روایت مشاوران اسنپ‌دکتر از تجربه‌‌ی مشاوره‌‌ی آنلاین

اسنپ ‎دکتر مروج فرهنگ استفاده از مشاوره‌ی روانشناسی

یک روانشناس درباره افسردگی فصلی گفت: اگر افسردگی فصلی خفیف باشد، پیاده روی زیر نور آفتاب تا اندازه ای موثر است.
کد خبر: ۱۳۴۰۰۶۹

دکتر عطاالله محمدی، روانشناس و عضو مرکز مشاوره دانشگاه تهران در خصوص تفاوت میان افسردگی معمولی و افسردگی فصلی به جام جم آنلاین گفت: افسردگی فصلی، نوعی اختلال است که معمولا در ابتدای فصول سرد سال بروز و با شروع فصل بهار از بین می‌رود. این افسردگی باتوجه به زمان رخ‌دادن آن، افسردگی پاییزی یا افسردگی زمستانی نیز نامیده می‌شود. کسانیکه دچار افسردگی فصلی می‌شوند، معمولا خلق و خوی مناسبی دارند، اما با تغییر فصل به یکباره خلق و خوی شان تغییر می‌کنند. این افسردگی البته با افسردگی معمولی متفاوت است. دلیل ابتلا به افسردگی های معمولی مشکلاتی از قبیل مسائل شخصی، اجتماعی، عاطفی و حتی زمینه های ژنتیکی است، اما در افسردگی فصلی این موارد تاثیری در ابتلای فرد ندارند.

وی افزود: دلایل افسردگی فصلی کاملا مشخص نیست، اما مطالعات و تحقیقات گویای آن است که کاهش نور خورشید و کوتاه‌ شدن روز در فصول سرد در ابتلا به این نوع افسردگی نقش موثری دارد. به عنوان مثال در کشورهای اسکاندیناوی که نور کمتر است، میزان ابتلا نیز بیشتر است.

محمدی درباره اینکه چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی فصلی پاییز قرار دارند، توضیح داد: هر فردی امکان ابتلا به افسردگی فصلی را دارد، اما برخی از تحقیقات روانشناسی، ویژگی های سرشتی و منشی (تجربیات محیطی که هر فرد در طول زندگی کسب می کند) و سابقه ابتلای یک فرد به باقی بیماری های روانی را در احتمال ابتلایش به افسردگی فصلی بالا می دانند.

او در پایان خاطرنشان ساخت: برای تشخیص افسردگی فصلی باید به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کرد. اگر افسردگی فصلی خفیف باشد، قدم‌ زدن در زیر نور آفتاب تا اندازه ای موثر است، اما در افسردگی های فصلی شدید دارو درمانی، نوردرمانی و یا درمان های شناختی-رفتاری پیشنهاد می شود. در فصول سرد سال  فرد می بایست میوه جات و سبزی جات بیشتری را در برنامه غذایی اش جا دهد، ورزش کند، شاد باشد و روزهایش را صرفا در خانه نگذراند. حتی در کشورهای اسکاندیناوی که نور خورشید بسیار اندک است برای درمان افراد مبتلا به افسردگی فصلی از نوردرمانی استفاده می کنند. به این صورت که بیمار ساعت‌هایی از روز را در معرض نور مصنوعی یک دستگاه با شدت خاص قرار می ‌گیرد. 
 
ساناز قنبری / جام جم آنلاین
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها