جنگ قدرت میان مقامات رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و تاکنون آنها نتوانسته‌اند به یک تقسیم قدرت عادلانه دست یابند. اگر در نهایت توافقی حاصل نشود یک‌بار دیگر باید در سرزمین‌های اشغالی انتخابات مجدد برگزار شود. طی روزهای گذشته رووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی تلاش کرد دو رقیب سرسخت یعنی بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس را بر سر میز مذاکره نشانده و موجب توافق آنها شود. این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده و صرفا بعضی گمانه زنی‌ها وجود دارد که قرار است این مذاکرات استمرار پیدا کند تا در نهایت به توافقی دست یابند، اما در آینده نیز چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۰۰۰۰

به گزارش تسنیم همزمان با نشست مشترک گانتس و نتانیاهو، بعضی نقل قول‌ها از سوی مسؤولان دو حزب مهم و رقیب مطرح شده که نشان می‌دهد احتمال دارد طرفین در نهایت توافق کنند به صورت چرخشی هرکدام دوره‌ای نخست‌وزیری را عهده دار شوند. این درحالی است که بنی گانتس تاکید کرده باید او نخستین فردی باشد که دولت تشکیل می‌دهد. منابع اسرائیلی می‌گویند نتانیاهو و گانتس پس از خروج ریولین از نشست سه‌جانبه، نشست دوجانبه‌ای را به مدت حداقل دو ساعت برگزار کردند. آنها سپس تاکید کردند راه‌های وحدت را بررسی و توافق کردند تا سران هیات‌های مذاکره‌کننده دو حزب (لیکود و آبی سفید) سه‌شنبه نیز دوباره با هم دیدار کنند. گفته می‌شود ریولین نیز از گانتس و نتانیاهو خواسته نشست دیگری را چهارشنبه‌شب (امروز) در مقر اقامت او برگزار کنند. امروز قرار است نتایج نهایی و رسمی انتخابات اسرائیل نیز اعلام شود.
بنابر اعلام نتایج قبلی حزب «آبی و سفید» به رهبری بنی گانتس در نهایت توانست ۳۳ کرسی و اکثریت آرا در انتخابات را به دست آورد. این در حالی بود که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو فقط توانست 32 کرسی را به‌دست آورد. در این میان ائتلاف آبی و سفید با سایر احزاب چپ و عربی در مجموع ۵۷ کرسی را در اختیار می‌گرفت که باز تا رسیدن به حد نصاب (61 کرسی) فاصله داشت. در همین حال حزب لیکود نیز با سایر گروه‌های حامی خود حداکثر توانست ۵۵ کرسی را در پارلمان از آن خود کند. پارلمان اسرائیل 120 کرسی داشته و هر گروهی که بخواهد اکثریت را به‌دست آورد و دولت تشکیل دهد دست کم باید 61 کرسی داشته باشد. گفته می‌شود حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی که هم‌اکنون هشت کرسی را در اختیار دارد حاضر به پیوستن به هیچ‌کدام از این ائتلاف‌ها نیست. احزاب عربی که با تشکیل یک حزب متحد به نام «فهرست مشترک» ۱۳ کرسی را در انتخابات به دست آورده بودند به سمت بنی گانتس متمایل شدند و گفتند هدف اصلی‌شان این است که نتانیاهو را از قدرت ساقط کنند.
پس از ناکامی‌های یاد‌شده بود که رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی وارد معرکه شد تا شاید بتواند بین دو ائتلاف لیکود و آبی و سفید تفاهمی به وجود آورد. مبنای اصلی این تفاهم آن است که هرکدام از طرفین حاضر شوند به صورت دوره‌ای نخست‌وزیر اسرائیل باقی بمانند. پیشنهادی که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از طرفین حاضر به پذیرش آن باشند. زیرا از یک سو نتانیاهو اگر نخست‌وزیر نشود باید خود را به دلیل اتهاماتش به دادگاه معرفی کند. از سوی دیگر بنی گانتس خود را برنده اصلی انتخابات می‌داند و امیدوار است بتواند به‌صورت یک نخست‌وزیر تام‌الاختیار عمل کند. این نکته کاملا روشن است که در صورت عدم توافق طرفین یک‌بار دیگر باید در سرزمین‌های اشغالی انتخابات مجدد برگزار کرد و این امر بیش از هرچیز بی‌ثباتی و سردرگمی در راس نظام حاکم بر این سرزمین‌هاست.

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها