مدیر حوزه های علمیه در ادامه برنامه های خود در واتیکان بر ضرورت پاسخگویی به شبهات و هجمه های وارد بر دین، اخلاق و معنویت تاکید کرد.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۱۱

مدیر حوزه های علمیه در این دیدار پس از معرفی اجمالی حوزه های علمیه و ظرفیت های آن بیان داشت: دوران کنونی تحت تأثیر امواج مدرنیته و مکاتب فکری متنوع دچار بحران های معنوی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی است و حل معضلات کنونی نیازمند تحقیق، نظریه پردازی و همکاری و همفکری صاحب نظران ادیان است.

وی افزود: در تعالیم اسلام و به ویژه معارف اهل بیت(ع)، ابعاد فطری انسان و وجوه مشترک میان بشریت مورد اهتمام واقع شده و با نگاهی متعادل و جامع به ابعاد متنوع انسانی، پاسخگویی به نیازهای بشر از سوی ادیان را منوط به شناخت جنبه های مادی، معنوی و اجتماعی بشر با رویکرد فطری دانسته است.

در ادامه این دیدار، رییس مجمع دکترین ایمان که در سده های گذشته متولی تفتیش عقاید مسیحیان بود، در توضیح فعالیت های این مجمع گفت: بیش از یکصد سال است که در مسیحیت، تفتیش عقاید وجود ندارد و اولویت این مجمع، پاسخگویی به شبهات دینی و دفاع از آموزه های دینی و تعمیق آن است و تلاش می کنیم تا با انحرافات دینی مقابله کنیم.

وی ضمن استقبال از این ملاقات و با بیان اینکه این هیات، اولین گروهی است که از مجمع دکترین ایمان بازدید می کند، ابراز امیدواری کرد تا در آینده بتواند به ایران سفر کند.

حضور مدیر حوزه های علمیه در مجمع طریقه فرانسیسکن ها

آیت الله اعرافی و هیات همراه هم چنین با حضور در مجمع طریقه فرانسیسکن ها با پدر توماس سیمچزاک دبیر کل این طریقه و مدیران و اساتید آن دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیر حوزه های علمیه ایران در این دیدار ضمن تشریح ظرفیت های حوزه های علمیه در عرصه های آموزشی، پژوهشی و بین المللی، بر راهبرد و ظرفیت های ادیانی حوزه های علمیه تاکید و آمادگی حوزه های علمیه را برای تبادل تجارب تبلیغی، علمی و فرهنگی با مجمع فرانسیسکن ها اعلام کرد.

در ادامه، پدر توماس سیمچزاک دبیر کل فرانسیسکن ها ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات حوزه های علمیه در مجمع مرکزی این طریقه، ابراز داشت: فرانسیسکن ها طریقتی تحت اشراف واتیکان و پاپ فرانسیس است و در ۷۵ کشور، فعالیت های خدمت رسانی به انسان ها را سرلوحه کار خود قرار داده است.

وی ضمن استقبال از توسعه همکاری های فیمابین، ابراز امیدواری کرد که گام های عملی جهت تحقق ارتباطات عمیق تر ادیانی میان اسلام و مسیحیت برداشته شود.

بازدید از موسسه اسلامی- عربی پیزای

آیت الله اعرافی در ادامه برنامه های خود در واتیکان از موسسه مطالعات اسلامی - عربی پیزای بازدید و با پدر دیگو رومان سارتیو کوکارلا، رئیس و تنی چند از اساتید موسسه ملاقات و گفت‌وگو کرد.

مدیر حوزه های علمیه در این دیدار ضمن اشاره به پیشرفت های علمی- فناوری ایران علیرغم همه تنگناها و تحریم ها، به تحولات علوم انسانی و علوم پایه، فنی مهندسی و پزشکی اشاره و به ویژه در حوزه علوم اسلامی، تحولات فکری، معرفتی و فلسفی حوزه های علمیه و ظرفیت عقلانی معارف شیعه را تبیین کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، رویکرد مطالعات تطبیقی و مطالعات بین ادیانی حوزه های علمیه را یکی از عرصه های مهم تحولی حوزه های علمیه برشمرد و به ویژه بر گسترش تعاملات و مطالعات اسلام و مسیحیت، تأکید کرد.

اعرافی هم چنین پیشنهادهایی را برای عملیاتی شدن تعاملات فیمابین ارائه کرد و گفت: تبادل سرفصل ها و منابع مطالعاتی رشته های بین ادیانی و نیز عرصه های تخصصی مورد علاقه طرفین و آمادگی برای طراحی و اجرای رشته ها و قلمروهای جدید مطالعاتی هم چنین طراحی و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک و ترجمه و انتشار آن از سوی طرفین می تواند از جمله برنامه های مهم مورد اجرا باشد.

وی هم چنین همکاری در تدوین و انتشار مجلات و پایان نامه ها، همکاری در معرفی، بازنمایی و نقد و ارزیابی دستاوردها و محصولات جدید علمی برگزیده طرفین، همکاری در انجام طرح ها و اقدام های مشترک برای حل چالش های انسان معاصر و جهت گیری به سمت دستیابی به نظریه های علمی مشترک و نیز تبادل استاد و دانشجو و ارائه خدمات و فرصت های مطالعاتی و پژوهشی را از دیگر پیشنهادها برای عملیاتی شدن تعاملات فیمابین ذکر کرد.

رئیس مؤسسه مطالعات اسلامی عربی نیز ضمن ارائه گزارشی از موسسه و ظرفیت های آموزشی پژوهشی آن، از پیشنهادهای مدیر حوزه استقبال کرد و مقرر شد نمایندگانی از ۲ طرف با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، عملیاتی سازی این موارد را پیگیری کنند.

دیدار آیت الله اعرافی با رئیس مجمع کلیساهای شرقی

اعرافی و هیات همراه در ادامه برنامه های خود با کاردینال لئوناردو ساندری، رئیس مجمع کلیساهای شرقی که کلیساهای کاتولیک کشورهای آسیایی از جمله کلیساهای ایران زیر نظر وی اداره می شود، دیدار و گفت‌ و گو کرد.

مدیر حوزه های علمیه در این دیدار علاوه بر تبیین ظرفیت های حوزه های علمیه بیان کرد: اسلام اگرچه در درون خود مذاهب گوناگون با مشترکات فراوانی دارد، اما مکتب تشیع به شکل خاص رویکردی تقریبی، امت گرا و ادیانی دارد و انقلاب اسلامی، بر این ویژگی تأکید داشته و تلاش می کند تا با تکیه بر مشترکات، همکاری های پیروان ادیان را توسعه و تعمیق ببخشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: راهبرد حوزه های علمیه در برنامه ریزی ها، توجه به مطالعات بین ادیانی، به خصوص مطالعات اسلام و مسیحیت و به ویژه مطالعات تشیع و کاتولیک است و در این راستا رشته های متنوع ادیانی طراحی شده و تاکنون صدها کتاب، مقاله و پایان نامه به رشته تحریر در آمده است.

وی ابراز امیدواری کرد با انجام این سفر و توسعه همکاری ها، شاهد برنامه های مشترک متعددی از جمله تدوین سند همکاری مشترک باشیم.

کاردینال ساندری نیز ضمن تشکر از انجام این سفر بیان کرد: تلاش می کنیم تا با ایجاد اخوت میان همه انسان ها و به ویژه میان مسیحیان و مسلمانان، جهان جدیدی را بسازیم و عشق ورزی، صلح و برادری را ترویج کنیم.

وی افزود: آرزومندیم تا گرسنگی و جنگ از جهان رخت بر بسته و انسان های مناطق مختلف جهان بتوانند با حداقل امکانات، به کرامت واقعی خود دست پیدا کنند.

مدیر حوزه های علمیه هفته جاری به ایتالیا سفر کرده است و در یکی از مهم ترین برنامه های خود روز سه شنبه با پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک در واتیکان دیدار کرد.

مدیر حوزه های علمیه ایران به دعوت مراکز علمی و شخصیت های دینی، به ایتالیا و واتیکان سفر کرده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها