پویش‌ های مهربانی و فعالیت‌های خیرخواهانه مسجد جامع گلشن گرگان در ماه مبارک رمضان و در دوران کرونا رونق بیشتری گرفته است

شور رمضان در گلشن گرگان (+عکس)

ساعت از ۲ بعدازظهر که می‌گذرد عطر برنج محلی و سبزی ​قورمه حوالی چهارراه میدان شهر توی خیابان شهید رجایی می‌پیچد و ضعف عابران و همسایگان روزه‌دار را دوچندان می‌کند.
کد خبر: ۱۳۱۴۶۲۹

رد بو را که بگیری و پیش بروی به گلشن می‌رسی، گلشن ۴. همان خیابانی که وارد نشده، زیبایی یک بنای باشکوه و زیبا حجم چشمانت را پر می‌کند. اینجا مسجد جامع گلشن گرگان است؛ یادگاری از دوران سلجوقیان و صفویان با دو گلدسته و یک گنبد فیروزه‌ای با کاشی‌های چشم نواز و ایوانی زیبا و صحن و سرایی باز و دلگشا.

عطر پلوی محلی از آشپزخانه همین مسجد قدیمی فرار می‌کند و راهی کوچه‌ها و خیابان‌ها و خانه در و همسایه می‌شود. پلو که دم کشید و سبزی​قورمه و قیمه خورش که آماده شد، جنب و جوش و برو و بیایی توی حیاط مسجد به پا می‌شود و دیگ‌ها هر کدام پشت وانتی سوار شده و راهی مقصدی می‌شود؛ یکی کمیته امداد، یکی زندان شهر و تعدادی هم به حاشیه شهر می‌رسد و روستاهای محروم نزدیک.

اینجا در مرکز شهر گرگان، در مسجد جامع زیبای شهر شور و حال ماه مبارک رمضان مثل سال‌های گذشته، مثل سال‌های بی‌کرونا همچنان پابرجاست و پرچم احسان و نیکوکاری همچنان بالا.

ماه مبارک رمضان شاید تنها ماهی باشد که مساجد سراسر سرزمین‌های اسلامی از رخوتی که سال‌هاست دامنشان را گرفته، رها می‌شوند و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و تلاوت قرآن، جشن‌های رمضانی و برپایی سفره‌های رنگارنگ افطاری و جنب و جوش و برو و بیای روزه‌داران مومن جانی دوباره در کالبدشان می‌نشیند. مساجد دوباره به اصل ماهیت وجودی خود نزدیک می‌شوند و می‌شوند همان نیایشگاه‌هایی که هم محل تصفیه و تزکیه نفس و روح است و هم محل گردهمایی و اجتماعات پرشور و شادی بخش و سازنده.

همین تعریف و نگاه درست و اصولی و زیبا به مسجد بود که اساس شکل‌گیری کانون بزرگ نیکوکاری استان گلستان در مسجد جامع گلشن گرگان در سال ۹۳ شد. مرکزی که به همت جواد طبرسا و پس از
دو سال طرح مطالعاتی و رایزنی با امام جمعه شهر گرگان شکل گرفت و ماه رمضان‌های گرگانی‌ها را باصفا و بابرکت‌تر از سال‌های پیشتر کرد؛ اولین مرکز نیکوکاری گلستان که دامنه کارهای خیرش ( از پرداخت اجاره بها و هزینه درمان و داروی نیازمندان گرفته تا تهیه جهیزیه و آزادسازی زندانیان) به تدریج پا را از ماه خدا هم فراتر گذاشت و به تمام ماه‌های سال و روستاها و شهرهای دور و نزدیک استان کشیده شد.

ایجاد جذابیت برای مسجد هزار ساله گلشن که زیبایی‌های ظاهری کم نداشت اما خالی از روح و شور و شادی بود و غربت و سکوت مهمان ایوان‌ها و صحن و شبستانش، مهم‌ترین دلیل جواد طبرسا برای تاسیس یک مرکز بزرگ نیکوکاری در دل مسجد شد؛ مرکزی که هم عطر غذا از پنجره‌های آشپزخانه‌اش بگریزد و در هوا پخش شود و هم آهنگ زیبای تلاوت قرآن از ماذنه‌هایش به گوش رسد، هم درس و بحث اخلاق اساتید و سخنرانان و روحانیون بر سکوی نزدیک محرابش به راه باشد و هم محل به اشتراک‌گذاری تجربه جوانان موفق و کارآفرین.

برنامه جامعی که هرسال پربارتر و کاملتر و پرطرفدارتر از پیش به حیات خود ادامه می‌دهد. جالب این‌که کرونا هم طی یکی دو سال گذشته نتوانسته از حرکت و پویایی این مرکز کم کند و با تدبیر مدیران فرهنگی، فضای مجازی بستری برای ادامه انواع فعالیت‌های فرهنگی آن شده است.

پویش‌های مهربانی

ماه مبارک امسال هم با وجود جولان کرونا، مسجد جامع گلشن در قالب پویشی با نام مهربانی پرشور
و با نشاط ( با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی) به حیات معنوی و پرخیر و برکت خود ادامه داد. پویش مهربانی شامل سه طرح نان مهربانی، سفره مهربانی و توشه مهربانی می‌شود و جواد طبرسا، مدیر کانون فرهنگی مسجد جامع گلشن گرگان درباره آنها به جام‌جم می‌گوید: در پویش نان مهربانی صد نانوایی در صد نقطه از شهرستان گرگان را فعال کردیم تا جمعا روزی ۱۴هزار قرص نان بپزند و در میان نیازمندان توزیع کنند. آرد مورد نیاز نانوایی‌ها که روزانه صد کیسه می‌شود را خودمان به کمک خیرین تهیه کرده و در اختیار نانواها می‌گذاریم. کار توزیع نان‌ها هم به عهده خود نانواها و معتمدین محلات گذاشته شده تا درنهایت در ماه مبارک رمضان در مجموع ۳۶۴ هزار قرص نان را به سر سفره نیازمندان ببرند.

پویش توشه مهربانی هم شامل هزار بسته حمایتی شامل برنج، مرغ، شکر، ماکارونی، حبوبات و... به قیمت هر بسته ۵۰۰ هزار تومان می‌شود که از قِبَل حمایت‌های مادی خیرین تهیه و بین تهیدستان استان توزیع می‌شود. توشه‌های مهربانی درمجموع به خانه هزار نیازمند آبرومند راه خواهند یافت.

و اما سفره مهربانی، پویش غذای گرم و افطار است که هر روز در آشپزخانه مسجد گلشن طبخ می‌شود و پس از آن‌که عطر هوس انگیزش در صحن و سرای مسجد و کوچه‌های اطراف پیچید،​ در دیگ‌ها و ظرف‌های یک‌بار مصرف می‌نشیند و حول و حوش عصر، سوار بر وانت و پیکان و پراید راهی محلات مستضعف و جنوب شهر و روستاهای اطراف می‌شود؛ هر افطار هزار پرس.

بوی مهر به زندان‌ها هم رسید

پویش مهربانی مرکز نیکوکاری مسجد جامع گلشن دامنه‌اش گسترده‌تر از طبخ و توزیع نان و غذا و بسته‌های حمایتی است و آزادی زندانیان را هم شامل می‌شود. آن طور که طبرسا می‌گوید این پویش با جمع‌آوری ۱۷۵ میلیون تومان و تحت حمایت مادی و معنوی آیت ا... نورمفیدی، امام جمعه گرگان و امام جماعت مسجد گلشن توانسته ۱۷ زندانی را در شب ولادت امام حسین (ع) آزاد کرده و به آغوش خانواده‌هایشان بازگرداند. مدیرکانون فرهنگی مسجد جامع گلشن گرگان البته می‌گوید که با ستاد دیه استان پویشی بزرگتر راه‌اندازی کرده‌اند که بر اساس آن با جمع‌آوری ۹میلیارد تومان، ۱۳۴ زندانی را از بندهای زندان برهانند. این پویش از حدود دو هفته پیش در ماه مبارک رمضان آغاز شده و قرار است تا عید فطر توشه‌ای را برای آزادی زندانیان فراهم کند.

مهربانی‌تان مستدام

دامنه خیرخواهی نیکوکاران مسجد گلشن گرگان فقط به ماه مبارک رمضان ختم نمی‌شود و به پویش‌های متعددی در طول سال برای حمایت از نیازمندان می‌رسد. یکی از این پویش‌ها، پویش مرغ است که طبرسا درباره‌اش می‌گوید: در اول هر ماه قمری حدود ۵۰۰ مرغ به کمک خیرین خریداری، تقسیم‌بندی و بین محرومان توزیع می‌شود.

پنجشنبه‌های مهربانی، پویش دیگری است که از زمان شیوع کرونا راه‌اندازی شده و قرار است مرهمی بر دل بازماندگان فوتی‌های کرونا باشد. طبرسا می‌گوید: خانواده‌هایی که عزیزی را بر اثر کرونا از دست داده‌اند، نمی‌توانند در این شرایط مراسم ختمی برای عزیز خود بگیرند، درحالی که شاید با برگزاری یک مراسم یا خیرات به آرامش بیشتری برسند. ما از آنها می‌خواهیم درصورت تمایل هزینه‌ای که می‌خواسته اند صرف مراسم ختم کنند در اختیار ما بگذارند تا با آن غذایی طبخ کرده و در مناطق محروم توزیع کنیم. این پویش با استقبال گسترده‌ای روبه رو شده است.

مجازی‌های گلشن

فعالیت‌های مرکز نیکوکاری مسجد گلشن اما بسیار فراتر از راه‌اندازی پویش‌های مهربانی است. گلشنی‌ها در دوران کرونا با فعالیت‌های مجازی فرهنگی‌شان هم در ماه مبارک رمضان گل کاشتند. آنها یک مسجد مجازی راه‌اندازی کرده‌اند که جواد طبرسا، مدیر کانون فرهنگی مسجد گلشن درباره اش به ما این طور می‌گوید: مسجد مجازی ما کارش را از اذان مغرب با اذان‌گویی یکی از مکبرهای جوان و مشتاق آغاز می‌کند و با چند برنامه در ساعات پایانی شب به پایان می‌رساند. برنامه‌های این ساعت از شب، شامل تلاوت قرآن، مناجات‌خوانی و گفت‌وگوی ویژه با مهمانان است؛ مهمانانی که معمولا از خیرین و نیروهای جهادی و کادر درمان و کارآفرین‌های نخبه استان انتخاب می‌شوند و حضور در برنامه می‌تواند به منزله معرفی، تشویق و قدردانی از آنها باشد. همه این برنامه‌ها به صورت لایو (زنده) از صفحه اینستاگرام مسجد پخش می‌شود و بچه‌های گلشن برای اجرای آنها یک استودیو برپا کرده‌اند. این برنامه که به زنده کردن روح مسجد حتی در زمان اوجگیری کرونا انجامیده، با تحسین و تقدیر مسوولان استان همراه بوده است؛ تقدیری که بیراه هم نبوده، چراکه گلشنی‌ها توانسته اند با راه اندازی پویش‌های چندگانه خود، عطر مهربانی را در سطح استان پخش کرده و با دعوت از اقشار مختلف به بخش مهمان ویژه شان، پای شیعه و سنی و فارس و کرد و ترکمن و زن و مرد و پیر و جوان و روحانی و غیرروحانی و فرزندان و خانواده‌های شهدا و ایثارگر را به برنامه و مسجد باز کنند و همه را در این فعالیت معنوی فرهنگی سهیم و شریک سازند.

 

شور رمضان در گلشن گرگان (+عکس)

شور رمضان در گلشن گرگان (+عکس)

شور رمضان در گلشن گرگان (+عکس)

شور رمضان در گلشن گرگان (+عکس)

 

فاطمه مرادزاده - ایران / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها