اتفاقی تلخ که برای مرحوم خانم آسیه پناهی افتاد بار دیگر ذهن‌ها را متوجه این موضوع کرد که باید برای محرومان و مستضعفان جامعه که قدرت خرید مسکن ندارند و به کپرنشینی و حاشیه‌نشینی روی آورده‌اند، فکری اساسی کرد.
کد خبر: ۱۲۶۷۸۰۶

از سویی دیگر، این نکته هم قابل ذکر است که شهرداری‌ها باید براساس قانون با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز برخورد کنند، چون زمین‌خواری در کشور مشکلات متعددی به‌وجود آورده است.

واقعیت آن است گرانی مسکن باعث شده مردم مستعضعف در حاشیه‌ شهرها اقدام به تصرف زمین کنند و در این مناطق آلونک و کپر بسازند. در شرایط فعلی، قیمت مسکن بالاست و بخشی از مردم قدرت خرید مسکن ندارند و اساسا در این وضعیت سخت، امید به صاحب خانه شدن بسیاری از مردم ضعیف شده است.

در گذشته اجرایی شدن طرح مسکن مهر باعث شده بود تعداد زیادی از مردم که آرزوی تهیه مسکن داشتند با پرداخت مبالغی کم می‌توانستند خانه بخرند، اما در سال‌های اخیر این طرح مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است. طبعا برای این‌که شاهد بروز چنین اتفاقاتی نباشیم باید تدابیری اساسی در عرصه مجلس و دولت اندیشید. توجه به برخی از اقدامات صورت گرفته و تجارب قبلی هم در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

همچنین در صورت تداوم این روند و همکاری مستمر نهادهای انقلابی، گام‌های بلندی در این عرصه می‌توان برداشت. گذشته از این باید توجه داشت ما با فرار مالیاتی بخشی از افراد متمول جامعه روبه‌رو هستیم که گرفتن مالیات از این افراد می‌توان زمینه هزینه کردن آن در بخش مسکن برای افراد محروم جامعه را فراهم آورد. از سویی دیگر باید توجه داشت حاشیه‌نشینی علاوه بر معضل تصرف زمین با آسیب‌های فراوانی در حوزه مسائل فرهنگی، بیکاری، فقر، اعتیاد و ... روبه‌روست و برای حل هر کدام از این مشکلات باید فکر جدی کرد. نکته دیگر این‌که ماموران شهرداری هم باید در چنین مواردی با احتیاط بیشتری عمل کنند.

برای برخورد درست با معضل محرومیت باید محرومیت زدایی در اولویت کارهای مجلس،‌ دولت و سایر نهادهای انقلابی قرار گیرد و بنای مجلس یازدهم بر این است که در این حوزه تلاش مجدانه‌ای انجام دهد.  

محمد رشیدی - منتخب کرمانشاه در مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها