سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ضمن تاکید بر لزوم آموزش نکات ایمنی و مقابله با حوادث به شهروندان نکاتی را درباره نحوه برخورد با حریق‌های کوچک تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۶۷۲۵۶

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، سید جلال ملکی در گفتگو با ایسنا در باره نحوه برخورد و اطفا حریق‌های کوچک که به اصطلاح به آن‌ها حریق موضعی گفته می‌شود اظهار کرد: حوادث آتش‌ سوزی، حتی آن‌ دسته‌ از حریق‌های گسترده معمولا از یک شعله کوچک شروع می‌شوند.

وی با بیان بر اینکه به این حریق‌ها موضعی گفته می‌شود اظهار کرد: در بسیاری از موارد حریق اطفا حریق و شعله در لحظات اولیه حتی نیاز به خاموش کننده‌ها هم ندارد. برای مثال آتش‌سوزی‌هایی که در منزل اتفاق می‌افتد معمولا موارد مشخصی است که اگر شهروندان از وقوع آن زود باخبر شوند می‌توانند آن را اطفا کنند.

آب روی روغن داغ نریزید

ملکی با اشاره به شعله ور شدن غذا حین انجام پخت و پز گفت: اگر روغن آنقدری داغ شود که به درجه خوداشتعالی برسد خود به خود شعله ور می‌شود، در این شرایط برخی افراد که برای پاسخ به حادثه از تمرکز لازم برخوردار نیستند برای خاموش کردن آتش روی روغن داغ، آب می‌ریزند که همین اقدام باعث افزایش شعله وری می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ادامه داد: در زمینه این نوع از حریق‌های موضعی راه‌های بسیاری وجود دارد. در این مورد خاص می‌توان ضمن بستن شیر اصلی گاز، درب ماهیتابه یا قابلمه را بگذارند تا هوا به آتش نرسد.

وی جان افراد را در اولویت دانست و در این باره گفت: البته اگر شهروندان احساس کردند که با اقدام کردن نسبت به اطفا حریق جان خود یا اطرافیانشان در خطر می‌افتد باید حفظ سلامتی را در اولویت قرار دهند. حین وقوع حریق تماس با سازمان آتش‌نشانی تهران نیز یکی از اولویت‌ها است.

ملکی ضمن بیان اینکه برخورد با این دسته از حوادث طی کلاس‌های آتش‌نشانی تهران آموزش داده می‌شود گفت: اطفا برخی از این حوادث نیاز به خلاقیت هم دارد که شهروندان طی کلاس های آموزشی آتش نشان داوطلب برخورد با این دسته از حریق ها را نیز آموزش می‌بینند.

وی بر لزوم فراگیری آموزش های مقابله با حوادث تاکید کرد و در این باره گفت: اگر شهروندان رفتار حریق و نحوه‌ مقابله با آن را آموزش ببینند قطعا در کاهش خسارت‌های یک حادثه تاثیر بسیاری خواهد داشت.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در پایان با تاکید بر اینکه شهروندان می‌توانند برای خاموش کردن این حریق ها از هر وسیله‌ای که دم دست هست اسفاده کنند گفت: برای مثال با آب، خاک، پتو و.. می توانند این حریق ها را اطفا کنند، برای مثال گفته می‌شود اگر فردی آتش‌ گرفته او را بخوابانید و غلت بدهید چرا که اینگونه اکسیژن کمتری به حریق می‌رسد و زودتر خاموش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها