گفت‌وگو با کارگردان و مجری برنامه «تاک» که قرار است با معرفی چهره‌های موفق، مسیر موفقیت را به ما نشان بدهد

یک برنـامه‌ پر از انگیـزه

هرساله در تعطیلات نوروز ویژه برنامه‌های تلویزیونی زیادی روی آنتن شبکه‌های مختلف صدا و سیما می‌روند که محتوای آن‌ها در راستای ایجاد شادی و سرگرمی در بین مخاطبان است. امسال نیز همچون سال‌های گذشته قرار است هر شبکه با برنامه‌ای در عید نوروز مهمان خانه‌های ایرانیان باشد.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۸۳

به گزارش جام جم، در این میان، برنامه‌هایی هستند که طی سال روی آنتن رفتند و در ایام نوروز هم با یک ویژه برنامه در کنار مخاطبان خود خواهند بود. یکی از این برنامه‌ها، «تاک» با اجرای مجری با سابقه صدا و سیما داریوش کاردان است. برنامه «تاک» که تا قبل از نوروز با حضور افراد موفق جامعه که با کمترین هزینه توانسته‌اند کارهای بزرگی انجام دهند و از شکست‌های خود پلی به سوی پیروزی بسازند روی آنتن رفته است، قرار است در نوروز ۱۴۰۱ با حضور کاردان در یک برنامه گفت‌گومحور کمی با نشاط‌تر از گذشته روانه آنتن شود. این برنامه که در قسمت‌های گذشته خود توانسته بود با معرفی افراد موفق جامعه و شرح زندگی آن‌ها ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کند در نوروز ۱۴۰۱ با حضور چهرهای شاخص و شناخته شده‌تر روی آنتن می‌رود. برای اطلاع از چگونگی دعوت از مهمانان و صحبت‌هایی که در این برنامه گفته می‌شود با مریم نوابی‌نژاد کارگران و تهیه کننده و همچنین داریوش کاردان مجری برنامه، گفت‌وگویی داشتیم.

داریوش کاردان از دغدغه‌هایش می‌گوید:

حرف دل مردم را با چاشنی طنز و شوخی بیان می‌کنم

دلیل دوری شما در این سال‌ها از اجرا در تلویزیون و دلیل این‌که بعد از سال‌ها اجرای برنامه «تاک» را پذیرفتید چه بود؟

اگر بخواهم صادقانه صحبت کنم باید بگویم. به‌دلیل این‌که حرف‌ها ناگفته می‌ماند و دوست ندارم بعد از سال‌ها اجرا در رسانه ملی حرف‌هایم سانسور شود. از طرفی جدا از ممیزی که در برخی برنامه‌ها به‌عنوان مجری حضور داشتم وجود داشت، حرف زدن در این روزها کلا مشکل بوده و هست. به‌عنوان مجری نمی‌توان در یک برنامه تلویزیونی صحبت کرد و انتظار داشت به مردم یا مسؤولان برنخورد. هر حرفی می‌زنیم به عده‌ای برمی‌خورد و فردای آن روز علیه سازمان صدا‌وسیما، برنامه و مجری موضع می‌گیرند. به‌عنوان مثال بارها دیده‌ایم مسؤولان که خود عهده‌دار این وضع موجود هستند درباره علت‌ها و افرادی که باعث این اوضاع هستند صحبت می‌کنند اما اگر در یک برنامه تلویزیونی یک مجری درباره این مشکلات صحبت کند، همان مسؤول درباره صحبت‌ها و برنامه پخش شده موضع می‌گیرد و رسانه ملی، برنامه و مجری را متهم به سیاه‌نمایی می‌کند. همه مردم از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطلع هستند و در فضای مجازی هم درباره تمام این مشکلات صحبت می‌شود اما تنها جایی که حق ندارد درباره مشکلات مردم صحبت کند رسانه ملی و برنامه‌هایی است که در این سازمان تولید می‌شود. با توجه به تمام این دلایلی که گفتم چند وقتی بود از فضای اجرا دور بودم و دوست نداشتم جلوی دوربین حضور داشته باشم. زمانی هم که مریم نوابی‌نژاد پیشنهاد حضور در برنامه تاک را مطرح کرد یک سؤال از او پرسیدم که آیا می‌توانیم در این برنامه حرف بزنیم و او گفت تا حدودی می‌توان صحبت کرد و من هم از این روزنه استفاده کردم تا حد توان با مردم عزیز ایران صحبت کنم. البته از مدیر شبکه دو و مدیر طرح و برنامه این شبکه نیز تشکر می‌کنم که از این برنامه حمایت کرده‌اند تا روی آنتن برود. من هیچ‌گاه در برنامه‌هایی که داشتیم به خودم اجازه ندادم که به شخص یا ارگانی توهین کنم. به‌واقع حرف‌های من درددل مردم است که با چاشنی طنز و شوخی سالم بیان می‌شود.

اکنون از این‌که در برنامه تاک و به‌عنوان مجری حضور دارید راضی هستید؟

بله. من به‌عنوان مجری در برنامه‌هایی که قبل از عید نوروز از شبکه دو روی آنتن می‌رود حضور کم‌رنگ‌تری دارم و در آیتم‌هایی کوتاه و تک‌نفره با مردم صحبت می‌کنم اما در برنامه نوروز گفت‌وگوهایی با مهمانان برنامه دارم که فکر می‌کنم بیشتر مورد قبول مخاطبان واقع شود.

برای اجرا در برنامه‌ها مطالعه‌ای دارید یا اجراهایتان بداهه‌گویی است؟

در برخی از موضوعات که اشراف کامل دارم و مهمان برنامه را تا حد زیادی می‌شناسم و از فعالیت‌های او باخبر هستم مطالعه کمتری دارم و سعی می‌کنم در حین برنامه سوالات را بپرسم اما در برخی از برنامه‌ها که اشراف کمتری نسبت به موضوع دارم و مثلا مهمان برنامه یک مهمان ویژه است که در مورد نجوم صحبت می‌کند، قبل از برنامه ساعاتی را به تحقیق و مطالعه درباره موضوع و مهمان می‌پردازم و سوالاتم را
مرور می‌کنم.

تاک یک برنامه انگیزشی است. آیا واقعا پخش چنین برنامه‌هایی باعث ایجاد انگیزه در بین مخاطبان خواهد شد؟ آیا با وضع موجود حضور این افراد موفق می‌تواند در مردم و بینندگان ایجاد انگیزه کند؟

قطعا برای انجام هر کاری بایستی بستر فعالیت در آن کار فراهم باشد. اوضاع اقتصادی مناسب، حمایت و ... می‌تواند در به‌ثمرنشستن هرکاری تاثیرگذار باشد اما تمام این افرادی که در برنامه تاک به‌عنوان افراد موفق حضور دارند هیچ‌کدام از این شرایط را نداشته و بارها طعم شکست را چشیده‌اند تا به جایگاه کنونی خود برسند. اتفاقا تعداد این افراد موفق کم نیست و این افراد هستند که می‌توانند باعث انگیزه در بین دیگر انسان‌ها شوند و راه آنها می‌تواند به درد مردم بخورد و الا اگر همه شرایط فراهم باشد این‌که موفق نباشیم جای تعجب دارد. این‌ها انسان‌های شاخصی هستند که با توجه با تمام مشکلات ناامید نشده و در کار خود بهترین شده‌اند. حرف‌های ما در برنامه تاک واقعا انگیزشی است و اگر از هر صد بیننده در وجود یک نفر انگیزه ایجاد شود ما کار خود را کرده‌ایم. البته قبول دارم که اکنون میتینگ‌های انگیزشی رشد قارچ‌گونه داشته‌اند و کلا همه صحبت‌های انگیزشی می‌کنند اما این افراد به‌واقع باعث انگیزه می‌شوند و سرگذشت آنها می‌تواند چراغ‌راه افرادی که می‌خواهند در راه موفقیت پای بگذارند باشد. در این برنامه کسانی صحبت کرده‌اند که با توجه به تمام مشکلات بازهم راه خود را پیموده‌اند و موفق هم شده‌اند. مثلا دخترخانمی که از کودکی عاشق پرواز و خلبانی بوده است و هرجا رفته مشکل سر راه او گذاشته‌اند و به او گفته‌اند که نمی‌توانی خلبان شوی اما او با تمام این نه شنیدن‌ها امروز موفق شده و خلبان هواپیمای مسافربری است. قطعا این فرد با دیگران متفاوت است و در راه رسیدن به هدفش از همه چیز گذشته و به هدف خود رسیده است. زندگی فردی چون او می‌تواند برای دیگر دختران این سرزمین ایجاد انگیزه کند و آنها را به خودباوری برساند. او بیش از یک آدم معمولی در راه رسیدن به اهدافش مصمم بوده است. توانایی او با دیگر انسان‌ها متفاوت نبوده اما ایستادگی اوست که قابل ستایش است. ما در برنامه تاک قصد داریم افرادی که انگیزه دارند را مصمم کنیم تا راه خود را ادامه دهند و موفق شوند.

در مورد ویژه‌برنامه نوروز تاک صحبت کنید این‌که چه تفاوتی با برنامه‌های هفتگی دارد؟

ویژه‌برنامه تاک در نوروز ۱۴۰۱ کمی متفاوت‌تر از برنامه هفتگی است و مهمانان آن کمی سرشناس‌تر و مردمی‌تر هستند و بعد از صحبت درباره فعالیت‌هایشان با آنها گفت‌وگو خواهم کرد. با آنها درباره کارهایشان گپ می‌زنیم و به‌اصطلاح فضا شادتر و عیدانه است. در این برنامه قصد داریم کمی کام مردم را شیرین کنیم و با طنز کلامی درست کمی مردم را بخندانیم. ما قصد نداریم مردم به هم یا به بدبختی‌هایشان بخندند. می‌خواهیم مردم در کنار هم بخندند و شاد باشند.

مریم نوابی‌نژاد، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه تاک:

تاک در نوروز ۱۴۰۱ رویکرد عیدانه دارد

مریم نوابی‌نژاد، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی ضمن اشاره به این موضوع که در گذشته خبرنگار بوده، اهدافش از ساخت برنامه تاک را تشریح کرد.

مریم نوابی‌نژاد، کارگردان و تهیه‌کننده برنامه تاک با تشریح این برنامه عنوان می‌کند: تاک به نوعی برنامه یک برنامه تد است. تد نوعی برنامه است که در بخش علمی، تکنیکال و پژوهشی ساخته می‌شود اما وقتی می‌خواهیم این برنامه را در تلویزیون و برای مخاطب عام بسازیم باید کمی قصه‌گوتر و ساده‌تر بیان شود تا بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. در برنامه تاک بیشتر افراد موفق و با انگیزه مهمان ما هستند و درباره موفقیت‌هایشان صحبت می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: تاک یک برنامه تد یا برنامه تخصصی درباره افراد موفق نیست و به همین دلیل در بخشی از برنامه این افراد با حضور روی سن از زندگی خود و دستاوردی که داشته‌اند صحبت می‌کنند و در بخشی هم مجری برای مخاطبان صحبت می‌کند. در تاک قصد داریم مخاطب را با خود همراه کنیم و به همین دلیل با حضور مجری و افراد موفق هم برنامه سرگرم کننده‌ای تولید می‌کنیم و هم باعث ایجاد انگیزه در مخاطبان می‌شویم.

این کارگردان می‌افزاید: اکنون در جامعه و فضای مجازی این نوع حرف‌ها را زیاد می‌شنویم که چقدر اوضاع اقتصادی و اجتماعی خراب است و نمی‌توان کاری را شروع کرد یا نمی‌توان در کاری موفق بود. این مشکلات یک واقعیت است و ما قصد نداریم در برنامه تاک بگوییم که بخواهیم تظاهر کنیم هیچ مشکلی وجود ندارد اما تلاش انسان‌ها و راهکارهایی که برای مشکلاتی که در مسیر موفقیت‌شان وجود دارد، ربطی به شرایط موجود جامعه ندارد و اگر این‌گونه بود باید همه انسان‌ها در جای جای دنیا می‌نشستند تا شرایط بهتر شود که بتوانند به اهداف خود برسند اما شاهدیم در بیشتر موارد انسان‌های موفق خود را از دل سختی‌ها بیرون کشیدند و توانستند شرایط را برای خود هموار کنند. به همین دلیل فکر کردیم برنامه‌ای بسازیم که از انگیزه و تلاش در شرایط دشوار بگوید و این‌که افرادی که در سخت‌ترین شرایط انگیزه خود را از دست نداده‌اند و کارهای بزرگی به انجام رساندند.

وی اظهار می‌کند: جدای از شرایط موجود که خوب است یا بد، خود فرد و تلاش اوست که می‌تواند آینده خود و محیط اطرافش را به سمت بهتر شدن و پیروزی پیش ببرد. به‌عنوان مثال، من در میان دوستانم یکی از افراد مبتلا به بیماری ‌‌ای‌بی‌(پروانه‌ای) را دارم که اگر دستش به هر وسیله‌ای بخورد، دچار مشکل خواهد شد اما اکنون یکی از بهترین دستیار کارگردان‌هاست و این موفقیت نتیجه سعی و تلاش و پشتکار اوست. در برنامه تاک، دو شخص موفق داریم که در دو بخش روی صحنه می‌روند و درباره داستان خود صحبت می‌کنند و در حین صحبت‌ها عکس‌ها و فیلم‌هایی از نوع فعالیت و موفقیت او برای مخاطب پخش می‌شود و مجری هم بعد از هر فرد موفق و در انتهای برنامه روی صحنه آمده و درباره اشاره‌ها، نشانه‌ها و مواردی که باید بر آن تاکید شود،
صحبت می‌کند.

نوابی‌نژاد درباره دلیل انتخاب داریوش کاردان به‌عنوان مجری تاک می‌گوید: تاک را در شکل یک برنامه تلویزیونی ساختیم و برای مجری از فردی استفاده کرده‌ایم که تا حد زیادی به موضوعات تسلط داشته باشد و وقتی درباره موضوعی صحبت می‌کند با او همخوانی داشته باشد. سعی کردیم در این برنامه، با هدف پیش رویم و هر برنامه تکمیل کننده برنامه قبلی باشد تا بتوانیم به هدف برنامه که ایجاد انگیزه و روشنی در بین مخاطبان است، دست یابیم.

وی با اشاره به حرفه‌ای بودن کاردان می‌افزاید: از گذشته با آقای داریوش کاردان آشنا بودم و در برنامه‌های قبلی مثل «هزار داستان»، «مکث» و «محاکات» که طراح و کارگردان و سوژه پردازشان بودم هم با ایشان همکاری داشتم. داریوش کاردان هم نگاه خوب و درستی نسبت به مسائل اجتماعی دارد و هم در نگاه به موضوعات با یکدیگر همسو هستیم و این موضوع توانسته در پیشبرد برنامه کمک زیادی داشته باشد. کاردان یک مجری کاملا حرفه‌ای و همراه است و با تمام وجود در برنامه حضور دارد و هیچ‌گاه با بی‌حوصلگی برنامه را اجرا نمی‌کند. در این سال‌ها به این نتیجه رسیدم که تجربه و سواد، حرف اول را می‌زند و داریوش کاردان هم سواد بالایی دارد و هم از تجربه کافی برای اجرا برخوردار است.

وی با اشاره به هدر رفتن سوژه‌های اجتماعی در برنامه‌های تلویزیونی ادامه می‌دهد: موضوعی که در برنامه‌سازی به دنبال آن هستم از قوه به فعل درآوردن موضوعات است. تقریبا همه موضوعات در برنامه‌سازی شبیه هم است و ما به‌عنوان یک برنامه‌ساز باید بتوانیم مانند یک کارگردان فیلم سینمایی که برای هزارمین بار درباره عشق صحبت می‌کند اما نوع نگاه خود و جذابیت خاص خود را دارد، برنامه‌سازی کنیم. باید بتوانیم طوری داستان زندگی افراد را تعریف کنیم که برای مخاطب عام و خاص جذاب باشد و مخاطب را با خود همراه کند. سوژه‌های بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت اما شاهد هستیم که با یک برنامه یا فیلم ضعیف حیف می‌شود و مخاطب آن را پس می‌زند.

این کارگردان می‌افزاید: من در گذشته خبرنگار بودم و به حرفه‌ای که در آن فعالیت داشتم افتخار می‌کنم. فعالیت در حوزه خبرنگاری نگاه مرا به موضوعات تغییر داده و به همین دلیل است که نوع نگاهی که به موضوعات اجتماعی دارم با دیگر برنامه‌سازان متفاوت است. باید بدانیم مخاطب تلویزیونی در چه زمانی تحمل شنیدن چه موضوعی را دارد. در برنامه‌هایی که تاکنون ساخته‌ام، مخاطب بومی و محلی را جذب کرده‌ام و این برای من بسیار با ارزش بوده‌است.

نوابی‌نژاد با اشاره به این موضوع که برنامه تاک به صورت واقعی به زندگی افراد می‌پردازد تشریح می‌کند: تاک به هیچ عنوان برنامه انگیزشی کاذب نیست و بر اساس واقعیت به زندگی افراد نگاه می‌کند. فردی که روی سن حضور دارد و از زندگی خود می‌گوید، راوی مشکلات و سختی‌هایی است که او توانسته از آنها به‌عنوان پلی برای موفقیت استفاده کند. شرایط امروز جامعه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بسیار دشوار است اما ما دوره جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته‌ایم و اگر این‌گونه بود که انگیزه‌ای برای زندگی وجود نداشت، باید در همان دوره از پا می‌افتادیم اما دیدیم که در همان دوران سخت هم زندگی ادامه داشت و مردم با موشکباران کنار آمده‌بودند و زندگی می‌کردند. نمی‌توان گفت مصیبت ندیدیم و سختی نکشیدیم اما زندگی ادامه داشت و امروز هم باید قبول کنیم با تمام مشکلات این زندگی ادامه دارد و باید راهی را برای بهتر زندگی‌کردن بسازیم.
وی ادامه می‌دهد: در برنامه تاک مهمان افرادی بودیم که در کار خود سه بار شکست خورده اما دوباره از نو شروع کرده‌اند. در خیلی از افراد هم دیده‌ایم مصاحبه شونده درباره موفقیت‌هایش غلو می‌کند و فقط می‌خواهد جلوی دوربین حضور داشته‌باشد و آن را کنار گذاشته‌ایم. ما برای رسیدن به سوژه‌های درست، تحقیق زیادی داریم و همین نکته، برنامه ما را از دیگر برنامه‌ها متمایز کرده‌است. برای حضور در برنامه گفته‌ها و زندگی افراد صحت‌سنجی می‌شود و موضوعاتی را که برای مخاطب جذاب هستند، انتخاب و درباره آنها صحبت می‌کنیم.

وی در پایان ضمن تشریح برنامه نوروزی تاک و تقدیر از مدیر شبکه دو می‌گوید: به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تاک، از همراهى، دلسوزى و توصیه هاى ارزشمند مهندس جعفرى جلوه تشکر می‌کنم که جنس کارِ درست و قصه‌هاى ناب را مى‌شناسند و با حمایت‌هایشان باعث دلگرمی ما شده‌اند. ما برای نوروز ۱۴۰۱ در برنامه تاک رویکرد عیدانه داریم و از آدم‌های شناخته شده که موفق هم هستند، در این برنامه استفاده کرده‌ایم که جدای از تعریف زندگی خود، یک گفت‌وگوی خاص هم با داریوش کاردان خواهندداشت. این برنامه قطعا یکی از متفاوت‌ترین برنامه‌های تلویزیون در نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود. برنامه تاک چهارشنبه‌ها بعد از گفت‌وگوی ویژه خبری پخش می‌شود و در نوروز هم هر روز بعد از خبر شبانگاهی شبکه دو روی آنتن خواهدرفت. تاکنون با توجه به ساعت پخش برنامه و اطلاع‌رسانی انجام شده، استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطبان صورت گرفته‌است. قصد داریم برنامه تاک یک برند در برنامه‌سازی شود و امیدواریم که ساخت این برنامه ادامه‌دار باشد و بتوانیم سال‌های متمادی این برنامه را روی آنتن ببریم.

احمدرضا معراجی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها