دیروز در صحن علنی مجلس مصوبه حذف چهار صفر از پول و تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان تصویب شد و بر این اساس، بانک مرکزی باید ساز و کار حذف اسکناس‌های فعلی و ورود اسکناس‌ها با واحد پولی جدید را در برنامه کاری خود قراردهد.
کد خبر: ۱۲۶۵۸۱۰

بانک مرکزی هدف از این کار را دفاع از حیثیت پول ملی عنوان می‌کند؛ اما باید توجه داشت با حذف چهار صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی ارزش پول ملی برنمی‌گردد و تاثیری در اقتصاد ایران ندارد. تغییر واحد پول ملی نحوه حسابداری و بایگانی حساب‌ها را تغییر می‌دهد و برخلاف نظر بعضی از کارشناسان مبنی بر تاثیر این کار بر تورم، افزایش ارزش پول ملی و مسائلی از این قبیل، این اقدام تاثیری در اقتصاد ایران ندارد.

از این رو باید توجه داشت زمان تغییر واحد پول ملی و حذف چهار صفر با اشاره به بی‌تاثیری آن در اقتصاد، تفاوتی ندارد. نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم به دلیل این‌که آخرین روزهای کاری خود را می‌گذرانند برای این‌که کاری از پیش ببرند، به بررسی لوایح گذشته اقدام کردند.

اکنون کشور در تحریم و رکود قرار دارد و مجلس باید برای تحقق شعار سال 99 مبنی بر جهش تولید برنامه ارائه کند؛ اما متاسفانه برای انجام این کارها که در اولویت اقتصاد ایران نیست، زمان زیادی گذاشته می‌شود و تبلیغات زیادی صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین اقدامی که اکنون در اولویت قرار دارد حفظ ارزش پول ملی است که از وظایف ذاتی بانک مرکزی هم به شمار می‌رود.

در دو سال گذشته بانک مرکزی عملکرد قابل دفاعی داشته اما به نظر می‌رسد نظارت بر بانک‌ها و تغییر در نحوه بانکداری کشور باید در اولویت کاری بانک مرکزی قرار بگیرد.

در دو سال گذشته علاوه بر بازگشت تحریم‌ها، از دست‌دادن درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را داشتیم که اگر مدیریت این بخش نبود، ارز بسیار بالاتر از قیمت‌های فعلی مورد معامله قرار می‌گرفت.

از این رو انتظار می‌رفت بانک مرکزی به جای این‌که سراغ حذف چهار صفر و تغییر واحد پول ملی برود، اقداماتی را برای افزایش ارزش پول ملی انجام می‌داد.

بهمن عبداللهی - عضو شورای پول و اعتبار / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها