یک سیاستمدار اصولگرا درباره هدف رییس پیشین دولت های هفتم و هشتم از انتشار ویدئویی درباره مسائل کشور گفت: این تیری در تاریکی بود و بدون نشانه گیری هدف مشخصی رها شد و جامعه نیز استقبالی از آن نداشت. آنها تمام سرمایه اجتماعی خود را در مسیر اعتماد و خوشبینی به غرب گذاشته اند.
کد خبر: ۱۲۶۶۵۰۱

محمدکاظم انبارلویی در گفت و گو با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، به دلیل عملکرد دولت آقای روحانی محبوبیت اصلاح طلبان در کشور از بین رفته و این طیف دچار سرخوردگی شده است آیا ویدئوی منتشر شده از سوی خاتمی هدف ایجاد محبوبیت عمومی برای این جبهه را دنبال می کند؟ گفت: اقای خاتمی همانطور که گفت به دنبال آشتی ملی و وحدت ملی است. اما اصلاح طلبان کارنامه فوق العاده بدی از حضور خود در سپهر سیاسی ایران به جا گذاشتند طبق آنچه که در ذهن مردم از کارنامه دولت آقای روحانی بوِیژه دولت دوم او به جا مانده است و همچنین مساله فتنه سال 88 و از همه مهمتر کارنامه دولت و مجلس کنونی که افراد آن به نوعی ساخته و پرداخته اصلاح طلبان است سرمایه اجتماعی آنان افت کرد به طوری که در انتخابات اخیر دیدیم که نفرات بعد از 30 نفر نیز از اصلاح طلبان نیستند.
 
وی در ادامه افزود: اصلاح طلبان امروز با چند بحران روبرو هستند. از جمله بحران رهبری و از همین رو اصلاح طلبان به چند گروه تقسیم شده اند همچنین بحران گفتمان که به دلیل کارکرد این طیف وحدت گفتمانی آنان از دست رفته است. مساله دوم، بحران سازمان است. که به دلیل بحران رهبری و بحران گفتمانی سازمان آنان از هم پاشیده است. آقای خاتمی در چنین فضایی از آشتی ملی حرف می زند.
 
انبارلویی با اشاره به اشتی ملی و عملکرد آن اظهار کرد: آشتی ملی کدامیک از بحران ها را حل خواهد کرد؟ ملت ما ملتی متحد و یکپارچه است و ثابت کرده است پای مواضع انقلاب و قانون اساسی و ولایت فقیه ایستاده است. ولی اصلاح طلبان هنوز نسبت خود را با این سه موضوع مشخص نکرده اند. و این فرصتی خواهد بود که آنها کمی به درون خود بپردازند و به دنبال نسخه های عملی برای حل بحران های درونی خود باشند. برون فکنی و برون نگری در این شرایط دردی از آنها دوا نمی کند.
 
او در پاسخ به این پرسش که هدف آقای خاتمی به واقع احیا بود و یا می خواست با این حرکت نبض جامعه را بسنجد؟ گفت: این تیری در تاریکی بود و بدون نشانه گیری هدف مشخصی رها شد و جامعه نیز استقبالی از آن نداشت. آنها تمام سرمایه اجتماعی خود را در مسیر اعتماد و خوشبینی به غرب گذاشته اند. برجام کارنامه مبهمی از سرنوشت آنها را نشان می دهد. همچنین وضعیت روابط ایران با غرب که چشم انداز روشنی ندارد و آنها باید به توانایی های ملت برگردند و از خوش باوری نسبت به غرب پرهیز کنند و حل مشکلات خود را در چهارچوب نظام و در قاب رهبری ببینند.
 
انبارلویی با بیان اینکه اصولگرایان در این شرایط نیز به راه خود ادامه خواهند داد تصریح کرد:  اصولگرایان مسیر خود را طی می کنند و کاری به رقیب ناکام خود ندارند. امروز تمام توجه این طیف به مشکلات کشور است. اصولگرایان به مشکلات معیشتی مردم فکر می کنند و تمام توجه آنها به کارآمدی نظام است و به بسط نفوذ معنوی ایران در منطقه می اندیشند تا از امنیت مردم صیانت کنند. به عقیده من اصولگرایان کیلومترها جلوتر از اصلاح طلبان به فکر منافع ملت و کشور هستند و اهدافی را دنبال می کنند که ملت ایران در چهل سال گذشته برای آن اهداف خون داده اند و پای انقلاب ایستاده اند.
 
وی همچنین با اشاره به مدیریت لیدر اصلاح طلبان گفت: اگر قادر به مدیریت بود در انتخابات پیش روی مجلس این کار را انجام می داد. نظر مردم و اعتماد عمومی برای تمام گروههای سیاسی اهمیت دارد ولی اصلاح طلبان در این آزمون موفق نبودند. اصلاح طلبی امروز باید به فکر حل مشکلات درونی خود باشد. امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که اصلاح طلبان نیز باید از رهبری و گفتمان خود پوست اندازی کنند. آقای خاتمی امروز در سن و سالی نیست که بتواند در چنین شرایط سنگینی وظیفه مهم رهبری را به انجام برساند این طیف باید به دنبال رهبران جوان و تازه نفس و متعهد به اسلام و انقلاب باشد تا جریان اصلاح طلبی را به عنوان جریانی قابل قبول در سطح سیاسی ایران احیا کند.
 
وی در پایان افزود:من در این گفتار نوعی سردرگمی دیدم و یک روند معطوف به عقلانیت سیاسی دیده نشد آرزو می کنم آنها بتوانند به عقلانیت سیاسی برگردند و مشکلات خود را پشت سر بگذارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها