رادار هشدار زودهنگام معراج راداری سه بعدی، برد بلند و با آنتن آرایه‌فازی فعال است که در باند S کار می‌کند و در پاسخ به نیازهای اولیه شبکه پدافند هوایی کشور توسعه یافته است.
کد خبر: ۱۳۵۹۷۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران با رشد کیفی فزاینده خود طی سال‌های اخیر که در برخی موارد توانسته است حتی رکوردهای جهانی را هم جابجا کند، امروز به یکی از نمادهای خودباوری در کشور تبدیل شده به طوریکه حتی در فرهنگ عامه در مواجهه با برخی نارسایی‌ها در کشور، همواره توانمندی‌های صنعتی حوزه دفاع مثال زده می‌شود.

عمق صنعت دفاعی کشورمان که صنعت ساخته به دست دانشمندان و متخصصان ایران است امروز چنان فراگیر شده است که توانسته طیف متنوعی از دستاوردهای دفاعی را در حوزه‌های مختلف رزمی و پشتیبانی ایجاد کند که از آنها تحت عنوان تسلیحات ساخت ایران یاد می‌شود و در این گزارش به معرفی یکی از این دستاورهای ساخت ایران خواهیم پرداخت.

رادار نظارت هوایی «معراج ۴» یکی از دستاوردهای ارزشمند کشورمان در حوزه رادارهای تاکتیکی است که با نام تجاری «M4» ارائه شده است. رادار هشدار زودهنگام معراج راداری سه بعدی، برد بلند و با آنتن آرایه‌فازی فعال است که در باند «S» کار می‌کند و در پاسخ به نیازهای اولیه شبکه پدافند هوایی کشور توسعه یافته است.

از جمله ویژگی‌های بارز این رادار، تاکتیکی بودن و تحرک بالا و همچنین کاهش تعداد اپراتورهای آن است که کمک می‌کند تا سامانه در مدت زمان بسیار کمتری عملیاتی و یا در صورت نیاز جابجا شود.

توان مقابله جدی با اقدامات جنگ الکترونیک دشمن از دیگر ویژگی‌های قابل توجه رادار معراج-۴ است که این سامانه با استفاده از متدهای مختلف و متعددی می‌تواند در برابر سنگین‌ترین اقدامات آفند الکترونیک دشمن نیز پایدار و در شرایط عملیاتی باقی بماند.

یکی از این متدها، قابلیت Sector Blanking این رادار است که در آن رادار می‌تواند در حالت آماده به کار فرستنده خود را خاموش کند که این قابلیت رادار را از تجهیزات رهگیری دشمن پنهان و همچنین از آن در برابر موشک‌های ضد تشعشع دشمن محافظت می‌کند.

چنین قابلیتی باعث می‌شود تا اقدامات دشمن در حوزه سرکوب پدافند هوایی که امری مرسوم در جنگ‌هاست بی‌اثر باشد و نتوانند رادارها که در حقیقت چشم و گوش یک شبکه پدافند هوایی هستند را از بین ببرند.

رادار معراج قابلیت کشف ۲۰۰ هدف به صورت همزمان را در برد ۴۵۰ کیلومتر دارد و می‌تواند اهدافی را از سرعت ۲۰ متر بر ثانیه تا ۳ ماخ را شناسایی و رهگیری کند.

مشخصات رادار معراج

باند فرکانسی باند S
تعداد اهداف قابل رهگیری ۲۰۰ هدف
برد ۴۵۰ کیلومتر
سرعت اهداف قابل کشف از ۲۰ متر بر ثانیه تا ۳ ماخ
نوع آنتن آرایه‌فازی
ارتفاع قابل کشف  از ۱۰۰ متر تا ۲۸ کیلومتر
مدت زمان برپایی سامانه ۳۰ دقیقه
تعداد خدمه مورد نیاز ۶ نفر

 

 

 

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها