این روزها برخی انیمیشن‌های سینمایی ایران با اقبال خوبی در سامانه‌های اینترنتی نمایش فیلم روبه‌رو شده‌اند

پُرپَسندهای پارسی

هرقدر انیمیشن‌های کوتاه، خلاقانه و هنری ایران سال‌هاست در سطح جهانی و جشنواره‌های پویانمایی حرف‌هایی جدی برای گفتن دارند، اما صنعت انیمیشن و فیلم‌ها ی بلند پویانمایی در ایران تنها چند سالی است که به تکاپوی بیشتری افتاده و به‌تدریج کارهایی مهم‌تر در این زمینه ساخته می‌شود.
کد خبر: ۱۲۶۷۲۲۴

هرچند به لحاظ فنی و تکنیکی، فعالان مستعدی در کشور هستند، اما هزینه بالای تولید انیمیشن و مخاطرات اکران عمومی و بازگشت سرمایه، باعث شده عده کمی جرات و جسارت و توانایی ساخت فیلم سینمایی انیمیشن در ایران را داشته‌ باشند.

با این حال جوان‌هایی پا جای تلاش‌های کم و بیش بزرگان عرصه پویانمایی کشور گذاشتند و در چند سال اخیر، آثار نسبتا جذاب و استانداردی در این خصوص ساختند.

کیفیت بعضی از این فیلم‌ها به اندازه‌ای بود که توجه مردم، برخی منتقدان و حتی برخی تهیه‌کننده‌ها و سینماداران را هم به خود جلب کرد.

اقبال خوب مردمی و فروش نسبتا بالای این فیلم‌ها ، روزنه امیدی در این زمینه به وجود آورد و به دیگر سازندگان آثار انیمیشن ایران انگیزه‌هایی جدی داد تا با وجود افزایش سرسام آور هزینه‌ها و نگرانی درباره بازگشت سرمایه، در اندیشه ساخت فیلم‌ها یی جذاب و استاندارد برای مخاطبان کودک و نوجوان باشند.

فارغ از چالش‌های سخت‌افزاری، آن چیزی که باعث اقبال مخاطبان کودک و نوجوان به انیمیشن‌های سینمایی ایران می‌شود، کیفیت و جذابیت و رنگ و لعاب و موسیقی و لحن مناسب آثار است. دشواری فعالان عرصه انیمیشن در ایران آنجاست که کودکان و نوجوانان، نمونه‌های جذاب و فراوان انیمیشن‌های سینمایی و سریالی را می‌بینند و برای انتخاب آثار مشابه، به کیفیتی کمتر از آن رضایت نمی‌دهند.

به رغم این رقابت نابرابر که وجود دارد و گریزی هم از آن نیست، چاره‌ای جز افزایش کیفی و داستانگویی‌های جذاب‌تر قابل نمی‌ماند.

قصه‌های کهن ایرانی، انبوه قصه‌های قرآنی و کلی داستان‌های جذاب کودک و نوجوان همراه خلاقیت نویسنده‌های وطنی، ظرفیت خوبی برای نوشتن فیلمنامه‌های تاثیرگذار انیمیشن است. آن فیلم‌های اندکی که در سال‌های اخیر ساخته‌شده و در اکران و در مواجهه با مخاطب کودک و نوجوان موفق عمل کرده نیز از بخشی از این ظرفیت بهره برده‌است.

اما جدا از قصد و تلاش سازندگان انیمیشن، مردم و مخاطبان نیز وظیفه‌ای دارند، حمایت از انیمیشن‌های خوب ایرانی و نقدهای منصفانه. یعنی به جز نقدهای منتقدان و نظرات کارشناسانه اهل فن برای بهبود وضع بخش صنعتی انیمیشن ایران، نظر و نقد سازنده مردم و تشویق آنها نیز سهم مهمی در این میان دارد و می‌تواند چراغ انیمیشن سازی در ایران و ساخت فیلم‌های خوب پویانمایی را روشن نگاه دارد.

در این ماه‌ها و روزهای کرونایی و تعطیلی مدارس، تماشای انیمیشن هم سهم بیشتری پیدا کرده‌است و سامانه‌های اینترنتی نمایش فیلم هم با آگاهی از این نیاز، مجموعه متنوعی از انیمیشن‌های خارجی را برای تماشا و استفاده مخاطبان کودک و نوجوان، ارائه می‌کنند.

خوشبختانه در این میان انیمیشن‌های ایرانی هم نادیده گرفته نشده‌اند و همین اندک آثار سینمایی تولیدشده هم برای تماشا موجود است. این عرضه و ارائه هم خودش شکلی از حمایت از انیمیشن ایرانی است.

نکته مهم و قابل اشاره این که باوجود گرایش طبیعی بیشتر مخاطبان به انیمیشن‌های خارجی، آن نمونه‌های خوب و جذاب وطنی هم حرف‌هایی برای گفتن دارند و کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان ایرانی نیز روی خوش به آنها نشان داده‌اند و از تماشای این آثار راضی بوده‌اند. این به معنی آن است که اگر انیمیشن ایرانی کیفیت خوب و استاندارد و قابل دفاعی داشته‌باشد و مهم‌تر از آن در معرفی و تبلیغات و حمایت از آنها هم قصور و کم‌کاری صورت نگیرد، می‌توان در درازمدت حسابی ویژه روی این ظرفیت مناسب و بالقوه فرهنگی و سینمایی باز کرد.

این گزارش که با مراجعه به سامانه فیلیمو ـ صرفا به عنوان نمونه ـ تهیه‌شده، برآیند خوبی از میزان بازدیدکننده‌ها و درصد رضایت آنها از انیمیشن‌های ایرانی به دست می‌دهد. برخی از نظرات مردمی را هم در این زمینه آورده‌ایم، نظراتی غالبا مثبت که گامی در جهت حمایت از تولیدات خوب و داخلی انیمیشن است.

فیلشاه
بازدید: 10979
میزان رضایت: 89درصد
کارگردان: هادی محمدیان

مکث: فیلشاه که با هشت میلیارد تومان، پرفروش‌ترین انیمیشن ایرانی است، قصه یک فیل دست و پاچلفتی به نام شادفیل را روایت می‌کند. این اثر براساس قصه اصحاب فیل و حمله ابرهه به کعبه ساخته‌شده‌است.

گزارش مردمی

خیلی قشنگ و عالی بود. پیشنهاد می‌کنم ببینید. عده‌ای این فیلم با این مضمون زیبا را زیر سوال بردند که مهم نیست، اگه دوست دارید بچه‌هاتون پیامبر را بشناسند و بفهمند مهربونی همیشه پیروز است حتما این فیلم را نشانشان بدهید.

اونایی که میگن مسخره‌ست، تازه صنعت انیمیشن‌سازی ما پیشرفت کرده اگه حمایت بشه بهتر هم میشه.

همین كه بعد از این همه سال فقر در حوزه انیمیشن یه همچین انیمیشنی ساخته شد و با توجه به این‌كه داستان، داستان قرآنیه، فوق‌العاده بود. هنرمندانه سناریو رو چیده بودن.
من از آقای محمدیان تشکر می‌کنم که فیلم به این قشنگی ساختند.
فیلم فوق العاده بود، یه پیشرفت بزرگ تو صنعت انیمیشن‌سازی.
آموزنده و مناسب فرهنگ ایرانی.
به نظرم خیلی قشنگ بود، باید بیشتر از صنعت انیمیشن سازیمون حمایت کنیم.

در مسیر باران
بازدید: 1730
میزان رضایت: 89درصد
کارگردان: حامد کاتبی
مکث: این انیمیشن که با تکنیک

سه بعدی ساخته شده، در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، برنده جایزه بهترین کارگردانی انیمیشن شد. در مسیر باران که به سفارش موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی تهیه و تولید شده است، قصه فردی به نام ریان را روایت می‌کند.

گزارش مردمی

خیلی قشنگ بود. واقعا اولین انیمیشن ایرانی بود که تحت تاثیرش قرار گرفتم. انتخاب موسیقی و صدای دکتر محمد اصفهانی بهترین صحنه‌ها رو ساخت. اما ای کاش، واقعا ای کاش این مجموعه موفق انیمیشن‌های ایران باستان داستان‌های شاهنامه را با همین کیفیت و دلچسبی می‌ساختند. به امید آن روز.
خیلی زیبا بود، هم داستان فوق العاده تاثیرگذار و هم انیمیشن عالی داشت و هم صداگذاری و دوبله و آهنگ
دکتر اصفهانی. ای کاش از این دست کارها بیشتر ساخته بشه.
محتوای عالی. خیلی زیبا.
من تو سینما دیدم. واقعا عالی.
کاش از این کارها بیشتر تولید شود.
دلنشین و عالی.
اولین باری که اشک از چشمانم جاری شد، ممنونم از سازنده این انیمیشن.
فوق‌العاده بود، گرافیک بی‌نظیر. دست مریزاد، خسته نباشی ایرانی.
واقعا زیبا بود، گرافیک عالی بود. پیشنهاد میشه ببینید و فکر کنید.
عجیبه که میگین خوبه. کجاش خوبه؟ خیلی معمولی بود. تو انیمیشن خیلی کار دارن هنوز. مطمئنم رو دلسوزی میگین خوبه.

فهرست مقدس
بازدید:5361
میزان رضایت: 88 درصد
کارگردان: محمدامین همدانی

مکث: فهرست مقدس که محصول خانه انیمیشن سازمان هنری رسانه‌ای اوج است، داستانی تاریخی و قرآنی را روایت می‌کند.

گزارش مردمی

شاید به قشنگی فیلم‌های هالیوودی نباشه ولی چیزی کم نداره. لطفا با پنج ستاره از زحمات دوستان ایرانی حمایت کنین.
جالب نبود.
انصافا خیلی خوب بود. نورپردازی. انیمیت. واقعا ارزش دیدن رو داره.
فیلم خیلی پر محتوا و عالیه. واقعا دم سازندگانش گرم. خیلی حال کردم.
کاراکترها سبک جالبی داشتن، یه سبک جدید انیمیشن فکر کنم اختراع کردن.
ممنون از محمد امین همدانی و همکارانش. من قبلا دیده بودم. اینقدر قشنگ بود که دوباره دانلود کردم و دیدم. این فیلم بزرگترا رو هم جذب میکنه.
عالی و یه کار خوب از تیم انیمیشن‌ساز ایرانی.
شروع داستان می‌تونست کمی بهتر باشه ولی با این حال اگه نبینین نصف عمرتون بر باده.


دیگر آثار موفق داخلی

کلیله و دمنه به کارگردانی علیرضا توکلی بینا با 83 درصد رضایت و 1032 بازدید، راز پروانه‌ها به کارگردانی علی تنهایی با 81 درصد رضایت و 853 بازدید، خورشید مصر به کارگردانی بهروز یغمائیان با 79 درصد رضایت و 264 بازدید از دیگر آثار انیمیشینی موفق سینمای ایران هستند که این روزها در سامانه‌های اینترنتی نمایش فیلم با اقبال خوب و نظرات مثبت مخاطبان کودک و نوجوان و حتی برخی بزرگسالان روبه‌رو شده‌اند.


شاهزاده روم
بازدید: 8718
میزان رضایت: 83 درصد
کارگردان: هادی محمدیان

مکث: یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌های سینمای ایران که پنج میلیارد تومان در گیشه فروش داشت. این فیلم که توسط گروه هنر پویا ساخته شده، قصه مادر بزرگوار صاحب الزمان را به شیوه‌ای جذاب روایت می‌کند.

گزارش مردمی

خوشحالم که انیمیشن‌سازی ایران در مسیر پیشرفت قرار گرفته.
یک شاهکار بود به نظر من. خیلی عالی بود.
فیلم فوق العاده‌ای بود. من ازش لذت بردم.
اینقدر خوب بود که نمی‌تونم تعریف کنم.
نوع انیمیشن‌سازی ایرانی داره به سمت و سوی خوبی میره. خوشحالم که اینقدر ذوق و نوآوری در ساختش به کار برده شده و از رنگ‌های بی‌نظیر و شاد و درست استفاده شده. امیدوارم باز هم شاهد پیشرفت‌های روز افزونشون باشیم.
بی نظیر بود. اجرتون با صاحب الزمان.
شاهزاده روم، بهترین انیمیشن ایرانی بود که من تاحالا دیده بودم.
انیمیشن فوق العاده‌ای است. لطفا انیمیشن‌های مذهبی دیگر مانند ناسور را نیز در فیلیمو قرار دهید.

رستم و سهراب
بازدید: 1967
میزان رضایت: 82 درصد
کارگردان: کیانوش دالوند

مکث: این انیمیشن سه بعدی که سراغ یکی از قصه‌های مشهور شاهنامه فردوسی رفته، پایان داستان رستم و سهراب را طور دیگری روایت می‌کند، به‌طوری‌که پسر به دست پدر کشته نمی‌شود.

گزارش مردمی

عالی.
من که500 بار دیگه ببینم خسته نمیشم.
واقعا خوشحالم که بالاخره ایران هم توانست انیمیشنی به این خوبی بسازد.
چرا رستم سهراب رو نکشت؟
ما می‌توانیم اشتباهات مثلا تاریخ رو درست کنیم. به خودمان امیدوار باشیم.
فیلم هندیه.
درسته واقعیت نیست اما جذابیت فیلم عالیه، عالی بود.
فیلم خیلی خوبی بود.
نظر فردوسی برام جالبه.
نسبت به فهرست مقدس و فیلشاه و .... خیلی ضعیفه.
با تشکر از زحمات وتلاشتان، امیدوارم فردوسی متوجه نشه.
شاهنامه رو هم تحریف کردن.

رضایت مخاطبان از انیمیشن‌های ایرانی با وجود رقبای گردن کلفت

باوجود اقبال خوب مردمی از انیمیشن‌های ایرانی، همچنان این انیمیشن‌های قدرتمند و بسیار جذاب خارجی هستند که حرف اول را در این زمینه می‌زنند و کار نمونه‌های داخلی را برای بیشتر و بهتر دیده شدن سخت می‌کنند.

قصه‌های متنوع و جذاب با تکنیک‌های فوق‌العاده و گوناگون و شخصیت‌های بامزه و قصه‌ها و ماجراهای تمام نشدنی، برگ‌های برنده انیمیشن‌های خارجی است که می‌توان از بخش‌های خوب و مثبت آن برای تولید نمونه‌های وطنی الگو گرفت.

عجالتا و تا آن روزهای خوبتر، میزان بازدید و رضایت مخاطبان ایرانی در سامانه فیلیمو از انیمیشن‌های خارجی از این قرار است:

کلاوس: 98 درصد (9890)
به پیش: 96 درصد (11114)
جاسوسان نامحسوس: 96 درصد (10566)
شیرشاه: 95 درصد (16489)
کفش قرمزی و هفت کوتوله: 94 درصد (3862)
پرندگان خشمگین 2: 95 درصد (16136)
داستان اسباب بازی 4: 92 درصد (20474)
مورتال کمبت؛ انتقام اسکورپیون: 92 درصد (7816)
لگو؛ شزم- جادو و هیولاها: 91 درصد (6086)
یخ زده 2: 91 درصد (20444)

بچه رئیس، باب اسفنجی و سگ‌های نگهبان هم از دیگر انیمیشن‌های خارجی است که با بیشترین استقبال در فیلیمو مواجه هستند.

علی رستگار - سینما / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها