سخنگوی وزارت امور خارجه خطاب به وزیر خارجه فرانسه:

رسیدگی به جرایم اتباع ایرانی در صلاحیت قضایی محاکم ایرانی است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره عادلخواه با بیان اینکه رسیدگی به جرایم اتباع ایرانی صرفا در صلاحیت قضایی محاکم ایرانی است، گفت: بی احترامی به اصول حاکمیتی خود را به هیچ وجه بر نمی‌تابیم.
کد خبر: ۱۲۶۷۶۶۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص خانم فریبا عادلخواه اظهار داشت: رسیدگی به «جرایم اتباع ایرانی» صرفا در صلاحیت قضایی «محاکم ایرانی» است.

وی عنوان کرد: این پرونده با رعایت مقررات در دادگاه مورد رسیدگی قرار گرفته و خانم عادلخواه از حقوق شهروندی خود برخوردار بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: رای صادره رای دادگاه بدوی است و خانم عادلخواه می‌تواند از طریق مجاری قانونی نسبت به آن فرجام خواهی کند.

موسوی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از استقلال کامل برخوردار است، تسری برداشت‌های یک طرفه از احکام مستقل قضایی را برای روابط دو کشور غیر سازنده خواند و تاکید کرد: هر گونه لحن تهدید آمیز و مداخله جویانه باعث پیچیده‌تر شدن این پرونده شده و جمهوری اسلامی ایران بی احترامی به اصول حاکمیتی خود از جمله استقلال قوه قضاییه را به هیچ وجه بر نمی‌تابد.

ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه دیروز (سه‌شنبه) ششم خرداد ماه به موضوع فریبا عادلخواه پرداخت و گفت که تعیین مجازات حبس برای این متهم توسط مسئولان قضایی ایران، روابط پاریس با تهران را دشوارتر می‌کند.

وی با بیان اینکه روابط ایران و فرانسه بعد از صدور حکم محکومیت مخدوش شده، گفت: «این حکم بر اساس هیچ مبنا و پایه جدی بنا نشده و انگیزه‌ای سیاسی داشت. پس ما قاطعانه به مسئولان ایرانی می‌گوییم که فریبا عادلخواه را بدون تأخیر آزاد کنند».

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران هشتم دی ماه ۱۳۹۸ در واکنش به بیانیه وزارت خارجه فرانسه گفته بود: بیانیه وزارت خارجه فرانسه در خصوص یک تبعه ایرانی اقدامی مداخله جویانه بوده و درخواست فرانسه را فاقد مبنای حقوقی می‌دانیم، زیرا فرد مورد نظر (خانم عادلخواه) تبعه ایران است و به اتهام «ارتکاب اعمال جاسوسی» بازداشت شده است و وکیل ایشان از جزییات پرونده اطلاع داشته و پرونده وی توسط قوه قضاییه در دست بررسی است.(جزییات بیشتر)

سخنگوی وزارت خارجه ایران مهر ماه سال گذشته ۱۳۹۸ نیز در واکنش به اظهارات مداخله جویانه سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در خصوص عادلخواه گفته بود: تابعیت مضاعف اتباع ایرانی وفق قوانین جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته نشده و لذا خانم فریبا عادلخواه یک تبعه ایران محسوب و به عنوان یک ایرانی از تمامی حقوق شهروندی شناخته شده برای اتباع ایرانی بهره مند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها