یکی از جذاب ترین فوتبالیست های تاریخ 45 ساله شد، فوتبالیستی که در دوران اوج خود حتی از فوق ستاره های گران قیمت دنیای فوتبال بیشتر محبوبیت داشت. امروز بکام در 45 سالگی هنوز محبوب است، محبوب و البته جذاب.
کد خبر: ۱۲۶۵۷۳۹

به گزارش جام جم آنلاین ، دیوید بکام یکی از خلوت ترین مراسم های تولد خود را پشت سر گذاشت، مراسمی که در آن فقط ویکتوریا همسر 46 ساله او و چهار فرزندشان یعنی بروکلین 21 ساله، رومئوی 17 ساله، کروز 15 ساله و هارپر هشت ساله که تنها دخترشان است، حضور داشتند.

تولد او کاملا ساده و خصوصی بود، با کیکی ساده تر البته در یک جمع شاد و خانوادگی.

نخستین باری که بکام وارد دنیای محبوبیت ورزشی شد خرمنی از موهای طلایی اش را دورش می ریخت و ضربات آزاد و پاس های دقیقش روز به روز بیشتر قلب هواداران منچستریونایتد در اولدترافورد را تسخیر می کرد.

بکام سمبل محبوبیت در فوتبال انگلیس است. البته فقط محبوبیت نه چیزی بیشتر از آن.

او مهره ای انکار ناپذیر از نسل دهه 90 منچستریونایتد است، فوتبالیستی که آنچنان محبوبیت پیدا کرد که هیچ بازیکنی به پای او نمی رسید.

تمامی ارکان زندگی بکام به شدت تحت نظر رسانه های مختلف قرار داشت و هنوز هم دارد. از دلبری هایش در اولدترافورد تا آشنایی اش با ویکتوریا آدامز خواننده مشهور گروه اسپایز گیلرز. از تولد نخستین پسرش بروکلین تا ازدواج با ویکتوریا. و جنجال بزرگ توطئه برای ربودن همسر و پسرش توسط چند خلافکار.

 

خیانت کن تا مشهور شوی

این تیتر دیلی استار بود، یعنی وقتی که رسوایی اخلاقی بکام رقم خورد و داستان ارتباطش با یک مدل و خیانت به همسرش ویکتوریا تمام رسانه‎ها را در نوردید. داستان خیانت بکام چند بار دیگر تکرار شد اما هر بار با زیرکی آن را پشت سر گذاشت و در واقع کمترین خسارتی به محبوبیت او وارد شد.

بکام داستان هایی جذاب و طولانی در فوتبال دارد. پرتاب کفش به صورت او در رختکن یونایتد از سوی فرگوسن اوج حاشیه های فوتبالی اش بود اما در خارج از فوتبال روابط با همسر سرشناسش بیش از هر چیزی در چشم بود.

بکام به عنوان خوش تیپ ترین فوتبالیست دنیا هنوز هم محبوبیتی دارد که کمتر در میان ورزشکاران بازنشسته دیده می شود. اما دلیل محبوب شدن بیش از اندازه بکام چه بود؟

 

تو بازیکن بزرگی نیستی

مارادونا یک بار علیه بکام مصاحبه ای طوفانی انجام داد و گفت بکام هیچ هنری ندارد جز نواختن ضربه آزاد با توپ هایی که به راحتی در هوا معلق می شود و کیفیت بسیار بالایی دارد. او بکام بازیکنی ترسو معرفی کرد که اصلا بزرگ نیست و هرگز هم اسطوره نخواهد شد.

کیفیت فنی فوتبال بکام در مقایسه با محبوبیت فوق العاده او یک موضوع عجیب بود. بکام هرگز از بازیکنانی نظیر گیگز، اسکولز ، روی کین، برادران نویل بالاتر نبود. در مقایسه با سوپراستارهایی نظیر زیدان، رونالدو و رونالدینیو نیز در مرتبه بسیار پایین تری قرار داشت اما محبوبیتش بسیار بالاتری بود. دلیل این اتفاق چیزی نبود جز چهره جذاب و استایل بی نظیر این فوتبالیست. در روزگاری که رونالدو با مدل موی عجیب مثلثی جام جهانی 2002 را فتح کرد و زیدان به عنوان بزرگ ترین بازیکن فوتبال آن زمان چهره چندان جذابی نداشت بکام حرف اول را از نظر بصری می زد. هیچ یک از فوتبالیست های دیگر به غیر از یکی دو تا مهره خاص به پای او نمی رسند. حتی در زمان سلطه خوش قیافه های ایتالیایی نظیر مالدینی، نستا، دل پیرو و پیرلو باز هم بکام جایگاه بالاتری داشت و هواخواهان بیشتری پشت سر خود می دید.

حقیقت این است که بکام بیشتر از آنکه یک فوتبالیست موفق باشد یک خوش قیافه خوش شانس بود که از راه همان چهره خوبش درآمد هنگفتی از فوتبال به دست آورد. انتقال دیوید بکام به رئال مادرید در سال 2003 یکی از بزرگ ترین نقل و انتقالات دنیای فوتبال بود. در روزگاری که کهکشانی ترین رئال تاریخ با حضور فیگو، زیدان، کارلوس، هیرو، رائول، رونالدو و ... تشکیل شده بود جذب بکام در میان انبوه ستاره های کیفیت بالا و تکنیکی مادریدی ها عجیب به نظر می رسید. تحلیل ها آغاز شد و همگی رسانه ها متفق القول بودند که بکام فقط به منظور امور تجاری و کسب درآمد بیشتر از راه تبلیغات از سوی رئال جذب شده است. بسیاری جذب بکام را به شدت مورد انتقاد قرار دارند و او را جذاب ترین دلقک سیرک مادرید معرفی کردند.

 

اسطوره محبوبیت

بکام هرگز با تیم ملی فوتبال انگلیس قهرمانی به دست نیاورد و هرگز به توپ طلا نرسید اما محبوبیت او یک جریان بی نظیر و شگفت انگیز بود که هنوز هم ادامه دارد. بکام اسطوره فوتبال است؟ به نظر نمی رسد پاسخ به این سوال مثبت باشد اما به خوبی مشهود است که هیچ فوتبالیستی به اندازه او قلب ها را تسخیر نکرد و محبوب نشد.

منبع: اسپورتولوژی / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها