زلزله رویداد ترسناکی است؛ بدون هیچ علامتی می آید. اما برخی از عقاید می گویند یک سیستم پیش هشداردهنده برای زلزله وجود دارد: حیوانات.
کد خبر: ۱۲۶۶۱۰۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از smithsonianmag، از قرن ها پیش تاکنون همواره مردم حیواناتی را دیده اند که ناگهان سر به تپه می گذارند و یا زیرزمین پنهان می شوند، آنها برای هفته ها ، روزها و ساعاتی قبل از وقوع زلزله ناپدید می شوند. اما این دقیقه منشا علمی دارد؟

احساس زمین لرزه توسط حیوانات

«این حقیقت دارد که حیوانات تکانش را حس می کنند، معمولا آنها دقایقی قبل از انسان این تکانه ها را متوجه می شوند». این عقیده ای است که مایکل بلنپید هماهنگ کننده برنامه زمین شناسی و زمین لرزه شناسی ایالات متحده آمریکا دارد.

این برنامه که توسط کنگره آمریکا در سال 1977 تأسیس شده است  زلزله ها را زیر نظر گرفته و گزارش می کند ، اثرات و خطرات ناشی از آن را ارزیابی و علل و پیامدهای زلزله زدگان را بررسی می کند.

دکتر بلنپید در ادامه گفت:‌ «اما اینکه حیوانات زمین لرزه را پیش بینی می کنند صرفا یک واکنش است و استعداد خاصی در پیش بینی کردن این موضوع که زلزله چه زمانی یا چه وقتی رخ می دهد، نیست».

برخی از محققان این فرضیه را تصور کرده اند که که برخی موجودات خاص می توانند علائم زلزله را پیش از وقوع آن تشخیص بدهند، چیزی که انسان ها از درک و تشخیص آن عاجز هستند همانند کج شدن ظریف سطح زمین، تغییرات در آب های زیرزمینی یا تغییر در میدان های الکتریکی یا مغناطیسی.

دکتر بلنپید گفت:‌«زلزله شناسان دوست دارند که یک سیستم هشداردهنده زلزله داشته باشند اما حیوانات به آنها پاسخی نمی دهند».

غیر ممکن بودن پیش بینی زمین لرزه برای انسان

دکتر بلنپید ادامه داد: «به احتمال زیاد زمان وقوع یک زمین لرزه بزرگ پس از وقوع یک زمین لرزه کوچک است. اما حتی دانستن اینکه زمین لرزه های کوچک زمین لرزه های بزرگ را ایجاد میکنند کمکی نمی کند. یک زمین لرزه به دانشمندان این امکان را نمی دهد که دقیقاً بدانند تا چه زمانی تا مرحله بعدی یا حتی در کجا مرکز آن واقع خواهد شد. ردیابی زمین لرزه ها با توجه به اینکه زمین میلیون ها سال آن  تجربه می کند  خیلی آسان نیست و بسیاری از آنها به سختی شناسایی می شوند.»

انسان مدت زمانی طولانی است که عقیده دارد حیوانات خیلی زود متوجه وقوع یک زلزله می شوند. در طول تاریخ که احتمالا مبدا به آن به یونان باستان برمی گردد حیوانات به عنوان موجوداتی شناخته می شدند که می توانند زلزله را پیش بینی کنند.  با این حال ، مشاهدات پس از وقوع زمین لرزه در اوج یادآوری این مسئله است.

دکتر بلنپید گفت: «این بسیار دشوار است که مدارک مستندی در رابطه با پیش بینی وقوع زلزله از سوی حیوانات بیابیم چرا که زلزله غیرقابل پیش بینی است و ما نمی توانیم ابتدا وقوع زلزله را پیش بینی و سپس به سراغ حیوانات برویم تا ببینیم رفتار آنها چگونه تغییر می کند».

در دهه 70 میلادی یک پروژه مربوط به تحقیق در رابطه با زلزله در کالیفرنیای جنوبی مورد بررسی و تفحص قرار گرفت تا ببینند آیا قبل از یک زلزله جنب و جوشی از سوی جانوران مشاهده می شود یا خیر. اما در طول این مطالعه هرگز زلزله ای رخ نداد.

اما جیم بركلند ، یك زمین شناس در خلیج سانفرانسیسكو  با پیش بینی دقیق زلزله لما پریتا در سال 1989 در كالیفرنیای شمالی نامی را برای خود رقم زد. پیش بینی وی تا حدودی به ترکیب تبلیغات طبقه بندی شده برای روزنامه های محلی متکی بود. وی اظهار داشت که تعداد بیشتری از حیوانات خانگی معمولی قبل از وقوع زمین لرزه 6.9 ریشتر در هفته یا همین حدود مفقود شده است و یا اینکه به شدت سر و صدا می کنند.

برلکند تنها کسی نبود که ادعا می کرد پیش از زلزله حیوانات فرار می کنند و یا مفقود می شوند. برخی از شواهد دیگر تئوری ناپدید شدن حیوانات پیش از زلزله را ارائه می دهند، تحقیقاتی که در دهه 80 میلادی کامل تر شد.

سیستم هشدار دهنده در حیوانات

بعد از آن تحقیقات دیگری حاکی از آن بود که حیوانات یک نوع سیستم هشداردهنده برای وقوع زلزله هستند.

بسیاری از کسانی که معتقدند حیوانات می توانند احساس لرزه کنند ، به کارهای انجام شده توسط فریدمن ، که دانشمند ارشد پژوهشکده در موسسه غیر انتفاعی SETI است (که در جستجوی زندگی فرازمینی است) اشاره دارند. وی برای چندین دهه فرض کرده است که لرزش های سریع در پوسته زمین درست قبل از وقوع زمین لرزه باعث ایجاد تغییرات عمده در میدان های مغناطیسی می شود که حیوانات می توانند آن را حس کنند. بلنپید دراینباره می گوید که این نظریه ها "به طور جدی مورد سؤال و انتقاد قرار گرفته اند" ، زیرا تغییرات سریع لرزشی قبل از وقوع زمین لرزه پیش بینی نمی شود. لرزش های خفیفی که انسان آن را متوجه نمی شود فشار زیادی به سیستم بدنی برخی از حیوانات وارد میکند و به همین دلیل آنها را دچار تشویش می کند،تشویشی که باعث می شود سر و صدا کنند و جیغ بکشند. در واقع حیوانات در زمان وقوع زلزله به شدت دچار استرس می شوند.

در سال 2015  بلنپید و همكارانش مطالعه ای را منتشر كردند كه نشان می داد حیوانات در پارک ملی یاناچاگا پرو اساساً در هفته های منتهی به زمین لرزه 7 ریشتری در منطقه در سال 2011 ناپدید شدند.

حیوانات قادرند اولین موج موج لرزه ای زمین لرزه یعنی موج P یا موج فشار را تشخیص دهند که پیش از موج S یا موج ثانویه می لرزد. بلنپید می گوید این احتمالاً توضیح می دهد كه چرا حیوانات پیش از شروع زمین لرزه جنب و جوش بیشتری دارند. همچنین ، برخی از حیوانات مانند فیل ها می توانند امواج صوتی با فرکانس پایین و ارتعاشات را از پیش بینی هایی که انسان به هیچ وجه قادر به تشخیص آنها نیست درک کنند.

کنتون کرنز یک زیست شناس کوچک پستانداران در باغ وحش گفت که درست پیش از زمین لرزه ای به بزرگی 5.8 ریشتر که در سال 2011 در منطقه واشنگتن رخ داده است  برخی از حیوانات در باغ وحش ملی مؤسسه اسمیتسونیان کلی سر و صدا کرده اند. در میان آنها ، لمورهایی (گروه ویژه‌ای از نخستی‌ها )بودند که حدود 15 دقیقه قبل از اینکه زلزله شروع شود جیغ می کشیدند. نگهبانان این فعالیت را پس از وقوع زمین لرزه یادآوری کردند.

کرنز می گوید: لمورها هنگام ناراحتی آواز دهنده هایی پرکار هستند و می توانند روزانه چندین بار شکایت خود را از طریق سر و صدا کردن نشان بدهند. او می گوید ، این بدان معنا نیست که نمی توان فهمید که آیا آنها قریب الوقوع زمین لرزه را حس کرده اند یا اینکه چیز دیگری به طور تصادفی آنها را بر هم زده است.

با این حال به سراغ سوال اساسی و همیشگی می رویم؛

چرا انسان فکر می کند حیوانات زلزله را پیش بینی می کنند؟

بنابراین چرا انسان به این ایده که حیوانات پیش آگهی دهنده هستند ، می چسبد؟ بلنپید می گوید: «من فکر می کنم مردم از این فکر که چیزی وجود دارد که بتواند زمین لرزه ها را پیش بینی کند احساس راحتی می کنند.»

منبع: smithsonianmag / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها