بهشتی پور در گفتگو با جام جم آنلاین:

آمریکا در پیشنهاد کمک به ایران صادق نیست

تحلیلگر مسائل امریکا، با اشاره به پیشنهاد امریکا برای کمک به ایران گفت: آمریکایی ها در خصوص ادعای کمک به ایران صادق نیستند چون اگر آمریکا به دنبال کمک به ایران است می تواند از طریق صلیب سرخ بین الملل عمل کند و کمک های خود را در اختیار این نهاد قرار بدهد و یا از طریق سوییس که حافظ منافع آمریکا در ایران است با هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مبادله کنند.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۰۷
گفتگوی حسن بهشتی پور با جام جم آنلاین را بخوانید:
 
*با توجه به شیوع ویروس کرونا ایران درخواست وام از صندوق بین المللی را داده ولی امریکا قبول نکرده از طرفی امریکا اعلام کمک به ایران می کند دلیل این تضاد رفتاری آمریکا را در چه می بینید؟

تناقضی در سیاست آمریکا وجود ندارد و این کشور به روشنی می گوید ما می خواهیم تحریم هایی بر علیه دولت ایران را اعمال کنیم که بر علیه مردم ایران نیست. آمریکا تحریم دارو و غذا را قبول ندارد و عقیده دارد این تحریم ها بر علیه مردم ایران نیست ولی به این منظور باید مبادلات بانکی انجام بگیرد و هر کشوری که وارد مبادلات بانکی با ایران شوند با تحریم های آمریکا روبرو می شوند. بنابراین شرکت های تولید کننده دارو و مواد غذایی تمایلی به مبادله با ایران ندارند تا مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند. آقای ظریف در نامه ای که به کشورهای مختلف داشت درخواست کرده تا تحریم های آمریکا نادیده گرفته شود و با ایران مبادله کنند چون در شرایط شیوع ویروس امنیت جهان به همکاری تمام کشورها وابسته است و نمی توان با تحریم برخی از کشورها این امنیت را فراهم کرد. اگر ریشه ویروس کلا کنده نشود در مبادلات موجود نیز منتقل خواهد شد.
منطق آقای ظریف نیز همین است. در این شرایط بحرانی که کل کشورها با این تهدید جدی روبرو است تحریم سایر کشورها موجب خواهد شد این بحران ریشه کن نشود درحالیکه تمام کشورها باید به این منظور با هم همکاری کنند. آمریکایی ها در خصوص ادعای کمک به ایران صادق نیستند چون اگر آمریکا به دنبال کمک به ایران است می تواند از طریق صلیب سرخ بین الملل عمل کند و کمک های خود را در اختیار این نهاد قرار بدهد و یا از طریق سوییس که حافظ منافع آمریکا در ایران است با هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مبادله کنند. آمریکا از نظر تبلیغاتی و از طرف افکار عمومی تحت فشار است که چرا در این شرایط بحرانی مناسبات انسانی را نادیده می گیرند. و از این زاویه موضوع کمک ها و مخالفت ایران را مطرح می کنند این درحالی است که اگر واقعا در این ادعا صادق باشند می توانند به روشی که اشاره شد عمل کنند.

* در این شرایط ایران بایدچه کاری انجام بدهد؟

7 کشور جهان نامه ای به دبیر کل سازمان ملل نوشته اند و از او خواسته اند برای مقابله با سیاست آمریکا اقدامات لازمی انجام دهد ولی واقعیت این است که برای مجبور کردن آمریکا به اراده ای بین المللی نیاز داریم چون منطق آمریکا زورگویی است و تا زمانی که اراده ای جهانی در مقابل آمریکا وجود نداشته باشند نمی توان کاری از پیش برد حتی در صورت تجمیع اراده های جهانی آنها از منافع خود نمی گذرند. متاسفانه نظام سرمایه داری منافع را اصل در نظر می گیرد و کشور ها باید حداقل در این بخش های انسانی بدون ترس از تحریم های آمریکا با ایران مبادله کنند ولی متاسفانه کشورها فعلا چنین اقدامی را انجام نمی دهند و فعلا اراده ای بر این عمل وجود ندارد.

ایران آنچه باید انجام می داد در دو بخش انجام داد. ابتدا دیپلماسی رسمی که از طریق هفت کشور روسیه، کره شمالی، کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه و ... نامه ای رسمی به دبیر کل سازمان ملل نوشته شد و خواستار لغو تحریم ها بودند. در بخش دیپلماسی عمومی نیز پزشکان و هنرمندان و نویسندگان ایران به نامه نوشتن برای سایر کشورهای دنیا ترغیب شدند و از افراد مشهور و تاثیر گذار خواسته شد تا به دولت آمریکا فشار بیاورند و لغو تحریم ها را خواستار شوند. در حقیقت هر کاری لازم بود انجام شد. ایران باید هر چقدر می تواند این قضیه را مدیریت کند و این بحران را از طریق تولیدات داخلی حل و فصل کند. به نظر من، اقداماتی که می شد انجام داد تا اینجا نیز انجام شده ولی هنوز تاثیر تعیین کننده خود را بر آمریکا نشان نداده است.

* با توجه به این شرایط چهره آمریکا بیش از پیش در دنیا متزلزل تر می شود چه عواقبی به جا می گذارد؟

همه به شدت تحت تاثیر بحران کرونا هستند و کمتر به این فکر می کنند که کشورهای تحت تحریم در چه وضعیتی به سر می برند ولی قطعا کشورهایی که وجدان بیداری دارند تحت تاثیر این مساله هستند. امروزه کرونا دنیا را تحت سلطه خود گرفته، ورزش، هنر، روابط اجتماعی و تمام مناسبات سیاسی و امنیتی و نظامی را تحت تاثیر خود قرار داده است. این مساله بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است. هر 193 کشور عضو سازمان ملل درگیر شده اند. در این بین فقط وجدان های بیدار به این فکر می کنند که کشورهای تحت تحریم نسبت به دیگر کشورها در شرایط سختتری قرار دارند.

* آیا این احتمال وجود دارد که آمریکا در این شرایط از مسائل مطرح شده برای فشار بیشتر بر ایران
و هدایت کشور به سمت میز مذاکره استفاده کند؟
 
جایی برای فشار بیشتر بر ایران وجود ندارند وانگهی امروز تمام کشورهای دنیا زیر فشار هستند. خود آمریکا به شکل بی سابقه ای تحت فشار است. آمریکا دو تریلیون و دویست میلیارد دلار به بازار تزریق کرده است تا از رکود وحشتناک حاصل از ویروس کرونا نجات پیدا کند. قطعا کرونا برای آمریکا تاثیری منفی به همراه دارد و خود آمریکا امروز در فشار است و ایران نیز به حد کافی زیر فشار است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها