رئیس رسانه ملی در آیین پایانی جشنواره رادیویی پژواک مطرح کرد

آغاز دوره جدید مستندسازی در رادیو

اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور دکتر جبلی رئیس سازمان صداوسیما و علی بخشی‌زاده معاون صدا و جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان و مدیران رادیو در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
اختتامیه نخستین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با حضور دکتر جبلی رئیس سازمان صداوسیما و علی بخشی‌زاده معاون صدا و جمعی از خانواده شهدا و هنرمندان و مدیران رادیو در تالار خواجه نصیر مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۶۷۹۲۶

 این مراسم که اجرای آن به‌عهده فاطمه آل‌عباس بود، همزمان و به صورت مستقیم از شبکه‌های رادیویی فرهنگ، مستند، ایرانصدا، جوان و همچنین شبکه مستند و شبکه شما پخش شد.

رئیس رسانه ملی در بخشی از این مراسم گفت: رادیو همیشه برای من خاطره‌انگیز بود و شیرین‌ترین لحظات زندگی را در رادیو لمس و تجربه کردم.

وی یاد شهدای عملیات بیت‌المقدس و شهدای سلامت، مدافع حرم و ماجرای آبادان را گرامیداشت و افزود: اگر بخواهم رادیو را در چند عبارت توصیف کنم که با بردن نام رادیو در ذهن تداعی می‌شود باید بگویم که رادیو خیال‌انگیز است، رادیو صمیمی، گرم و همراه است. رادیو بی‌توقع و متواضع و قانع است و همچنین متناسب با عصر تکنولوژی تعاملی است. نه فقط به معنی آنچه در رسانه‌های نوین تداعی می‌کند. ذهن ما با رادیو خلاق می‌شود. رادیو فرصت خیال‌انگیزی را به ما می‌دهد. لذا رادیو یک رسانه گرم و همراه و نوآور است.

امیدبخش و موثر

وی عنوان کرد: رادیو در دوره جدید تحولی صداوسیما الهام‌بخش، امیدبخش و مؤثر و تاثیرگذار خواهد بود. رادیو هویت جامعه و مردم ما را به رخ ما می‌کشد. چرا که هموطنان ما اگر به هیچ رسانه‌ای دسترسی نداشته باشند به رادیو دسترسی دارند. به همین دلیل چشم امید داریم و بار تحول را به دوش می‌کشد.
دکتر جبلی با اشاره به نام این جشنواره یعنی «پژواک» عنوان کرد: این نام را با خوش‌سلیقگی روی جشنواره گذاشته‌اند و توانسته خانواده رادیو را دور هم جمع کند و از این جهت جشنواره مهمی است که به موضوع مستند هم پرداخته است. موضوعی که هم در رادیو و هم در تلویزیون مهم است. ما در سال‌های اخیر در نمایش‌های رادیویی فعالیت‌های خوبی را شاهد بودیم و برای تقویت مستندهای رادیویی تلاش بیشتری می‌کنیم.

مدیون شهدا هستیم

جبلی با اشاره به سختی‌های کار مستند در رادیو تولید مستند رادیویی بیان کرد: تولید مستند رادیویی از نمایش مستند سخت‌تر است. در واقع اساس کار تولید در رادیو سخت‌تر و به‌مراتب مؤثرتر از تلویزیون است. رادیو صمیمانه شائبه‌های تصویری را که تلویزیون ایجاد می‌کند از بین می‌برد. رئیس صداوسیما همچنین متذکر شد: در حوزه مستند باید دوره جدیدی را در رادیو تجربه کنیم که اولین گام آسیب‌شناسی در حوزه مستند است. ان‌شاءا... با همت دکتر احمدی افزادی به‌عنوان دبیر جشنواره‌های صداوسیما با تشکیل اتاق فکرهایی برای آسیب‌شناسی این مستندهای رادیویی دومین دوره پژواک را داشته باشیم.
وی افزود: ما به بزرگان، ارزش‌ها، شهدا، زنان و مردانی مدیونیم و برای نشان دادن قله‌های افتخار انقلاب‌مان باید بیشتر تلاش کنیم چون نقاط درخشان‌مان خیلی بیشتر از آنچه هست که تا به امروز پرداخته‌ایم. شهدا، قهرمانان و بزرگان‌مان و افتخارات ملت‌مان جای پرداخت بسیاری دارد.

دکتر جبلی همچنین افزود: رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند: «ای کاش آوینی‌هایی داشتیم که به شهدا و مدافعان سلامت می‌پرداختند». این کوتاهی ما در رادیو و صداوسیماست. ما مسؤولان و هنرمندان در تولید محتوا بار مسؤولیت سنگینی داریم و از ما سؤال خواهند کرد چقدر افتخارات و حماسه‌آفرینی‌ها را در رسانه ملی بیان کرده‌ایم.

رئیس صداوسیما در انتهای صحبت‌هایش خطاب به برگزیدگان این جشنواره و همچنین همکارانشان در رسانه ملی گفت: خیلی مسؤولیت سنگینی به‌عهده دارید. شما راویان افتخارات فاتحان قله‌های بلند تاریخ، فرهنگ و ارزش‌ها و انقلاب این ملت هستید. ما امانتدار داشته‌های این ملت هستیم. شما باید این امانت را با افتخار بیشتری سر دست بگیرید و آن را به مقصد برسانید. امیدوارم که خداوند به همه ما در رسانه این توفیق را بدهد که بهترین امانتدار و بهترین یار برای ملت و برای مردم‌ که ولی‌نعمت‌مان هستند، باشیم. ما مقابل تک‌تک‌شان مسؤولیم؛ ملت بزرگی که تمام سختی‌ها، تمام چالش‌ها و تمام دشمنی‌های دشمنان را به جان خریده و تحمل کرده‌است. همه ما باید در برابر بزرگی این ملت تواضع و خضوع داشته باشیم و امیدواریم که خداوند به همه ما توفیق بدهد که در خدمت مردم عزیز باشیم.

حمایت از مستندسازان رادیو

در بخشی از این مراسم علی بخشی‌زاده،معاون صدا با یادی از شهدای رسانه ملی و تسلیت به مردم آبادان بیانیه‌ای را قرائت و به نکاتی درباره کارکرد رادیو و نخستین جشنواره مستند اشاره کرد. وی رادیو را رسانه گرم، فراگیر و جریان‌ساز دانست و این‌که باید همپای ملت شریف ایران و هم دانشگاه باشد. همچنین در مطالبه حقوق مردم و عدالت‌گستری قدم برداشته و پیشتاز باشد.

وی در پایان هم اظهار کرد: مستندسازی آن هم در رادیو کار سختی است و سزاوار ستاش و حمایت است. در ادامه و در بخش‌های مختلف این مراسم از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد و گروه بچه‌های «صبح‌جمعه با شما» اجرای یک نمایش زنده را برعهده داشتند. نکته جالب این نمایش پخش صدای زنده‌یاد منوچهر نوذری بود که در اجرای این نمایش با هنرمندان همراهی کرد. سپس مریم جلالی، نماینده هیات داوران بیانیه‌ای را قرائت کرد و در ادامه محمدرحمان نظام‌اسلامی در جایگاه قرار گرفت و متنی را به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر بیان کرد و سپس وله‌ای از روحانی‌هایی که در صحن پیامبر(ص) حرم امام رضا(ع) به شهادت رسیده بودند پخش شد و او از مردم خواست به احترام خانواده این شهدا و خانواده شهدای رادیو که در مراسم حضور داشتند، ایستاده آنها را تشویق کنند. در این بین دکتر جبلی نیز به احترام خانواده شهدا ایستاده آنها را تشویق کرد و در ادامه دکتر جبلی و بخشی‌زاده از چهار خانواده شهید رادیو و شهدای حرم امام رضا(ع) تقدیر کردند. شهدایی چون: محمد اصلانی، حجت‌الاسلام محمدصادق دارایی، نجفی، سادات، نوری و برهانی که فرزندان‌شان به جایگاه رفته و مورد تشویق حضار قرار گرفتند. در بخش دیگری از این مراسم سالار عقیلی قطعه «ایران» را اجرا کرد و از پوستر دومین جشنواره مستند رادیویی پژواک هم رونمایی شد. در انتهای مراسم آثار برگزیده شبکه‌های رادیویی از نگاه مردم مورد تقدیر قرار گرفت که طی این نظرسنجی برنامه «یک پرونده، یک روایت» به تهیه‌کنندگی مجتبی حسنی از رادیو جوان مقام نخست را دریافت کرد و برنامه‌های «پیک‌نیک» رادیو صبا و «کرو» رادیو ایران مقام دوم و سوم را از آن خود کردند و سالار عقیلی نیز قطعات دیگری را برای حضار اجرا کرد. در این مراسم محمودرضا قدیریان، ایوب آقاخانی، عباس محبی، علیرضا جاویدنیا، شوکت حجت، فریدون محرابی، میرطاهر مظلومی، منوچهر آذری، شهرام گیل‌آبادی، بهروز رضوی، فریبا وکیلی، پیمان طالبی، فاطمه نیرومند، مریم واعظ‌پور، داوود نماینده، احمدی افزادی، حسن خجسته و محمدحسین صوفی و علیرضا قزوه نیز حضور داشتند.

اسامی برگزیدگان نخستین جشنواره مستند رادیویی پژواک

بخش جایزه ویژه هیات داوران:
مبین نوری برای مستند «رونوشت خدا»
مونا مسلمی برای مستند «سایه روشن»
آرمان پوراسماعیلی برای مستند «اتوپیا»
حسین خلیلی‌نژاد برای «آستیکمات»
سیدمهدی اسراری برای مستند «آق چادر»
صادق داوری‌فرد برای «مهاجرت نامعکوس»
امیر اکبری برای مستند «پیک‌نیک»
مریم امینی برای مستند «مهمان ناخوانده»
فاطمه محمدیان برای مستند «فرهنگ»

برگزیدگان مستند گزارشی:
نیلوفر جعفری برای مستند «داستان عشق»
ماندانا ابراهیمی‌ «مرثیه‌ای برای یک خلیج»

جوایز بخش موضوعی:
مهران بصیرپناه «بازمانده» با موضوع دفاع مقدس
رضا سلیمانی «معجزه کویر» با موضوع محیط‌زیست
انسیه شمس‌اللهی «ماجرای نیما» با موضوع پاسداشت زبان فارسی
جلال قربانی «مال کنون.کوچ» با موضوع گردشگری

برگزیده بخش مستندنگاری:
محمدمهدی رکنی‌حسینی «نگین کوهستان»

برگزیده‌های بخش اصلی:
احسان زارع «به‌همین سادگی» در بخش مستند محض
الهه اللهی از کهگیلویه‌وبویراحمد برای مستند «دعوتی. عروسی» در بخش بازسازی
اسکندر رحیمی از مرکز آذربایجان‌غربی برای مستند «آخر قان» در بخش مستند داستانی
متین‌السادات فیروزی از رادیو ایران برای مستند «مرز خوشبختی» در بخش مستند گزارشی
سیدمحمد مهدی رکنی‌حسینی از رادیو معارف برای مستند «نگین کوهستان» در بخش مستند چهره‌نگاری

بهترین اثر جشنواره:
مجتبی حسنی از رادیو جوان «از چیزی نمی‌ترسیم»
​​​​​​​
زینب علیپور‌طهرانی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها