رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اعلام خبر از سرگیری نظارت بر اجرای طرح شناسه کالا در بخش لوازم خانگی گفت که خریداران می‌توانند با استفاده از سامانه «*۴*۷۷۷۷#» مشخصات لوازم خانگی را دریافت کنند.
کد خبر: ۱۲۶۷۲۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، مرتضی میری در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: نظارت بر اجرای این طرح در پی شیوع ویروس کرونا برای حدود دو ماه متوقف شده بود، اما حالا قرار شده با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بعد از تعطیلات عید فطر از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه شناسه کالا به تنهایی نمی‌تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد، تصریح کرد: آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا دو بند دیگر شامل کد رهگیری و سامانه گارانتی را هم داراست که در صورت تکمیل طرح و اجرای همزمان این سه بند، جنس قاچاق مشخص می‌شود. این طرح قرار بود تا پایان خرداد ماه امسال تکمیل شود که بخاطر شیوع ویروس کرونا حداقل دو ماه به تاخیر افتاد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در حال حاضر هر شناسه کالا می‌تواند برای کالاهایی با برند و مدل مشابه استفاده شود، اما در صورت تکمیل طرح و اجرای سه بند یاد شده، هر کالا یک شماره مخصوص دارد که مانند اثر انگشت برای شناسایی آن عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ۱۰ قلم لوازم خانگی شناسه کالا تعریف شده که امیدواریم به زودی برای سایر کالاها نیز تعریف شود افزود: برخی از فروشگاه‌ها هنوز شناسه کالا را درج نکرده اند، اما از اتحادیه رسید دریافت کرده اند که طبق توافق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قرار شده مشکلی برای این واحدها ایجاد نشود و امیدواریم ستاد هم تا پایان شهریور به این واحدها فرصت دهد، اما درباره فروشگاه‌هایی که نه شناسه کالا و نه رسید دارند کالای آن‌ها به عنوان قاچاق جمع آوری خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، خریداران می‌توانند با ارسال شناسه کالای مورد نظر خود به سامانه *۴*۷۷۷۷# مشخصات کالا از جمله شرکت تولیدی آن را دریافت کنند و مطئن شوند که کالا از راه قاچاق به کشور وارد نشده است.

سال ۱۳۹۸ بعد از سه سال انتظار بالاخره آیین‌نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش لوازم خانگی اجرا شد؛ به طوری‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل تا ۱۵ دی ماه فرصت داد که برای هشت گروه کالایی خود فرایند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالاهای خود شناسه دریافت کنند و بعد از ۱۵ دی ماه کالاهایی که دارای شناسه کالا نباشد در سطح بازار کالای قاچاق تلقی می‌شوند اما این مهلت تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شد و طبق اعلام انجمن صنایع لوازم خانگی، طرح برخورد با لوازم خانگی بدون شناسه از چهارشنبه (۱۶ بهمن ۱۳۹۸) از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شد.

این هشت گروه کالایی شامل کولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماکروویو، جاروبرقی و پکیج است که البته طبق اعلام وزارت صمت در قدم‌های بعدی اجرای آیین نامه شناسه و رهگیری کالا تمامی اقلام لوازم خانگی را شامل می‌شود.

آئین‌نامه اجرایی شناسه‌های کالا و رهگیری کالا موضوع ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، برای اجرا ابلاغ شد. ماده ۲۰ این آئین‌نامه مسئولیت اجرای آن‌را به وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صمت موظف است «امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم کند و یکتا بودن شناسه‌های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها