اقدامات بازدارنده ایران پاسخی محکم به رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی است.  
یک کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

اقدامات بازدارنده ایران پاسخی محکم به رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی است.  

بامداد 4 اسفندماه باری دیگر آسمان دمشق شاهد حملات موشکی جنگنده‌های اسرائیلی بود.
کد خبر: ۱۲۶۰۸۰۳

حملاتی که در ماه‌های اخیر متأسفانه به یک امر روتین تبدیل شده است و تنها واکنش دمشق، رهگیری پدافندی موشک‌ها یا جنگنده‌ها بوده است.

این حملات یک تفاوت جدی با حملات پیشین داشت. یک روز پس از این حملات نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بعد از ترور دو عضو جهاد اسلامی در حملات به دمشق، گروه‌های مقاومت در نوار غزه را تهدید کردند. هم‌چنین نتانیاهو در سخنانی صراحتاً گفت: دیشب تلاش کردیم رهبر اصلی جهاد اسلامی در سوریه را از بین ببریم اما او جان سالم به در برد. اشاره نتانیاهو به «زیاد النَخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی است. این تهدید علنی از سوی نتانیاهو جدا از آنکه یک اقدام تبلیغاتی انتخاباتی است؛ اما نشان از پررویی تمام صهیونیست‌ها در تکمیل راهبرد جدیدی است که در سال‌های اخیر آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد تل‌آویو از سال 2017 باری دیگر به سیاست شیطانی و کثیف «ترور» بازگشته است.

- توقف سیاست ترور در خارج از فلسطین از سال 2000 تا 2017

موساد و رژیم صهیونیستی در دهه‌های پیشین، ترور رهبران فلسطینی را در سابقه خویش ثبت کرده‌اند. طی سه دهه گذشته تا پیش از ترور شهید زواری در آذر 95(2016) موساد ۱۶ تن از رهبران مقاومت را شهید نموده است که ترور ۱۱ تن آنان در خارج از فلسطین رخ‌داده است. کشورهای تونس (۳ بار)، سوریه (۲ بار)، فلسطین، آمریکا، یونان، جزیره مالت، لبنان، بلغارستان، فرانسه، اردن و امارات شاهد این عملیات ترور موساد بوده‌اند.

اما نکته حائز اهمیت آن است که پس از سال ۲۰۰۰ و قدرت گرفتن حامیان مقاومت در فلسطین و نوار غزه، رژیم صهیونیستی سعی نمود ترورهای خارج از فلسطین را متوقف نماید به‌گونه‌ای که پس از ترور ناکام خالد مشعل در امارات در سال ۱۹۹۷، تنها شاهد ترور عزالدین شیخ خلیل از فرماندهان گردان‌های قسام در اثر انفجار خودرویش در دمشق در سال ۲۰۰۴ و ترور محمود مبحوح فرمانده برجسته گردان‌های قسام در امارات در سال ۲۰۱۰ بوده‌ایم. آمار به خوبی نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی ترورهای خارج از فلسطین را از ترس پاسخ مقاومت از سال ۲۰۰۰ بسیار محدود نموده بود.

هم‌چنین گفتنی است در تابستان 97 روزنامه اسرائیلی هاآرتص در گزارشی نوشت موساد با ۷ هزار کارمند دائمی و بودجه ۲.۳ میلیارد دلاری، پس از «سی آی ای» سازمان جاسوسی آمریکا در رتبه دوم سازمان های جاسوسی جهان قرار دارد. این حجم از نیرو و سرمایه از سوی موساد به این دلیل است که تلاش‌های این نهاد امنیتی تنها مختص سرزمین‌های اشغالی نیست و در سال‌های اخیر سیاستی جدید در سرکوب حامیان مقاومت فلسطین در پیش‌گرفته است. این افزایش حجم نیرو و بودجه به باور رسانه‌های اسرائیلی از سال 2016 که «یوسی کوهن» نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رئیس موساد شد آغاز شده است. کوهن برخلاف رهبران قبلی موساد اصلاً محافظه‌کار نبوده و این مسئله در انجام ترورهای وسیع در خارج از سرزمین‌های اشغالی کاملاً عیان است.

در ادامه برخی از ترورهای سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی اشاره می‌کنیم:

ابوالعطا و سردار سلیمانی: بامداد سه‌شنبه ۲۱ آبان 98، اسرائیل در حمله‌ای بهاء ابوالعطا یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی در غزه را به همراه همسرش ترور کرد و در حمله‌ای دیگر منزل اکرم العجوری یکی دیگر از رهبران این جنبش را در دمشق هدف حمله قرار داد.

یکی از اتفاقات مهم ماه‌های اخیر حملات و ترورهای مستقیم اسرائیلی‌ها به شخصیت‌های مقاومت در کشورهای مختلف بود. کاری که در کنار دیگر تحولات نشان از یک سناریو پیچیده می‌داد. روزنامه اورشلیم پست در اکتبرماه 2019 در گزارشی از سه شخصیت سر لیست ترور اسرائیل خبر داده بود.

نفر سوم این لیست بهاء ابوالعطا رهبر جهاد اسلامی بود و نفر دوم هم شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود توسط نیروهای آمریکایی ترور شد. نفر اول این لیست هم سید حسن نصرالله است. لذا بی راهه نیست حاج قاسم عزیز را هم در میان لیست ترورهای سال‌های اخیر موساد و اسرائیل قرار دهیم.

محمد الزواری: بیست و پنجم آذرماه 96 (۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) صدای شلیک گلوله در صفاقس دومین شهر پرجمعیت تونس در جنوب این کشور آفریقایی شنیده شد و محمد الزواری با تابعیت تونسی و بلژیکی هدف ۲۸ گلوله قرار گرفت. الزواری از مهندسان القسام در تولید پهپاد و موشک‌های کوتاه برد بوده است که گویا نقش فراوانی در توسعه پهپادی حماس ایفا کرده بود.

فادی البطش: دکتر فادی محمد البطش استاد دانشگاه مالزی شنبه یکم اردیبهشت ماه 97 به دست افراد مسلح ناشناس در کوالالامپور ترور رسید. کشته شدن این مهندس فلسطینی بسیار زود به اخبار تیتر یک رسانه های فلسطینی و سرزمین‌های اشغالی تبدیل شد. نزدیکی البطش به حماس و مقاومت فلسطین گمانه‌زنی‌ها را در خصوص مجری این ترور را به سوی موساد نشانه گرفت.

احمد عیسی حبیب: یکی دیگر از نمونه‌های ترور مستقیم علیه مقاومت فلسطین، مربوط به یک شخص سوری است. در روز 28 مرداد 1397 احمد عیسی حبیب، افسر اطلاعاتی ارتش سوریه و مسئول «دپارتمان فلسطین» ارتش این کشور در حماه شد. رادیو ارتش اسرائیل با پذیرش ضمنی این ترور توسط تل‌آویو در گزارشی به نقل از منابع اپوزیسیون سوری اعتراف کرد عیسی حبیب یکی از پیشگامان و چهره های برجسته سوری و مسئول مبارزه با اسرائیل بوده است که به مقاومت فلسطین بسیار کمک می‌کرده است.

سلیمان الفرا و محمد البنا: به نقل از هاآرتص، بنا بر گزارش‌هایی از غزه، جسد دو دانشمند فلسطینی در مردادماه 97 در آپارتمان یکی از آن‌ها در حومه پایتخت الجزایر پیدا شد؛ شرایط مرگ آن‌ها مشکوک و همچنان نامعلوم است.

- باید معادلات را تغییر داد

با توجه به نوع کنش و ترورهای ماه های اخیر آمریکا و اسرائیل علیه محور مقاومت، به نظر می‌رسد دشمن به این برداشت رسیده که گویا می‌تواند فشار حداکثری را به اجرا بگذارد. لذا مهم‌ترین واکنش مقاومت و ایران به جنایت اسرائیلی‌ها، پاسخ سخت و کوبنده‌ای است که از نوع یک انتقام است. پاسخ‌ها باید ضمن هوشمندی، مستمر بودن در کنار تداوم روند مقاومت منطقه‌ای ایران و دستاوردهایش در منطقه، باید یک پاسخ انتقام‌جویانه صریح هم به همراه داشته باشد تا ضمن اقناع افکار عمومی، بازدارندگی لازم برای تکرار نشدن این اقدامات از سوی آمریکایی‌ها و اسرائیل در منطقه را با خود همراه داشته باشد.

ذکر این نکته ضروری است که نزدیک بودن انتخابات آمریکا که در تابستان آینده برگزار می‌شود برگ برنده‌ای برای ایران و مقاومت در شیوه پاسخ‌دهی است؛ زیرا ترامپ قطعاً به جنگ و تنش غیرقابل کنترل فکر نخواهد کرد.

محمدمحسن فایضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها