سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با جام جم آنلاین:

ماجرای غرق شدن تعدادی افغان در رودخانه هریرود توطئه است

سفیر اسبق ایران در افغانستان درباره غرق شدن تعدادی از افغان ها در رودخانه هریرود مرز بین ایران و افغانستان گفت: این قضیه یک توطئه است که باید با هوشیاری مقامات دو کشور حل و فصل شود. هیاتی برای نظارت بر این مساله تعیین شده و نتیجه تحقیق این هیات به سمع و نظر دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان خواهد رسید.
کد خبر: ۱۲۶۶۷۷۲

فدا حسین مالکی تحلیلگر مسائل افغانستان در گفت و گو با جام جم انلاین درباره غرق شدن تعدادی از افغان ها در رودخانه  هریرود که در مرز ایران و افغانستان است گفت: آنگونه که گزارش مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد این ادعا صحت ندارد. ایران و افغانستان دو کشور مسلمان فارسی زبان برادر و همسایه هستند و تا به حال چنین اتفاقاتی سابقه نداشته است. معمولا مشکلات مرزی در میان همسایگان وجود دارد ولی هرگز به این صورت نبوده و باعث نمی شود چنین اتفاقات دردناکی رخ بدهد. 
 
وی در ادامه افزود: احساس من این است که توطئه ای نه از جانب افغانستان بلکه از طرف بیگانگان بخصوص آمریکایی ها در جریان است چون بعد از انتشار  این خبر وزیر امور خارجه آمریکا به سرعت موضع گیری کرد در صورتی که مسائل مرزی بین دو کشور هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد. 
 
فدا حسین مالکی تصریح کرد: به نظر من، این قضیه یک توطئه است که باید با هوشیاری مقامات دو کشور حل و فصل شود. هیاتی برای نظارت بر این مساله تعیین شده و نتیجه تحقیق این هیات به سمع و نظر دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان خواهد رسید.
 
این تحلیلگر مسائل افغانستان در پاسخ به این پرسشپ که دلیل این توطئه چیست و از چه سمتی مطرح می شود؟اظهار کرد: آمریکایی ها همواره به دنبال حفظ تنش ها در منطقه هستند حال موضوع این تنش از هر جنسی باشد آمریکایی ها در راس آن هستند و این روش کهنه و پوسیده آمریکایی ها استراتژی سنتی آنها است که ما با آن آشنایی کامل داریم. آمریکا معمولا دست به چنین کارهایی می زند و سعی دارد حالتی بحرانی در بین کشورها بوجود بیاید تا دلیل حضور آمریکا در منطقه حفظ شود.
 
وی گفت: به نظر من، این سناریو جدید نیست. آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم از آن سوی دنیا به این طرف آمده ولی امروز می بینیم که با تروریسم همگام شده است. چرا آمریکا در مورد به خاک و خون کشیده شدن زنان و کودکان و انسانهای بی گناه افغان توسط گروههای تروریستی عکس العملی از خود نشان نمی دهد ولی در خصوص یک اتفاق مرزی چنین واکنشی دارد؟ این رفتار دهها سال توسط آمریکا پیگیری شده است.
 
مالکی با اشاره به استراتژی ایران در این زمینه گفت: کاهش تنش استراتژی ایران است. ما به هیچ عنوان راضی نیستیم که با کشور افغانستان و دیگر همسایگانمان در تنش باشیم. مقامات دو کشور و هوشیاری آنان مبین بر این است که این دو کشور باید دشمنان خود و توطئه آنها را بشناسند و اگر چنین اتفاقاتی رخ بدهد با دقت بررسی کنند و مقصر را اعلام کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که اشرف غنی نیروهای ارتشی خود را به حالت تهاجمی درآورده است ارزیابی شما از این موضوع چیست؟ گفت: این مساله نیز به طور صددرصدی به آمریکا وابسته است و آمریکایی ها پشت این ماجرا هستند. آمریکایی ها به طالبان موقعیت و ماهیت سیاسی داده اند و دولت را تضعیف کردند. جالب این است که طالبان نیز به آمریکاییها اعتقاد و اعتمادی ندارند. طالبان فقط به دنبال امتیاز گرفتن از آمریکایی ها در جهت تضعیف دولت مرکزی بود و تا اینجا نیز موفق عمل کرده است. آمریکا فقط می خواهد منطقه را بحرانی جلوه دهد شکل دادن به داعش در منطقه نیز حرکتی در راستای همین هدف بود تا آمریکا جا پای خود در کشورهای منطقه را محکم کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها