بازی جدید خالقان Dishonored همان وسترنی است که منتظرش بودیم

رقص با گرگ‌ ها

بازی Weird West به عنوان یکی از شگفتی‌های سال جدید میلادی شناخته می‌شود. اثر جدید رافائل کولانتونیو و تیمی که سه سال پیش از استودیوی خود یعنی آرکین جدا شدند تا استودیویی مستقل باعنوان WolfEye Studios را تأسیس کنند.
کد خبر: ۱۳۶۱۴۴۵

بازی جدیدی که با نام Weird West در مراسم گیم اواردز سال ۲۰۱۹ معرفی شد حالا در دست ماست. یک بازی ایمرسیو سیم که از زیر دست خالقان Dishonored بیرون آمده و یک اکشن نقش‌آفرینی است اما ژانر وسترن چقدر روی بازی نشسته و لود شدن بازی به صورت رندوم چه تبعاتی داشته است؟

فال‌ آوت با شش لول

بازی Weird West محصولی برگرفته از میراث غرب وحشی و ادای دینی به فیلم‌های ژانر وسترن است که تا قبل از دهه۷۰ میلادی دوران اوج خودشان را سپری می‌کردند.

ناشر بازی یا دیوالور دیجیتال در این سال‌ها سعی کرده انواع مختلفی از بازی‌ها را در ژانرهای مختلف حمایت کند و با پشتیبانی از تیم‌های مستقل به آنها در نشر بازی‌هایشان کمک کند.

بازی Weird West هم دقیقا محصولی از همین جنس است در حالی که سازنده‌ها به خوبی گونه وسترن و نقاط قوت آن را می‌شناخته‌اند.

حالا شاخص‌ترین نکته بازی هم داستان و روایت آن محسوب می‌شود. بازی یک اثر تاپ داون ایمرسیو سیم است که دقیقا می‌داند داستانی که قرار است تعریف کند، یک قصه خاکستری به سبک عناوین کلاسیک این ژانر است.

بازی پنج قهرمان مختلف دارد که البته «قهرمان» خطاب کردن آنها خودش یکی از نکات طنز بازی است. شخصیت‌های مختلف مثل «جین بِل» در نقش جایزه بگیر یا پیگمن، هرکدام قصه خود را دارند و در ابتدای هر پلی‌ترو، توسط رهبر یک فرقه نشان‌گذاری می‌شوند.

بازی هیچ‌گاه حول محور یک اتفاق نمی‌چرخد. داستان هرکدام از قهرمان‌های بازی به شدت با دیگری متفاوت است و نمی‌توان آن را با رمان‌های ادبی مقایسه کرد.

داستان‌ها در نوع خود حماسی، ادبی یا حتی احمقانه هستند و البته رساندن هرکدام از این شخصیت‌ها به یکدیگر، همان چیزی است که مثل ساختار فیلمسازی تارانتینو در بازی Weird West هم جواب داده است.

بازی در نقش پنج شخصیت اصلی نسبت به داشتن یک شخصیت محوری، طبیعتا تمرکز را از روی قصه کلی برمی‌دارد و از آنجا که خیلی از این شخصیت‌ها صداگذاری درستی ندارند، درک مسیر قصه سخت‌تر از همیشه می‌شود.

یک وسترن تمام‌ عیار

بازی توجه خیلی زیادی به جزئیات دارد و یک اثر ایمرسیو سیم به شدت تمیز است. بازیکن در مسیر خودش می‌تواند راه‌های مختلفی را برای تمام کردن سناریوهای مختلف امتحان کند و درست مثل نام بازی، گاهی هم همه‌چیز فقط در عجیب‌ترین حالت خودش قرار می‌گیرد.

بازی راه‌های مختلفی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد و اگر شیوه اکشن بزن بهادری فیلم‌های وسترن را دوست نداشته باشید، گزینه‌هایی برای بازی به صورت مخفیکاری هم وجود دارد که لذت آن را برای هواداران این سبک بالا می‌برد.

هر کدام از آیتم‌هایی که در بازی و گوشه و کنار نقشه پیدا می‌کنید، هدف مشخصی دارند و بازی را بیش از پیش به یک اثر واقع‌گرایانه تبدیل می‌کنند. Weird West از آن بازی‌هایی است که سال‌ها مثل آن را نداشته‌ایم و هر چند دقیقه یک بار مخاطب را غافلگیر‌ می‌کند.

به جز شخصیت‌های اصلی که هریک واقعا یک کاراکتر منحصر به فرد دارند و با تمام ضعف‌ها، همچنان هم خاص هستند، Weird West یک بازی تعاملی محسوب می‌شود.

بازی خیلی اوقات بیشتر از این که قصه شخصیت‌های اصلی را تعریف کند، تمرکز مخاطب را روی NPC ها و کاری که مشغول به آن هستند، قفل می‌کند.

از سوی دیگر در بین سیل بازی‌هایی که حالا با مکانیک‌هایی مثل Fast Travel و نقشه‌های بزرگ اشباع شده‌اند، Weird West تجربه جدید و خاصی است که گاهی سفر از یک نقطه به یک نقطه دیگر، ممکن است روزها در بازی طول بکشد و واقعا می‌کوشد یک اثر واقع‌گرایانه باشد.

در بین تمام بازی‌های بلاک باستری که این چند ماه تجربه کرده‌اید، Weird West یک اثر متفاوت درست مثل غرب وحشی و افسارگسیخته‌ای است که آن را به تصویر می‌کشد.

عنوان Weird West را می‌توانید با قیمت الدن رینگ با ۴۰ دلار روی پی‌سی، پلی‌استیشن۴ و اکس‌باکس وان بازی کنید. بازی همچنین برای کاربران اکس‌باکس گیم‌پس نیز در دسترس قرار دارد.

مسعود تیموری - کارشناس بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها