نماینده پیشین ایران در اوپک :

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۹۶

ایران باید به نتیجه برسد که اقتصاد فقط در کشورهای امریکایی و اروپا نیست

بار کشتی های ایرانی که به سمت ونزوئلا حرکت کرد، محموله های فروخته شده ایران به ونزوئلاست که متعلق به این کشور است و هر کشوری می تواند بار خود را اسکورت کند. ولی نباید فراموش کرد که نفت کش های ایرانی بیشتر این مسیر را بدون اسکورت طی کردند و بعد از ورود به آبهای سرزمینی ونزوئلا اسکورت شدند. در حقیقت ایران بخش اعظم مسیر را با اقتدار خود پیش رفت. این اقتدار باید در ابعاد مختلفی خود را نشان بدهد و امروز می بینیم که در بخش اقتصادی و در حوزه صادرات خود را نشان داده است.
 
وقتی فرمانده هوافضای سپاه اعلام می کند که در صورت هر اقدام شیطنت آمیزی از سوی آمریکا ما کشتی ها ناوها و تمام امکانات آمریکا تا شعاع دو هزار کیلومتری را هدف قرار می دهیم به معنی اقتدار و توانایی نظام است که می تواند به دخالت آمریکا پاسخ بدهد. این اقتدار امروز خود را در همه ابعاد نشان می دهد. آمریکا می داند که در صورت هر عکس العملی با اقدامات متقابل ایران روبرو خواهد شد. و ایران چه در خلیج فارس و چه خارج از این حوزه توانایی پاسخگویی دارد.

با توجه به این اقدام خیلی ها منتظر یک جو نامناسب بودند؛ ولی شاهد هستیم که جو روانی مثبت در این زمینه البته تا به امروز حاکم است و نشان می دهد ایران علاوه بر تحریم های آمریکا می تواند به صادرات خود ادامه بدهد. این آزمونی بود که نشان داد می توان تحریم آمریکا را شکست و با پرچم ایران و به شکل چراغ روشن به صادرات ادامه داد. تاثیر این حرکت کاملا مثبت است و نشان می دهد ما می توانیم روند مثبت و رو به رشدی در مسیر صادرات نفت داشته باشیم. البته به شرطی که این روند تداوم داشته باشد و ما بتوانیم با کشورهای دیگر به توافق برسیم و با اقتدار به صادرات خود ادامه بدهیم.
 
آمریکا کشورهای بسیاری را تحریم کرده است و این کشورها می توانند بلوکی تشکیل بدهند و روابط نزدیکی با هم داشته باشند و بتوانند با کمک هم مشکلات اقتصادی خود را حل کنند. ونزوئلا نمونه ای بود و سایر کشورهای تحریمی نیز می توانند با هم کار کنند و این کار شدنی است. با توجه به وضعیتی که ایران دارد و باتوجه به تحریم هایی که اصلا مشخص نیست ایستگاه پایانی اش کجاست نباید خودش را به تجارت با آمریکای لاتین محدود کند.
 
ما می توانیم به جز با آمریکا با کشورهای دیگر دنیا کار کنیم. اما باید کمی با شهامت و با جسارت این کار انجام شود. با ارسال محموله بنزین به ونزوئلا ایران توانست تابوشکنی کند. ایران باید به این نتیجه برسد کشورهایی که می تواند با آن ها همکاری کند فقط محدود به آمریکا و کشورهای اروپایی نیست. کشورهای دیگری نیز هستند که موقعیت اقتصادی خوبی دارند ولی متاسفانه ایران فقط فکر می کند اقتصاد فقط در برخی از کشورهاست.
امیدوارم باز هم شاهد اینگونه حرکت ها باشیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها