فرارسیدن فصل گرما سرآغاز حرکت موتور کولرهای آیی است اما باید دانست که برای سرویس کولرهای آبی توجه به نکات ایمنی بسیار مهم و ضروری است که از جمله این مهم می‌توان به قطع کامل برق و اطمینان، تجهیز ساختمان به «ارت» مناسب، نصب کلید محافظ جان بعد از کنتور و سپردن کار به فرد متخصص اشاره کرد.
کد خبر: ۱۲۶۶۶۳۱

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، همان طور که می دانید، کولرهای آبی با استفاده از آب، برق و جریان هوا کار می کنند.

حضور آب و برق در سیستم های کولرهای آبی، ریسک خطر برق گرفتگی در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی را بالا می برد. پس همواره به خاطر داشته باشید که قبل از اقدام به سرویس، تعمیر یا تعویض کولرهای آبی، حتما از قطع بودن برق آن اطمینان حاصل کنید.

برق را قطع کنید

همچنین توجه داشته باشید که کف کولرتان باید به خوبی عایق بندی شده و هیچ نشتی آبی نداشته باشد. استفاده از کفش های ایمنی و یا پلاستیکی در شرایط خاص نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

بهتر است بدانید برق گرفتگی توسط کولرهای آبی می‌تواند آنچنان شدید و جدی باشد که به مرگ فرد منجر شود. پس بهتر است اقدامات مربوط به کولرهای آبی را به متخصصان این امر سپرده و در صورتی که خودتان به انجام آن مبادرت می ورزید، حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

همچنین بهتر است قبل از هربار سرویس، کولر را با فاز متر لمس کنید تا از بدون برق بودن بدنه آن مطمئن شوید. دقت کنید که هیچگاه در ابتدای کار، بدنه کولر را با دست لمس نکنید.

از سلامت کابل ها اطمینان داشته باشید

سرویس زمان بندی شده کولرهای آبی از امور اجتناب ناپذیر است. اما توصیه می‌کنیم با توجه به خطر برق گرفتگی و همچنین سوختن موتور کولرتان، در سرویس های دوره ای، به بررسی انشعاب برق و سیم کشی کولرتان نیز بپردازید.

به بیان دیگر، تمامی کابل ها و مدارها را چک کرده و از سالم بودن آن ها مطمئن شوید. سیم ها و کابل ها می توانند به علت تابش خورشید فرسوده شده و یا روکش های پلاستیکی خود را از دست بدهند. در این موارد حتما به تعویض آن ها بپردازید و از ترمیم سیم ها و کابل ها با پیچیدن نوارچسب برق روی آن ها بپرهیزید.

آسیب کابل ها و سیم ها علاوه بر اینکه خطر برق گرفتگی هنگام سرویس یا تعمیر کولر را بالا می برد، ممکن است باعث سوختن موتور اصلی کولر آبی شما شود. همچنین در صورت شدید بودن مشکلات برقی، این آسیب می تواند تا سوختن سیم کشی های ساختمانتان نیز پیش برود.

پوشال های نو را قبل از نصب، با آب مرطوب کنید

تعویض پوشال ها نیز یکی از مهم ترین قسمت های سرویس کولرهای آبی است. پس از تعویض و نصب پوشال های نو، باید آن ها مرطوب کنید. توجه داشته باشید که این کار را با استفاده از شلنگ آب و یا پاشیدن آب با پارچ روی بدنه کولر انجام ندهید. چرا که ممکن است باعث خطر برق گرفتگی و یا سوختن الکترو موتور شود.

بهتر است پوشال های نو را قبل از نصب، با آب مرطوب کنید و سپس اقدام به تعویض پوشال ها و نصب آن ها روی بدنه کولر کنید، پس از نصب پوشال ها، بهتر است هرچند وقت یکبار پمپ کولر و عملکرد صحیح سیستم آب رسانی کولرتان را چک کنید.

چرا که ممکن است خرده پوشال ها در اطراف محور و یا داخل محفظه پمپ جمع شده و باعث سوختن آن بشوند. همچنین تجمع ذرات پوشال در آب می تواند منافذ آب پخش کن را مسدود کند.

همان طور که می دانید کولرهای آبی باید در فضای باز قرار دارند در اکثر موارد محل تعبیه شده برای نصب آن ها، پشت بام خانه ها هستند.

به طور کلی محل نصب کولرهای آبی باید جایی باشد که امکان دسترسی به آن جهت تعمیر، تعویض و سرویس آن ها به راحتی وجود داشته باشد و تعمیر و تعویض و نگهداری قطعات و متعلقات کولر را با مانع مواجه نسازد.

علاوه بر این از آن جا که جریان هوا برای کارکرد صحیح کولرها الزامی است، برای هوادهی بیشتر باید بدنه کولر آبی در سه وجه دارای فضای باز کافی باشد و در نزدیکی آن مانعی برای جریان هوا وجود نداشته باشد.

اگر محل نصب کولر آبی شما، در جایی به غیر از پشت بام است، به هنگام سرویس و یا تعمیر آن، مراقب ارتفاع و خطراتی که ممکن است به هنگام دسترسی به کولر وجود داشته باشد، باشید.

از افراد متخصص کمک بخواهید

همچنین در این مورد مجید زواری کارشناس تاسیسات به ایسنا گفت: تعویض کولر آبی باید هر سال انجام گیرد اما کولرهای گازی نیازی به تعویض هر ساله ندارند و می‌توانند هر دو یا سه سال سرویس شوند. مشتریان و مصرف‌کنندگان سعی کنند تا جایی که برایشان مقدور است سرویس کولر و تعویض آن را خود انجام نداده و به نصابان و سرویس‌کاران ماهر و کسانی که متخصص این کار هستند، بسپارند. کولرهای گازی، برق زیادی دارند و از این‌رو می‌توانند برای سلامتی مشتریان خطرآفرین باشد.

به گفته وی مصرف‌کنندگان در اغلب موارد سرویس‌ کردن کولر را محدود به ششستن کف کولر می‌کنند. ۴۰ درصد خرابی و سوختن موتور کولر بر اثر پاشیدن آب روی تسمه است که در نهایت این آب توسط تسمه داخل موتور کولر ریخته می‌شود که منتهی به سوختن موتور می‌شود، این نکات از جمله مواردی است که مصرف‌کننده نمی‌داند و فقط سرویس‌کار ماهر باید اقدام به سرویس کولر کند.

زواری اظهار کرد: یکی از نکات دیگر در سرویس کولر، بررسی‌کردن برق آن است که آیا سیم‌پیچی انجام شده، به‌درستی صورت گرفته یا خیر. برخی از برق‌کاران جعبه فیوز منازل را دستکاری و عوض می‌کنند، عوض‌شدن فازها باعث انتقال برق به بالا و به سمت کولر می‌شود. حتی در زمانی که کولر خاموش است، آب داخل و بدنه آن برق دارد و با برخورد دست یا پا به بدنه باعث برق‌گرفتگی می‌شود.

این کارشناس تاسیسات خاطرنشان کرد: نصب سایبان نیز از اقداماتی است که مردم می‌توانند جهت خنک‌شدن کولر، تبخیرنشدن آب کولر و بهینه‌شدن مصرف برق در منازل خود انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها