با گذشت قریب سه هفته از انتخابات رژیم صهیونیستی هنوز هیچ‌کدام از رقبای اصلی که مدعی پیروزی هستند، نتوانسته‌اند کابینه جدیدی را معرفی کنند. مذکرات فشرده رئیس رژیم صهیونیستی با بنیامین نتانیاهو از یک طرف و بنی گانتس از طرف دیگر نیز نتوانست آن دو را به تفاهمی برای تشکیل یک دولت مشترک به صورت دوره‌ای برساند.
کد خبر: ۱۲۳۱۷۱۱

شش ماه پیش نیز به‌رغم برگزاری انتخابات و معرفی بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری، وی نتوانست کابینه مورد نظرش را تشکیل دهد و در نتیجه پارلمان لغو و انتخابات جدیدی برگزار شد.
در این میان حزب راستگرای «شاس» 9 کرسی وحزب «یهودیان توراتی» هشت کرسی به دست آوردند. طی روزهای گذشته ابتدا رووین ریولین، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرد اما او نتوانست. به دنبال آن ریولین تلاش کرد طی گفت‌وگوهایی با نتانیاهو و گانتس آنها را به تشکیل یک دولت مشترک تشویق کند اما از آنجا که هیچ‌کدام از مقام نخست وزیری پایین نمی‌آیند چنین تفاهمی تا به حال امکان‌پذیر نشده است .
روز گذشته اعلام شد یائیر لاپید متحد گانتس گفته حاضر است از قرار قبلی خود مبنی بر دوره‌ای کردن نخست وزیری با گانتس کناره گرفته و دیگر خواهان نخست وزیری متناوب نباشد. این عقب‌نشینی لاپید فرصت تازه‌ای را در اختیار گانتس می‌گذارد تا از طریق آن بتواند با نتانیاهو به یک توافق برای نخست وزیری دوره‌ای برسد. با این حال از یک سو گانتس تاکید دارد که حتما باید نفر اول برای نخست وزیری باشد و این مساله برای نتانیاهو غیرقابل پذیرش است، از طرف دیگر هریک از طرفین نگران آن هستند که طرف دیگر به طور پنهانی با آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل خانه ما به توافق رسیده و مجزا دولت تشکیل دهند. چرا که لیبرمن تأکید ویژه‌ای بر این دارد که دولت تشکیل شود و کار به برگزاری انتخابات جدیدی نینجامد. وی حتی لیبرمن، نتانیاهو را متهم می‌کند که با عدم تشکیل کابینه قصد دارد کار را به برگزاری یک دور جدید انتخابات بکشاند تا به این ترتیب برای چندین ماه دیگر به صورت موقت در مقام نخست وزیری بماند.
همه اینها نشان می‌دهد به این زودی‌ها نمی‌توان انتظار تشکیل دولت جدید در اسرائیل را داشت و تا اطلاع ثانوی نظام سیاسی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی همچنان در بن‌بست خواهد بود .

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها