فناوری واقعیت مجازی اخیراً پس از انتشار بازی جدید سری Half-Life: Alyx موردتوجه عموم گیمرها قرارگرفته شده است.
کد خبر: ۱۲۶۶۸۰۷

اگرچه گیمرها و منتقدان این بازی را ستایش کرده‌اند و هم‌اکنون به یکی از تحسین‌شده‌ترین عناوین شرکت استیم تبدیل شده، اما بسیاری نیز استدلال‌های همیشگی خود علیه VR را مطرح کرده و معتقدند این فناوری به‌جایی نخواهد رسید. به همین علت، مقاله پیش رو تکذیب رسمی تمام این استدلال‌های تکراری است.

3 استدلال رایج علیه فناوری واقعیت مجازی و این‌که چرا صحیح نیستند

نکته جالب این است که اکثر استدلال‌های قدیمی علیه واقعیت مجازی از بین رفته‌اند چون مشخصاً خلاف آن‌ها ثابت شده است. اما امروزه صنعت VR بزرگ‌تر و بالغ‌تر است و آن را رسانه‌ای با ظرفیت بالا می‌دانند.

درواقع استدلال‌های رایج سال 2020 میلادی که جایگزین استدلال‌های قدیمی شدند علی‌رغم تلاش خود بر گسترش واقعیت مجازی تأکید می‌کنند. امروزه مردم به‌جای مقایسه‌های بیهوده با فناوری‌های ناموفق اغلب درباره قیمت و دیگر فاکتورهای مرتبط با مصرف‌کنندگان صحبت می‌کنند.

بنابراین استدلال‌های رایج علیه فناوری مجازی در سال 2020 میلادی کدم‌اند؟

قیمت 1000 دلاری هدست‌های واقعیت مجازی

هدست‌های واقعیت مجازی ارزان نیستند. درواقع مشتری مدارترین هدست حال حاضر بازار Valve Index است که برای افراد ناآشنا با واقعیت مجازی 1000 دلار هزینه دارد. اما Index همانند ماشین Ferrari دنیای VR است و گزینه‌های دیگر مقرون به‌صرف تری وجود دارد.

3 استدلال رایج علیه فناوری واقعیت مجازی و این‌که چرا صحیح نیستند

پرفروش‌ترین هدست حال حاضر وب‌سایت Amazon و محبوب کاربران استیم، Oculus Rift S است که 400 دلار قیمت دارد.

این هدست تمام بازی‌های استیم و کتابخانه‌ی Oculus را اجرا می‌کند و به علت داشتن قابلیت ردیابی وارونه، عدم وجود ردیاب‌های خارجی و نصب راحت آن ارزش خرید بالایی دارد.

اما 400 دلار برای بسیاری مبلغ کمی نیست و آنان با این قیمت می‌توانند کنسول بازی خریداری کنند. اگر فردی بگوید هدست واقعیت مجازی ارزش 400 دلار هزینه را ندارد منطقی است. همچنین این موضوع به درک مختلف افراد از مفهوم ارزش بستگی ندارد.

اما همان‌طور که سخت‌افزار واقعیت مجازی ارتقا یافته، مقرون‌به‌صرفه تر شده و بازی‌های بزرگ‌تر و بهتری به خود دیده است، تعداد افرادی که آن را دستگاهی باارزش می‌دانند نیز در حال افزایش است. به همین علت اخیراً رکورد تعداد هدست‌های فعال شکسته شد و هنوز هم در حال شکسته شدن است. شاید در حال حاضر آن ارزش برایتان تداعی نشده باشد اما ممکن است سال‌ها بعد و با دیدن بازی موردعلاقه‌تان و ارزان‌تر و بهتر شدن سخت‌افزار نظرتان تغییر کند. شاید در این صورت تن به خرید آن دهید.

حتی اگر نمی‌خواهید صبر کنید گزینه‌های مناسب‌تری وجود دارد. چند سال پیش شرکت مایکروسافت و همکارانش اچ پی، ایسوس، سامسونگ، ایسر و دل هدست‌هایی با نام Windows Mixed Reality روانه وب‌سایت آمازون کردند. این هدست‌ها در استیم اجرا شده، قابلیت اجرای بازی Half-Life: Alyx را داشته و دور و بر 250 دلار معامله می‌شوند. همچنین اگر صاحب پلی‌استیشن 4 هستید PSVR سونی گزینه خوبی است که تنها 250 دلار هزینه دارد.

واقعیت مجازی به یک سیستم فوق پیشرفته و مخصوص بازی نیاز دارد

این موضوع هنگام ورود هدست‌های واقعیت مجازی به بازار در سال 2016 میلادی حقیقت داشت. در آن زمان بیشتر هدست‌های VR به وضوح تصویر بالاتر از 1080 و پردازش تصویر بیشتر از 60 فریم در ثانیه نیاز داشتند که سیستم استاندارد موردنیاز بازی‌های آن دوره بود.

3 استدلال رایج علیه فناوری واقعیت مجازی و این‌که چرا صحیح نیستند

امروزه پس از چهار سال سیستم‌های پیشرفته آن زمان سیستم‌های قدیمی حال حاضر محسوب می‌شوند و عموم کاربران واقعیت مجازی قسمت نرم‌افزاری دستگاه را تقویت کرده‌اند تا هدست به قدرت پردازش گرافیکی پایین‌تری نیاز داشته باشد.

البته هنوز هم واقعیت مجازی به یک پردازشگر گرافیکی مجزا نیاز دارد اما حتی سیستم‌های نیمه پیشرفته و بسیاری از لپ‌تاپ‌ها بازی‌های VR را اجرا می‌کنند.

یک تصور رایج و اشتباه این است که برای استفاده از هدست واقعیت مجازی باید سیستمی جدید و پیشرفته خریداری کرد. این تفکر بین گیمرها رایج است، اما وقتی می‌فهمند که مشخصات حال حاضر سیستم‌شان مناسب این فناوری است شگفت‌زده می‌شوند.

این موضوع برای بسیاری از گیمرهای سیستم خانگی صدق می‌کند. کارت‌های GeForce GTX 1060 و RX 580 NVIDIA و AMD استیم به‌راحتی مشکل کاربران جدید و قدیمی هدست واقعیت مجازی را حل می‌کنند. حتی کارت‌های قدیمی‌تری مثل GTX 970 مناسب این کار هستند.

حتی اگر سیستم قدیمی شما برای استفاده از هدست واقعیت مجازی مناسب نباشد چقدر باید برای سیستم مناسب هزینه کنید؟ 1500 دلار؟ خیر. قیمت سیستم مناسب واقعیت مجازی 800 دلار است و حتی گاهی اوقات حین حراج ارزان‌تر می‌شود.

حتی ما هنوز درباره Oculus Quest صحبت نکردیم. اگر سیستمی مخصوص بازی در اختیار ندارید شانس آوردید چون Quest نخستین هدست واقعیت مجازی است که به سخت‌افزار دیگری نیاز ندارد. Quest باقدرت پایین گرافیکی خود کتابخانه بازی بزرگی دارد و از عناوین پر فروشی مانند Beat Saber بهره می‌برد که پرفروش‌ترین بازی حال حاضر واقعیت مجازی است.

بدون شک این هدست VR همه‌کاره باید گران باشد نه؟ اما این‌طور نیست. این هدست باارزش که قابلیت اتصال به رایانه و انجام بازی‌های VR رایانه را دارد 400 دلار است. از همین طریق اگر قصد انجام بازی‌های جدیدتری مانند Half-Life: Alyx را داشته باشید می‌توانید از هدست فعلی خود استفاده کنید.

خرید VR حقه است

این مورد واقعاً روی اعصاب است چون اغلب این افراد در طول عمر خود از هدست VR با ویژگی‌های کامل استفاده نکرده‌اند و متأسفانه Cardboard، Gear VR و Oculus Go هدست تمام و کمالی نیستند.

3 استدلال رایج علیه فناوری واقعیت مجازی و این‌که چرا صحیح نیستند

آنان علی‌رغم تجربه کم خود در کار با فنّاوری درون خود می‌دانند واقعیت مجازی حقه است. درست مثل این است که بگویید واقعیت مجازی هوسی زودگذر است و پدیده نوینی است که در یک چشم بر هم زدن از بین خواهد رفت. آنان چه مدرکی برای ادعای خود دارند؟ مدرکشان این است که بازی‌های واقعیت مجازی ابزار نمایشی هستند و به ما کمکی نمی‌کنند.

بنابراین می‌دانیم که این افراد فکر می‌کنند واقعیت مجازی خوب نیست و ما قصد مخالفت با این عقیده را نداریم. اما داده‌هایی وجود دارد که خلاف این تفکر را ثابت می‌کنند.

بله محتوای کلی کتابخانه واقعیت مجازی در سال 2020 میلادی به‌اندازه کتابخانه بازی‌های روز دنیا بزرگ نیست. مقیاس بازار VR کوچک است و بازی‌ها آن‌چنان بزرگ نیستند چون سود کمی برای طراحان خود خواهند داشت. اما یک سری بازی‌های VR با بازی‌های روز دنیا رقابت می‌کنند.

بازی Half-Life: Alyx مثال بارز آن است. این بازی علی‌رغم تمام ریسک‌های موجود و وقفه‌ی ده‌ساله بین بازی‌های شرکت Valve در سراسر جهان تحسین‌شده است.

کاربران در بین سری بازی‌های Half-Life به آن بیشترین امتیاز را داده‌اند و هم‌اکنون یکی از تحسین‌شده‌ترین بازی‌های استیم است. نمره 98% یعنی 98% گیمرها با هر انتظار و سیستم و هدستی که داشتند آن را به دیگران پیشنهاد دادند. 98% یک نمره ماندگار است.

تاکنون طبق نظر منتقدان صنعت بازی، Half-Life: Alyx بهترین بازی سال 2020 است و بیست و دومین بازی برتر تاریخ نامیده شده و آن را در کنار عناوینی مثل Divinity: Original Sin II، Unreal Tournament، Starcraft II: Wings of Liberty و Minecraft قرار داده‌اند.

بله ممکن است بگویید که این تنها یک بازی است، اما بازی‌های واقعیت مجازی خوب بسیاری وجود دارد که چون به‌اندازه Half-Life معروف نیستند نام آن‌ها را نشنیده‌اید.

بازی Half-Life: Alyx تنها عنوان معروف بین بازی‌های VR نیست. بازی Star Wars: Vader Immortal یک بازی سه قسمتی و به سبک ماجراجویی است که گویی در آن قهرمان فیلم جنگ ستارگان هستید. آیا تابه‌حال نام Skyrim را شنیده‌اید؟ بله که شنیده‌اید. اما اکنون می‌توانید آن را از طریق واقعیت مجازی بازی کنید. همچنین می‌توانید سری به دنیای واقعیت مجازی بازی DiRT Rally 2 بزنید و در آن ریفت کنید. آیا دوست دارید به فضا سفر کنید؟ بازی‌های No Man’s Sky و Elite Dangerous راه‌حل شماست. شاید دلتان خواست با زامبی‌ها مبارزه کنید و در این صورت شک نداشته باشید The Walking Dead: Saints & Sinners چاره کار است.

3 استدلال رایج علیه فناوری واقعیت مجازی و این‌که چرا صحیح نیستند

بله واقعیت مجازی بازی‌های آرکید هم دارد و مردم عاشق آن هستند. بازی Beat Saber پرفروش‌ترین بازی حال حاضر VR است چون به‌طور هوشمندانه بازی ریتمی را با فیزیک واقعیت مجازی ترکیب کرده. این بازی آن‌قدر موفق بود که کمپانی فیس‌بوک استودیوی بازی را خریداری کرد.

سونی هم در کنسول خود امکان استفاده از بهترین بازی‌های VR و چندین بازی انحصاری را فراهم کرده است. سونی آن‌قدر به واقعیت مجازی باور داشت که علاوه بر تولید هدست خود استودیوهایش را موظف کرد تا تولید محتوای انحصاری را آغاز کنند.

بازی Astro Bot: Rescue Mission سال 2018 استودیوی ژاپن سونی یکی از بهترین بازی‌های تمام کنسول‌ها است و سی و یکمین بازی برتر پلی‌استیشن 4 محسوب می‌شود. وب‌سایت متاکرتیک این بازی را در کنار بازی‌هایی مانند The Witcher، Sekiro: Shadows Die Twice، Monster Hunter: World و Rez Infinite قرار داده است.

همچنین بازی Blood & Truth سال 2019 استودیوی لندن سونی از جذاب‌ترین گرافیک‌های انسانی مجازی تمام دوران واقعیت مجازی بهره می‌برد و شما را با داستان هیجان‌انگیز و پر از تیراندازی خود سرگرم خواهد کرد.

با توجه به مقیاس بازار حال حاضر واقعیت مجازی، جدید بودن و متفاوت بودن آن به‌عنوان رسانه‌ی طراحی بازی میزان محتوای باکیفیت موجود شگفت‌انگیز است. بسیاری در صنعت VR مشغول کارند که به سود آن فکر نمی‌کنند. برای مثال شرکت Valve می‌دانست که بازی Alyx به‌اندازه بازی‌های معمولی فروش نخواهد کرد. اما ظرفیت بالای این فناوری و علاقه به مشارکت در توسعه آن انگیزه ادامه راه این افراد است.

دلیل نگرش منفی برخی افراد نسبت به واقعیت مجازی تفکر اشتباه است. برخی افراد VR را نمی‌خواهند و هیچ‌وقت نخواهند خواست و این ایرادی ندارد. اما واقعیت مجازی برای آنان تهدیدی به دنبال بازی‌های غیر واقعیت مجازی موردعلاقه آنان است. اما VR آینده بازی‌ها نیست و رسانه جدید بازی است.

مثل این است که بگوییم قرار است ویدیو جایگزین رادیو شود و گوشی‌های هوشمند جایگزین رایانه‌ها خواهند شد و هیچ‌کدام از این‌ها صحیح نیستند چون یکی آینده دیگری نیست و بلکه رسانه‌های مختلفی هستند.

تمامی این دلایل علیه واقعیت مجازی تا چندین سال دیگر رد خواهند شد و استدلال‌های جدیدی روی کار خواهند آمد که بر میسر طی شده توسط VR تأکید می‌کنند.

آیا استدلال‌های رایج دیگری نیز شنیده‌اید؟ آن را در قسمت نظرات مطرح کنید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها