رژیم صهیونیستی طرحی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارائه کرد

توهم عادی بودن!

رژیم نامشروع صهیونیستی برای بقای خود هر از چند گاه خواب عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عرب می‌بیند و به دلیل استقبال همان بعضی کشورهای عربی دچار وسوسه‌های خطرناکی می‌شود. به این معنی که گمان می‌کند سرنوشت منطقه دراختیار همان یکی دو دولتی است که به رژیم صهیونیستی چراغ سبز نشان داده‌اند. این درحالی است که سرنوشت منطقه را کسان دیگری رقم می‌زنند و همگان می‌دانند بدون اراده محور مقاومت، عادی‌سازی توهمی واهی بیش نیست و صهیونیست‌ها با ترفندهای خود قادر نخواهند بود در مسیر شکستن وحدت کشورهای مسلمان اقدامی صورت دهند. کشورهایی که یکپارچه جعلی و نامشروع بودن این رژیم را فریاد زده و می‌زنند.
کد خبر: ۱۲۳۱۸۹۷

منابع خبری صهیونیستی می‌گویند یسرائیل کاتز، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرحی را به برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس ارائه کرده است که مبتنی بر «دشمنی مشترک با ایران» و «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» است. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، شنبه شب در گزارشی با اعلام این خبر گفت: کاتز به عنوان دست راست نتانیاهو، این طرح را در جریان دیدار با برخی وزیران امورخارجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ارائه کرده است. این طرح همچنین در اختیار جیسون گرینبلات فرستاده ویژه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در امور صلح خاورمیانه قرار گرفته است.
جزئیات یک طرح
براساس گزارش این شبکه تلویزیونی، این طرح شامل چهار بند است. بند اول شامل توسعه دوستی‌ها و همکاری‌ها میان اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس براساس کنوانسیون سازمان ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل است. در بند دوم این طرح آمده است برای اطمینان از این که هیچ‌یک از طرفین دست به فعالیت‌هایی چون جنگ، دشمنی، خرابکاری و تحریک علیه یکدیگر نزنند، اقدامات لازم و مؤثری انجام می‌شود. براساس بند سوم این طرح، هیچ یک از طرفین توافق (اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج‌فارس) به ائتلاف، سازمان یا اتحاد با کشور سومی که ماهیت نظامی یا امنیتی داشته باشد، نپیوندند و هیچ یک با این ائتلافات و سازمان‌ها همکاری نکرده و برای آنها نیز تبلیغ نکنند. در بند چهارم این طرح آمده است تمام اختلافات طرفین در خصوص این توافق از طریق رایزنی حل و فصل شود.شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در توضیح بیشتر این طرح مدعی شد: این طرح حول محور منافع مشترک کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و اسرائیل در کنترل ایران برای جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای آن صورت می‌گیرد.
کاتز کیست؟
یسرائیل کاتز، وزیر خارجه موقت دولت بنیامین نتانیاهوست که بعد از استعفای آویگدور لیبرمن به این مقام منصوب شد. دولت نتانیاهو به دلیل عدم تعیین سرنوشت انتخابات همچنان در حالت معلق به‌سر می‌برد و هر لحظه ممکن است دولتی منقضی و خاتمه یافته تلقی شود. با این حال یسرائیل کاتز که به‌شدت تمایلات ضدفلسطینی و ضد‌ایرانی دارد، می‌خواهد از این فرصت باقیمانده استفاده کند تا طرح عادی‌سازی خود را پیش برد. کاتز که متولد 1955 بوده و 59 سال دارد، یکی از اعضای متنفذ حزب لیکود به شمار می‌رود. او تاکنون در مقام وزارت حمل و نقل، سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی و وزارت خارجه ایفای نقش کرده است و به دست راست بنیامین نتانیاهو شهرت دارد. کاتز همان فردی است که یک بار شایع کرد سید‌حسن نصرا... دچار بیماری سرطان شده و بلافاصله دروغ بودن این خبر برملا شد. کاتز ادعا می‌کند دوستدار مردم ایران است و در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل نیز کوشید جای خالی نتانیاهو را پر کرده و با ادای جمله‌ای به زبان فارسی، ادعا کند مردم ایران را دوست دارد. یسرائیل کاتز جزو کسانی است که طی سال‌های گذشته موفق شده با برخی مقامات عربی به‌خصوص در کشورهای عربستان، عمان، بحرین و امارات ارتباط برقرار کرده و به این کشورها سفر کند. کاتز ارتباط نزدیکی با خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین دارد. کاتز برای خودش تصورات بلند پروازانه‌ای دارد.سال 96 بود که او از پروژه بزرگ خط آهن فلسطین اشغالی به اردن، عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس خبر داد و گفت: قرار است، این خط آهن بندر حیفا را به حاشیه خلیج‌فارس وصل کند. کاتز طی یک سال گذشته دو باره به امارات متحده عربی سفر کرده است. کاتز همچنین یکی از مهره‌های اصلی برگزار کننده نشست اقتصادی منامه برای اعلام معامله ننگین قرن بود. طرحی که جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در اسرائیل همراه جارد کوشنر، داماد ترامپ آن را تهیه کرده بودند و شکست خورد. یک ماه پیش جیسون گرینبلات به دلیل ناکامی خود در این طرح از مقام خود استعفا کرد.
هدف اصلی کاتز
هدف اصلی کاتز بهره برداری از دشمنی برخی سران عرب نسبت به ایران در جهت نزدیک شدن به کشورهای عربی و هموار کردن پروژه عادی‌سازی روابط است. کاتز به یک مقام اماراتی گفته بود: «من گفتم در این منطقه کسانی هستند که دوست - دشمناند و ممکن است دو طرف در چیزی با هم اختلاف داشته باشند، اما برای چیزی دیگر با هم همکاری کنند.» کاتز بر اساس همین منطق معیوب می‌گوید: «دلیلی وجود ندارد که بین اسرائیل و کشورهای خلیج‌فارس وضعیتی مشابه وجود نداشته باشد». وزیر خارجه رژیم صهیونیستی معتقد است عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ماست. کاتز علاوه بر سفر به ابوظبی، به عنوان وزیر ترابری اسرائیل یک بار به عمان رفت تا در کنفرانسی در آنجا شرکت کند. چندی پیش کاتز مدعی شد «با دیپلمات‌های ارشد کشورهای حوزه خلیج‌فارس در خصوص پایان دادن به درگیری‌ها و میسر کردن همکاری‌های غیرنظامی برای امضای توافق صلح دیدار کرده است». این خبر هرگز از سوی محافل عربی تایید یا تکذیب نشد؛ اما کاتز آن را اقدامی تاریخی توصیف کرد و گفت به منازعات اعراب و اسرائیل پایان می‌دهد. این درحالی است که کاتز به خوبی می‌داند هیچ‌کدام از کشورهای عربی منطقه خواهان برقراری روابط دیپلماتیک رسمی با رژیم صهیونیستی نیستند. گروه‌های فلسطینی هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خنجر از پشت می‌دانند و به‌شدت آن را محکوم می‌کنند. بسیاری از تحلیلگران و نویسندگان عرب تاکنون درباره خسارت‌ها و آسیب‌های عادی‌سازی روابط با این رژیم کتاب و مقالات فراوانی نوشته و آن را محکوم کرده‌اند.
خاری در چشم صهیونیست‌ها
به نظر می‌رسد سیاست‌های ایران در حمایت از آرمان ملت مظلوم فلسطین و همراهی با گروه‌های مقاومت خاری در چشم دشمنان آنها یعنی صهیونیست‌ها بوده و هر از چندگاه مقامات اسرائیلی کوشش می‌کنند تا برخی از کشورهای عرب را در دشمنی با ایران با خود همراه کنند. این درحالی است که ایران همواره بر دوستی با همه همسایگان اعم از کشورهای مسلمان و عرب تاکید کرده و کوشیده است بهترین روابط را با آنها داشته باشد. ایران در عین حال هشدار می‌دهد بعضی مقامات کشورهای عرب به دلیل خصومت‌های شخصی یا حقارت‌های خود فریب صهیونیست‌ها را نخورند و آگاه باشند منظور از عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها چیزی جز تسلیم و بردگی نیست. مقامات ایران بارها تاکنون ضمن محکوم کردن هرگونه تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند که این خواب آشفته صهیونیست‌ها هرگز تعبیر نخواهد شد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها