گفت‌وگوی صریح‌ با رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور درباره چرایی تامین نشدن بالگرد برای اطفای حریق جنگل‌ها

ماجرای آتش سوزی های اخیر در جنگل ها و مراتع

آتش در زاگرس تنوره می‌كشد، بلوط‌ها یكی یكی به كام آتش فرو می‌روند و اندك حیات‌وحش باقیمانده اكوسیستم زاگرس زنده زنده كباب می‌شوند. جنگلبانان و محیط‌بانان نیز با دست خالی و بیل حریف آتش نمی‌شوند.
کد خبر: ۱۲۶۷۸۱۴
چاره كار اطفای حریق هوایی و استفاده از بالگرد برای جا به جایی تیم اطفای حریق به مناطق صعب‌العبور است، اما جولان آتش در نقاط مختلف زاگرس نشان می‌دهد بالگردها به موقع به داد‌ جنگل‌ نمی‌رسند.‌ سرنخ این ماجرا را كه دنبال كنید به تامین نشدن اعتبارات برای اعزام بالگرد‌ها می‌رسید.

درباره این ناهماهنگی كه تنها قربانی‌اش محیط‌زیست كشور است با رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور صحبت می‌كنیم، هر چند مسعود منصور گله‌گذاری در این رابطه را به پس از اطفای حریق جنگل‌ها موكول می‌كند، اما وقتی از نقش وزارت دفاع، وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه می‌گوید كاملا مشخص است كه چرا بالگردها دیر به داد جنگل‌های شعله‌ور كشور می‌رسند. 

آتش‌ سوزی در مناطق مختلفی در زاگرس رخ داده است آن‌قدر كه به نظر می‌رسد سازمان جنگل‌ها دست روی‌ دست گذاشته تا زاگرس خاكستر شود.‌

این‌كه در برخی نقاط زاگرس حریق وجود دارد حرف درستی است،‌ اما این‌كه سازمان جنگل‌ها دست روی دست گذاشته‌ بی‌انصافی است، چون همه همكارانم در همه استان‌ها‌ حتی پیش از وقوع آتش‌سوزی برای كارهای پیشگیری با تمام وجود تلاش كرده و می‌‌كنند‌. اگر تلاش آنها نبود شاید اتفاقات بدتری می‌افتاد.

با این حال نتایج مناسب نیست و ما در اطفای حریق ضعیف عمل می‌كنیم‌.

 وقتی در مناطق صعب‌العبور حریق اتفاق می‌افتد و به‌جز اطفای هوایی و تامین بالگرد راه دیگری وجود ندارد. سازمان جنگل‌ها جز تلاش ‌برای تامین بالگرد چه كاری می‌تواند انجام دهد؟!

چرا به سازمان جنگل‌ها برای اطفای حریق بالگرد نمی‌دهند؟

از پیش توافق شده كه در ‌16 پایگاه بالگرد مستقر باشد و وقتی حریق اتفاق می‌افتد با دستور فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها‌ پرواز انجام شود، اما متاسفانه این توافق اكنون دچار مشكل شده است‌.

 مشكل كجاست؟

ظاهرا از سنوات گذشته برخی مواد توافق عملی نشده است.

منظورتان تامین نشدن اعتبارات است؟

بله.

این بدهی به وزارت دفاع چقدر است؟

حدود 20 تا 30 میلیارد تومان.

مگر وظیفه سازمان برنامه و بودجه نیست كه اعتبار را تامین كند؟

براساس توافق اگر نیاز به اطفای حریق هوایی باشد‌ هزینه‌ها با تایید وزارت كشور اعلام می‌شود و سازمان برنامه و بودجه اعتبار را به وزارت دفاع می‌دهد.

پس به نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه باید بیشتر به فكر جنگل‌های كشور باشد‌‌.

واقعیت این است كه در شرایط كنونی كه برای اطفا مشكل داریم پرداختن به این مساله اولویت نیست و باید تلاش كرد آتش خاموش شود. درواقع الان زمان گله‌گذاری نیست. ‌

 زمان گله‌گذاری نیست، اما باید نقاط ضعف و دلیل نبود تعامل مشخص شود. 

 ‌نقطه ضعف این است كه وقتی بالگرد می‌خواهیم ‌خیلی دیر در اختیارمان قرار می‌گیرد.‌ از شب گذشته به همه‌كس پیام داده و با خیلی‌ها تماس گرفته ‌و درخواست بالگرد كرده‌ام. ‌در منطقه حفاظت‌شده خائیز اگر امروز (جمعه) تا چند ساعت دیگر بالگرد به منطقه اعزام نشود و هوا تاریك شود نمی‌توانیم آتش را خاموش كنیم، چرا كه گسترده‌تر می‌شود. از مسؤولان خواهش می‌كنم بالگرد آبپاش و بالگرد مخصوص برای‌ جا‌به‌جایی نیروها را به منطقه اعزام كنند.

صریح‌تر صحبت ‌‌كنید چه نهادی بالگرد ارسال نمی‌كند؟

ستاد كل باید اجازه پرواز بدهد وزارت دفاع محور این اقدام است، آنها نیز محدودیت‌هایی دارند مثل گرفتن مجوز‌ و تامین هزینه‌های پرواز.

از وقتی آتش‌سوزی‌های اخیر شروع شده چندبالگرد در اختیار شما قرار گرفته است؟

در لرستان بالگرد در اختیار ما قرار گرفت. در كهگیلویه نیز به همین شكل. 
   در چند روز اخیر نیز بالگردهایی به مناطق آتش‌سوزی اعزام شد كه دچار نقص فنی شدند یا سوخت كافی در اختیار نداشتند.

بالگردی كه به بوشهر اعزام شد نقص فنی داشت و زمین گیر شد و نیاز به تامین سوخت داشت.

قانون در این مورد چه می‌گوید؟

سازمان جنگل‌ها متقاضی خدمات است، قانون 1346 تكلیف كرده كه دستگاه‌ های لشكری و كشوری در این حوزه وظیفه دارند.‌ قانون مدیریت بحران نیز نیروهای مسلح را موظف به همكاری كرده است به همین دلیل خواهش می‌كنم كمك كنند تا حریق اطفا شود.

آیا بالگرد به ‌منطقه حفاظت‌شده خائیز رسیده است؟

 از پنجشنبه گذشته كه حریق شروع شد100 نیروی مردمی و بسیج را جمع‌آوری كرده‌ایم و منتظر بالگرد هستیم تا آنها را به مناطق صعب‌العبوری كه دچار آتش‌سوزی شده انتقال بدهیم.

علت آتش‌سوزی منطقه خائیز مشخص شده است؟

به طور دقیق نه، اما حدس و گمان‌هایی زده می‌شود.

چه حدس‌هایی؟

گمانه‌زنی می‌شود چند كشاوز به دلیل اختلاف، زمین یكدیگر را آتش زده‌اند. البته ‌كشاورزانی هستند كه پس از برداشت محصول،‌ زمین را آتش می‌زنند در حالی كه قانون این را جرم دانسته است، برخی موارد نیز گردشگران نكات ایمنی را رعایت نمی‌كنند‌. 

آنها با آتش روشن كردن یا پرتاب‌‌ ته سیگار روشن به آتش‌سوزی جنگل‌های كشور دامن می‌زنند.

اعتبارات سازمان جنگل‌ها برای اطفای حریق‌ چقدر است؟

اعتباری كه در اختیار ماست برای بالگرد نیست، بلكه اعتبار اندكی برای تهیه آب و غذا ‌یا تهیه‌ كفش و لباس ضدحریق برای تیم اطفای حریق است كه آن ‌هم كامل تامین نشده است. 

این اعتبار چقدر است؟

كل اعتبار ما حدود 11 میلیارد تومان بود كه كاهش یافت و به حدود هشت میلیارد تومان رسید. در این بین تجهیزاتی نیز سال 96 خریداری شده و اكنون بخشی از اعتبارات ما برای اقساط آن تجهیزات كم می‌شود.

بنابراین دست سازمان جنگل‌ها برای اطفای حریق خالی است؟ 

 از هفته پیش به ادارات كل منابع طبیعی اجازه داده‌ام كه از هر محلی كه اعتبار دارند می‌توانند برای خدمات اطفای حریق استفاده كنند.

آقای روحانی ادعا می‌كنند محیط‌زیستی‌ترین دولت را دارند، اما چرا هنوز جنگلبانان ما باید با بیل آتش را خاموش ‌كنند یا برای تامین تجهیزات ایمنی اولیه‌شان با مشكل رو‌به‌رو باشیم؟

تا آنجا كه مطلعم آقای رئیس‌جمهور نیز در جلسه دولت به وزارت دفاع و سازمان برنامه تاكید كرده‌اند كه با سازمان جنگل‌ها همكاری بیشتری داشته باشند. امیدوارم با پیگیری‌هایی كه امروز (شنبه) می‌شود ناهماهنگی‌ها برطرف شود.

در آتش‌سوزی‌های چند روز اخیر چند نفر مجروح شده یا جان‌باخته‌اند؟

در كرمانشاه یكی از نیروهای تكاور شهید شد.‌‌ در گچساران نیز سه نفر مجروح شدند در منطقه خاییز نیز یكی از محیط‌بانان از ارتفاع سقوط كرد، البته آسیب‌های جزئی سوختگی نیز هست.   
 
مهدی آیینی - دبیر گروه جامعه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
۰
۰
حالا چون بدهی دارد باید نگاه کنیم تا همه چی خاکستر بشه اصلا اهمیتی براتون نداره

نیازمندی ها