سخنان چند روز گذشته نفتالی بنت، یکی از شخصیت‌های تندروی رژیم صهیونیستی که کمتر از یک ماه به سمت وزارت جنگ رسیده است حاشیه‌ساز شد.
کد خبر: ۱۲۴۳۵۳۳
یاوه‌گویی‌های اسرائیلی؛ راهی برای فرار از بن‌بست سیاسی
وی در سخنانی درشت‌تر از دهان خود خطاب به ایران گفته بود: «سوریه، ویتنام شما خواهد شد (در اشاره به جنگ ویتنام)، در آنجا غرق خواهید شد و خونتان ریخته می‌شود اسرائیل بدون خستگی کار می‌کند تا زمانی که ایران نیروهایش را از سوریه بیرون ببرد...اگر تل‌آویو خواستار اخراج ایران از سوریه است باید از سیاست مهار کردن دست بردارد و به سمت حمله برود.»

سخنان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خیلی زود با واکنش‌هایی همراه بود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشته که این بیانیه‌ها و سخنان نفتالی بنت بدون هماهنگی با نظامیان صادرشده و خشم فرماندهان اسرائیلی را برانگیخته است. هاآرتص با اشاره به اینکه اظهارات بنت به بروز تنش میان وزارت جنگ و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی منجر شده، نوشته است که برخی از موضع‌گیری‌های وزیر جنگ جدید حتی فرماندهان ارشد ارتش را هم غافلگیر کرده است. برخی از فرماندهان صحبت‌های او در مورد «تغییر قواعد بازی» را توهینی به خود تلقی کرده‌اند و می‌گویند او با چنین موضع‌گیری‌هایی «امنیت اسرائیل» را در معرض خطر قرار می‌دهد.

یاوه‌گویی‌های نفتالی بنت با واکنش صریح ایران هم همراه بود. سید عباس سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود تأکید کرد: «تهدیدات رژیم اشغالگر قدس را نشانه ضعف و ناتوانی این رژیم و با هدف سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها و مشکلات داخلی سردمداران آن می‌دانیم؛ رژیمی که شالوده و ماهیت آن در طول ۷۰ سال سابقه اشغالگری بر تهدید و تجاوز بنا شده است.»

موضع نفتالی بنت؛ انتخاباتی است

موضع‌گیری خاص و تند نفتالی بنت جدا از آنکه نشان از نگرانی و ضعف اسرائیل نسبت به حضور ایران در سوریه دارد، دلیل انتخاباتی هم دارد. در حالی که تشکیل کابینه در اسرائیل به بن‌بست رسیده و به انتخابات سوم که قرار است اسفندماه برگزار شود کشیده شده؛ نتانیاهو سعی دارد با ایجاد تنش خود را از سقوط سیاسی نجات دهد.

گویا آمدن نفتالی بنت شروع یک ماجراجویی جدید از سوی نتانیاهوست. حمله مستقیم قرار دادن رهبران مقاومت حماس و جهاد (20 آبان ماه) به‌صورت علنی حداقل در ۴ سال گذشته و بعد از جنگ ۵۱ روزه متوقف‌شده بود. حمله‌ای که به شهادت ابوالعطا یکی از رهبران اصلی جهاد اسلامی منجر شد.

موضع‌گیری زودهنگام نتانیاهو درست یک روز از پس از آن حمله نشان می‌دهد وی سناریو جدیدی را دنبال می‌کند.

اما نگاهی به گذشته نه چندان دور نشان می‌دهد اسرائیل بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند علیه ایران در سوریه اقدامی جدی انجام دهد و تنها به دنبال برخی حملات هدفمند محدود به‌منظور بالا بردن هزینه حضور ایران در سوریه بوده است. جنگ دو روزه و جنگ 51 روزه دو نمونه عینی نه چندان دور از ضعف اطلاعاتی و نظامی اسرائیل برای تقابل با جنبش‌های مقاومتی است که دشمنانی بسیار ضعیف‌تر و محدودتر نسبت به ایران برای او هستند.

- جنگ دو روزه

حدود یک سال پیش (آبان 97) ما شاهد نبردی دو روزه بودیم که به نبرد خان یونس مشهور شد. نبرد دو روزه‌ی حماس و سایر گروه‌های مقاومت در غزه با رژیم صهیونیستی را باید کوتاه‌ترین نبرد جدی طی دو طی سال‌های اخیر دانست. ماجرا از یک عملیات کماندویی از سوی تل‌آویو آغاز شد که با واکنش قاطع حماس روبرو شد. این نبرد، اگرچه کوتاه بود اما واجد ویژگی‌های خاصی بود که آن را برای ارزیابی مهم می‌سازد. کنش‌های نظامی حماس به همراه برجسته بودن مسائل روانی و رسانه‌ای در رفتار شاخه نظامی این جنبش از یک‌سو و بهره‌برداری از شرایط خاص رژیم صهیونیستی در حوزه داخلی از سوی دیگر، باعث شد تا این نبرد، با سرعت به سود مقاومت اسلامی پایان یابد.

در این نبرد در حالی که یک تیم کماندویی از اسرائیل قصد ورود به غزه داشت منهدم شد و این آغاز یک درگیری جدی دو روزه بود که در ادامه با مورد حمله قرار گرفتن اتوبوس حامل نظامیان اسرائیل در منطقه جبالیا با موشک هدایت شونده از سوی حماس همراه بود.

حال با گذشت یک سال از آن اتفاق رژیم صهیونیستی از جزئیات تازه‌ای از عملیات شکست‌خورده نیروهای ویژه خود در شرق خان یونس گذشته پرده برداشت و اذعان کرد که گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس توانسته در این عملیات به اسناد و تجهیزات نظامی نیروهای اسرائیلی دست یابد.

این تحقیقات اشاره می‌کند که گادی آیزنکوت رئیس وقت ستاد مشترک ارتش و نداف ارگمن رئیس شاباک زمانی که نیروهای ویژه اسرائیلی در شرق خان یونس شناسایی شدند، در مقر وزارت جنگ بودند و بر عملیات فرار نیروها از غزه نظارت داشتند.

پامیر اورن کارشناس مسائل نظامی رژیم صهیونیستی درباره تأثیر شکست عملیات خان یونس می‌گوید: «هیچ منطقه‌ای در باریکه غزه یا لبنان نبوده است که بیش از خان یونس نامش در جریان گفتگوها و رایزنی‌ها در سطوح عالی ارتش صهیونیستی مطرح شده باشد؛ چرا که شکست ارتش و سازمان اطلاعات نظامی «امان» و نیز سازمان اطلاعاتی «شاباک» در جریان عملیات مذکور می‌توانست زمینه‌ساز آغاز جنگ گسترده‌ای شود.»

همچنین فاش شدن اطلاعاتی دقیق از چگونگی عملیات صهیونیست‌ها و اشراف اطلاعاتی نیروهای حماس در عملیات خان یونس در مستندی از شبکه الجزیره در سالگرد عملیات، شوک بزرگ دیگری به تل‌آویو وارد کرد. مسئله‌ای که نشان داد صهیونیست‌ها در بعد امنیتی و اطلاعاتی هم از جنبش‌های کوچک و در محاصره نوار غزه شکست‌خورده‌اند.

- جنگ ۵۱ روزه

یکی دیگر از شکست‌های اخیر صهیونیست‌ها جنگ 51 روزه در سال 2014 است. در این جنگ اسرائیل به کشته شدن ده‌ها سرباز و زخمی شدن حداقل 1600 صهیونیست اعتراف کرده است.

بنا به گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی این جنگ برای صهیونیست‌ها 4 میلیارد دلار هزینه داشته و صدها میلیون دلار هم به شهرک‌ها آسیب وارد شده است.

اما یکی از مهم‌ترین پیامدهای جنگ 51 روزه فاش شدن ناکارآمدی گنبد آهنین بود. یوسف سبیرا بازرس ویژه کابینه رژیم صهیونیستی در گزارش خود در خصوص جنگ ۵۱ روزه آورده است: «ما باید عدم اقدام کابینه در بررسی مسئله حفاظت از ساکنان و تخلیه مناطق از ساکنان در هنگام جنگ (۵۱ روزه) را به‌عنوان مسئله‌ای خطرناک بنگریم.» این گزارش بر روی وضعیت پناهگاه‌ها در داخل اراضی اشغالی متمرکز شده است، چراکه اگر جنگ رخ دهد، حدود دو میلیون صهیونیست در معرض موشک‌ها خواهند بود که حفاظتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

در این جنگ رونمایی از پهپاد‌ها و موشک‌های یک سال گذشته از سوی حماس و جهاد به‌خوبی نشانگر افزایش توان موشکی گروه‌های مقاومت است. موشک‌های R160 و S350 بخشی از موشک‌های رونمایی شده با برد ۱۶۰ کیلومتر است.

ضمن آنکه جنگ ۳۳ روزه و نبردهای سه‌گانه نوار غزه به‌خوبی نشان دادند که امنیت سرزمین‌های اشغالی علی‌رغم توسعه ارتش صهیونیستی بسیار آسیب‌پذیر بوده و دلیل این امر، هوشمندی جبهه مقاومت در تغییر میدان و شیوه نبرد بوده است. ضمن آنکه امروزه حزب‌الله با تجارب‌های خود از جنگ در سوریه بسیار آماده‌تر از قبل منتظر حماقت صهیونیست‌ها در شروع نبردی جدید است.

- دیوارکشی در مرز غزه و لبنان؛ نشانه‌ای از «خانه عنکبوتی» بودن اسرائیل

دو مورد بالا به‌خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل در مقابل حتی اقدامات ساده از پیش طراحی شده از سوی خودش هم ناتوان است.

از سال گذشته رژیم صهیونیستی احداث دیوار زیرزمینی در امتداد غزه با بودجه ۵۰۰ هزار دلاری را آغاز نموده است. گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از این پروژه با عنوان بزرگ‌ترین پروژه در تاریخ ارتش رژیم نام‌برده و آن را ضامن امنیت ساکنین مناطق جنوبی اراضی اشغالی و مانع تونل‌های حماس عنوان کرده است.

همچنین سال گذشته رژیم صهیونیستی دیوارکشی در مرزهای لبنان را هم شروع کرده است. اقدامی که واکنش سید حسن نصرالله را به دنبال داشت. وی در سخنانی گفت: «اسرائیل اعلام کرده قصد دارد ساخت دیوار بلند سیمانی را در مرز لبنان جلو بیاندازد. جالب آن‌جاست که این مصوبه در سالروز «یوم النکبه» اعلام می‌شود. این نشان می‌دهد دوران تیره‌روزی ملت‌ها و جنبش‌های مقاومت به سر رسیده... این موضوع اعتراف به پیروزی قاطعانه‌ی لبنان و شکست سخت اسرائیل است. لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها با وجود این‌که در سرزمین‌هایی کوچک با جمعیت کم و شرایط سخت اقتصادی زندگی می‌کنند و مانند برخی کشورهای عربی از نفت و گاز و صف‌های بی‌پایان تسلیحات -حتی بیش از نفرات- برخوردار نیستند به اسرائیل فهمانده‌اند که نمی‌تواند در لبنان و حداقل غزه بماند. این همان اسرائیلی است که در گذشته حتی بدون مذاکره از کشورهای عربی امتیاز می‌گرفت. کشیدن این دیوار نشان‌دهنده‌ی هراس اسرائیل از آینده‌ی نزدیک و دور است... »

عنکبوتی که از درون پوسیده است

اما ناتوانی نظامی و اطلاعاتی اسرائیل در مقابل ایران و محور مقاومت ریشه در ماهیت درونی رژیم غیرواقعی و قلابی دارد.

ریشه فساد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جنگ هویتی که اصلی‌ترین مؤلفه‌های زوال درونی اسرائیل‌اند را باید در ماهیت جعلی این رژیم جستجو کرد. خودبرتربینی، ریشه نژادپرستی صهیونیسم، مادی‌گرایی یهود تلمودی و عدم وجود هویتی مشترک علی‌رغم ادعاها و تلاش‌های فراوان همگی بخشی از چالش جنگ هویتی و داخلی سرزمین‌های اشغالی است.

اندیشکده صهیونیستی «Israel Democracy Institute» در گزارش مفصل خود در پایان سال 2016، میزان رضایت‌مندی مردم از قوه قضائیه رژیم صهیونیستی را 57 درصد اعلام می‌کند. این در حالی است که این مقدار در سال 2012 حدود 73 درصد بوده است. آماری که نشان می‌دهد مردم سرزمین‌های اشغالی هم فساد را بسیار وسیع‌تر از گذشته می‌دانند.

مارک شولمن از تحلیل گران مطرح اسرائیلی در سایت مشهور نیوزویک این سؤال را مطرح می‌کند که چرا فساد در رژیم صهیونیستی بالاست؟ او در یادداشت خود لیستی از فساد در میان سیاست‌مداران و صاحبان شرکت‌های اقتصادی را مرور می‌کند. وی در بخشی از یادداشت خود می‌گوید: من سال‌هاست بحثی طولانی را با دوستی آغاز کرده‌ام که جزء مقامات بلندپایه دولت بود: آیا امروز فساد در اسرائیل بیشتر شده یا اینکه این فساد از قبل وجود داشت.

یاوه‌گویی‌ها؛ راهی برای فرار از بن‌بست سیاسی و چالش هویتی

سخنان نفتالی بنت یک دلیل واضح دارد و آن‌هم تلاش برای فرار از چالش‌ها و نجات نتانیاهو از سقوط سیاسی است.

لذا یکی از چالش‌های جدی و درونی جامعه جعلی صهیونیست‌ها، عدم وجود هویتی یکسان و واقعی است. پایه و اساس جامعه سرزمین‌های اشغالی بر یک آرزوی دروغ به نام «اسرائیل بزرگ» بر اساس صهیونیسم و اصول آن بنا نهاده شد و سعی شد جامعه یهودی با هویت و فرهنگ‌های گوناگون از سراسر جهان را دورهم نگه‌دارند. این جامعه ساختگی همواره با جنگ هویتی روبرو بوده است. این تضاد هویتی امروز در چالش سیاسی و عدم شکل‌گیری دولت کاملاً عیان است.

اسرائیلی که از تأمین امنیت حداقلی خود در مرزهای غزه و لبنان عاجز است بدیهی است که در صورت کوچک‌ترین اشتباه و وارد شدن ایران به معادلات با ضرباتی سنگین به عصر حجر بازخواهد گشت!

حیدر شیرازی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها