریخ‌سازی‌ بانوی تکواندوکار ایران در باکو؛

طلای ۲۴ عیار ناهید کیانی در میدان جهانی

ناهید کیانی پس از کسب طلای قهرمانی آسیا به «جام‌جم»

خاطره تلخ المپیک را فراموش کردم

ناهید کیانی، چهره المپیکی تیم‌ملی تکواندوی بانوان این روز‌ها حال خوشی دارد. حال خوبی که مدت‌ها انتظار آن را می‌کشید و بالاخره چند روز پیش به آن رسید. خبر مربوط به حضور او در رقابت‌های قهرمانی آسیا ۲۰۲۲ کره‌جنوبی است. میدان معتبری که با حضور بزرگان قاره کهن برگزار شد و مدال طلا را بر گردنش آویخت.
کد خبر: ۱۳۷۱۶۸۶
نویسنده سارا گودرزی - گروه ورزش
به گزارش جام جم آنلاین، ناهید که یک سال سخت و پرفشار را به خاطر بازی‌های المپیک توکیو پشت سر گذاشت حالا با این قهرمانی نفس راحتی می‌کشد. مدال طلای کیانی مرهمی بر زخم او در المپیک توکیو بود. جایی که مقابل کیمیا علیزاده، دوست و هم‌تیمی قدیمی خود از تیم پناهندگان قرار گرفت و باخت. گفت‌و‌گوی جام‌جم را با قهرمان تکواندوی زنان آسیا از نظر می‌گذرانید.

فکرش را می‌کردید بتوانید در کره‌جنوبی به چنین نتیجه‌ای برسید؟

بله، خیلی احتمالش را می‌دادم. من تمرینات منظمی را داشتم و برای این مسابقات به آمادگی صد‌در‌صد رسیده بودم. حتی نتیجه مبارزه با بعضی از حریفان را ۶۰ به ۴۰ به سود خودم پیش‌بینی کرده بودم. اما به هر حال همه چیز در روز مسابقه معلوم می‌شود و خیلی نمی‌توان روی پیش‌بینی‌ها حساب کرد. برای همین ته دلم نگرانی داشتم. خوشبختانه توانستم فعل خواستن را صرف کنم و به عنوان قهرمانی برسم.

قبلا با این حریفان مبارزه کرده بودید؟

به‌جز حریف ازبکستانی که در فینال با او بازی کردم، شناختی از بقیه نداشتم. بازی اولم که قرعه استراحت داشتم. بازی دوم با نماینده فیلیپین بود که ۲ بر یک برنده شدم. مبارزه دومم با حریف چینی بود. این مبارزه برایم حساس بود و خیلی پایاپای دنبال شد. در فینال هم که به نماینده ازبکستان خوردم. خدا را شکر شناختی که از این بازیکن داشتم، کمک کرد تا بتوانم با برنامه او را شکست بدهم. در سه چهار ماه گذشته سه رویداد بین‌المللی در ایران برگزار شد که این ازبک در آن‌ها حضور داشت. من در این مسابقات با سبک بازی او آشنا شدم. او تجربه طلای آسیا را داشت و نفر سیزدهم رنکینگ جهانی است.

به نظر می‌رسد الان دیگر حال خوبی داشته باشید. به هر حال المپیک توکیو فشار روحی زیادی به شما وارد کرد؟

بله همین‌طور است. خوشحالم که خاطره تلخ المپیک را با قهرمانی آسیا جبران کردم و از همه مهمتر این که آن‌ها را فراموش کردم.

با روی کار آمدن رئیس جدید در فدراسیون تکواندو، کادر فنی تیم‌ملی تکواندو هم تغییر کرد. این تغییر در نتایج شما تاثیر داشت؟

صد در صد تاثیر داشته است. من همیشه تابع تصمیم فدراسیون و کادر فنی تیم‌ملی بودم. برای این که در ورزش حرفه‌ای پیشرفت کنم هر کاری که گفتند را انجام دادم. فکر می‌کنم همین که دل به تصمیمات سپردم در موفقیتم تاثیر داشت.

درخشش دیگر شما انتخابتان به عنوان فنی‌ترین بازیکن این مسابقات بود.

بله، تا به الان هیچ خانم تکواندوکار ایرانی نتوانسته بود به این عنوان برسد. خدا را شاکرم که در این بخش هم نتیجه خوبی گرفتم.

با این قهرمانی باید جهش قابل توجهی در رنکینگ جهانی داشته باشید؟

بله، همین‌طور است. به احتمال زیاد رده من به زیر ۱۰ برسد. من در حال حاضر رده هفدهم وزن خودم (۵۳- کیلوگرم) هستم.

شما در المپیک قبلی از طریق رقابت‌های انتخابی آسیا سهمیه المپیک را گرفتید. فکر می‌کنم برای المپیک پیش رو بتوانید از طریق رنکینگ المپیکی شوید؟

تمام تلاشم همین است که از طریق رده‌بندی و قرار گرفتن جزو هفت نفر برتر دنیا در وزنم به این سهمیه بزرگ برسم. هدف اصلی هر ورزشکاری رسیدن به المپیک و افتخار‌آفرینی در این بازی‌هاست. من هم به امید حضور در المپیک در مسابقات مختلف شرکت می‌کنم که بالاترین امتیاز را بگیرم.

برنامه بعدی‌تان چیست؟

با توجه به این که دو سال درگیر کرونا بودیم و مسابقات لغو شد امسال قرار است در دو مرحله رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کنیم. انشاا... بتوانم در این رویداد مهم هم خوش بدرخشم. البته بازی‌های کشور‌های اسلامی هم در برنامه است، اما کادر فنی تیم‌ملی هنوز در مورد اعزام نفرات تصمیمی نگرفته است.

بازخوانی یک شکست

ناهید کیانی دارنده یک مدال طلا، نقره و دو برنز آسیا، تنها نماینده تکواندوی زنان ایران در المپیک توکیو بود که با فینالیست شدن در رقابت‌های انتخابی آسیا سهمیه حضور در این بازی‌ها را به دست آورد. او، اما در حالی پا به بزرگترین آوردگاه ورزشی دنیا گذاشت که ناباورانه در اولین قدم با کیمیا علیزاده رو به رو شد. پرافتخارترین تکواندوکار زن ایران که مهاجرت کرد و به عضویت تیم پناهندگان در آمد. دو دوست و هم‌تیمی سابق در شرایطی برابر هم قرار گرفتند که در ایران فشار روحی مضاعفی به ناهید کیانی برای عبور از سد کیمیا علیزاده وارد شد. در نهایت، اما ناهید نتیجه را به علیزاده واگذار کرد و، چون علیزاده هم فینالیست نشد، نماینده ایران با تلخی هر چه تمام از المپیک خداحافظی کرد.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها