مدیرکل پزشکی قانونی مازندران:

کاهش 3 ردصدی مراجعین در سه استان

خشم و عصبانیت كه طغیان كند، دیگر نه خودی می‌شناسد و نه غریبه. یك جرقه كوچك، یك عصبانیت لحظه‌ای، حتی یك اخم ساده، گاهی چنان شعله می‌كشد كه تر و خشك را با هم آتش می‌زند و می‌سوزاند. همان زمانی كه چشمت را ثانیه‌ای برای همه چیز روی هم می‌بندی، صبر و قرارت را سَر میبُری تا خشمت را روی سر همه خالی كنی، همان لحظه شاید خیلی چیزها را ببازی.
کد خبر: ۱۲۶۷۱۰۴

خودت و خانواده‌ات را. زندگی و حتی جان عزیزت را. شواهد می‌گوید خشونت و نزاع نسبت به قبل و با توجه به شرایط موجود كمتر شده اما رقم این كاهش آنچنان هم چشمگیر نیست.

قصد سیاه‌نمایی نداریم، اما این حقیقت ناخوشایند قابل انكار نیست و موضوعی است كه جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و تمام آنهایی كه به نوعی با آسیب‌های اجتماعی سروكار دارند، بارها و بارها بیان كرده و در مورد آن هشدار داده‌اند.

كم نیست آمار نزاع‌های خیابانی یا حتی خانوادگی كه با ضرب و جرح خفیف و شدید و حتی قتل یك یا چند نفر و سرخ شدن سنگفرش خیابان یا خانه به پایان می‌رسد. چند نفر را در صف اتوبوس یا تاكسی دیده‌اید كه به خاطر به‌هم زدن صف به هم ناسزا گفته و با هم درگیر شده‌اند؟ چندبار شاهد یقه‌گیری رانندگان وسایل نقلیه بر سر پیچیدن در خیابان یا تصادف بوده‌اید كه غائله آن یا با درگیری و ضرب و جرح یا قتل یكی از آن دو، تمام شده است؟ بر اساس آمارهای سازمان پزشكی قانونی كشور و در سال 97، 185 هزار و 686 زن و 394 هزار و 384 مرد به خاطر كتك‌كاری در نزاع راهی پزشكی قانونی شدند.

با یك حساب و كتاب ساده مشخص می‌شود، هر ساعت 66 نزاع در كشور رخ می‌دهد. پزشكی قانونی در حالی این آمارها را ارائه داده كه این تعداد نزاع و ضرب و جرح به ثبت رسمی سازمان درآمده است و بسیاری از نزاع‌هایی كه در كوچه و خیابان و حتی خانه‌ها اتفاق می‌افتد، بدون هیچ شكایت رسمی تمام می‌شود و در آمارهای این سازمان نیز ثبت و ضبط نمی‌شود. به همین علت، می‌توان نتیجه گرفت كه آمارهای نزاع، بسیار بیشتر از آن چیزی است كه سازمان پزشكی قانونی كشور به طور رسمی آن را اعلام می‌كند.

در یكی از این حوادث كه 16 فروردین امسال رخ داد، خون یك جوان 25 ساله در یك نزاع دسته‌جمعی، كف خیابان را رنگین كرد. پس از اعلام حادثه به پلیس 110، ماموران انتظامی به سرعت به محل نزاع در منطقه اتابك اعزام شدند.

ماموران با حضور در محل حادثه با پیكر غرق در خون و نیمه‌جان پسر جوان روبه‌رو شدند كه در این نزاع‌جمعی از نواحی مختلف بدن از جمله كتف، شكم و كمر مورد ضربات چاقو قرار گرفته بود. جوان مجروح به سرعت به بیمارستان منتقل شد، اما درمان‌ها موثر واقع نشد و پسر جوان جان باخت. ماموران پس از انجام تحقیقات اولیه، پنج نفر از عاملان این نزاع را بازداشت كرده و دو نفر از عوامل این درگیری نیز خود را به پلیس معرفی كردند. در نهایت نیز با دستور بازپرس امور جنایی تهران، جسد مقتول به پزشكی قانونی منتقل شد و تحقیقات بیشتر درباره این پرونده ادامه دارد.

همیشه خیابان‌ها یا اماكن عمومی شاهد دعوا و شاید قتل نیست و گاهی نیز عرصه خانواده شاهد نزاع و حتی قتل است. مواقعی پیش می‌آید كه حتی اعضای یك فامیل و هم‌خون‌ها هم تحمل نظرات و رفتارهای مخالف یكدیگر را ندارند و به جان هم می‌افتند و اینجاست كه زمینه برای وقوع یك حادثه ناگوار فراهم می‌شود. در یكی از این نزاع‌ها، اختلافات خانوادگی بین دو خانواده در روستای سیاهكان شهرستان فنوج باعث شد تا مردی با استفاده از یك اسلحه گرم، اعضای خانواده را كه سه زن بودند، به گلوله ببندد. براساس تحقیقات پلیس، علت اصلی وقوع این قتل، وجود اختلاف نظر بین اعضای خانواده بود كه در نتیجه این تیراندازی، دختر، مادر و مادربزرگ به قتل رسیدند.


لیلا حسین‌زاده - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها